همشهری آنلاین: بیش از ۶۵۰ نفر از هنرمندان و فعالان مدنی و دوستداران محیط زیست در نامه‌‌ای خطاب به رئیس جمهوری که در فضای مجازی منتشر شد، خواستار نجات تالاب آق‌گل ملایر و بازگشت دوباره به حیات این تالاب شدند.

تالاب آق‌گل

به گزارش ایرنا، پویش "آق گل باید زنده بماند" در فضای مجازی توسط برخی سازمان‌های مردم نهاد و کانونی با عنوان رسانه حامی محیط زیست متشکل از برخی اصحاب رسانه استان همدان با هدف جلوگیری از خشک شدن تالاب از طریق رسانه‌های مجازی، مکتوب و اینترنتی تشکیل شد.

پس از انعکاس متن نامه طراحی شده برای رئیس جمهوری توسط این افراد در فضای مجازی، بسیاری از دوستداران محیط زیست از نقاط مختلف کشور به این پویش پیوسته و شمار افراد عضو در این پویش به 650 نفر رسید.

در این نامه تعداد قابل توجهی از هنرمندان شاخص استان همدان، مسئولان بخش‌های مختلف، فعالان مدنی و دوستداران محیط‌ زیست از سراسر کشور، اصحاب رسانه و خبرنگاران و اقشار مختلف مردم از دکتر روحانی رییس جمهوری درخواست کردند دستور ویژه‌ای برای پرداخت حق‌آبه این تالاب به عنوان بزرگ‌ترین تالاب استان همدان از سوی استان مرکزی صادر کند، همچنین کارگروه ویژه‌ای برای احیای تالاب تشکل شود.

در متن این نامه سرگشاده آمده است:

"بسمه تعالی"

جناب آقای دکتر حسن روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام

ضمن سپاس فراوان از خدمات شایسته دولت یازدهم و توجه ویژه به مسأله محیط‌ زیست که نمونه آن را در تشکیل کارگروه احیای دریاچه ارومیه به ریاست معاون اول محترم ریاست‌جمهوری شاهد بودیم، به استحضار حضرت‌ عالی می‌رساند "تالاب آق‌گل" در جنوب شرقی روستای اسلام‌ آباد از توابع شهرستان ملایر و روستای توتل در کنار کوه کت در مرز استان‌های همدان و مرکزی با وسعتی بالغ بر 830 هکتار، یکی از تالاب‌های مهم غرب کشور و بزرگ‌ترین تالاب طبیعی استان همدان است که اکنون در آستانه خشک شدن قرار دارد.

این تالاب که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ و به عنوان منطقه شکارممنوع شناخته شده است، فصلی بوده و از محل رودخانه قره‌ چای از زیرحوزه کمیجان و از طریق بارندگی‌های زمستانه تغذیه می‌شود، تالاب آق‌گل با توجه به بافت و ضخامت تشکیلات زمین‌شناسی آن، دارای قدمتی 40 هزار ساله بوده و زیستگاه‌ 46 گونه پرنده آبزی و کنار آبزی از جمله فلامینگو، قو، غاز خاکستری، تنجه، اردک مرمری، اردک سرسبز، مرغ سقا، لک‌لک، حواصیل و ... است.

این تالاب که از سال 88 به بعد به دلیل بی‌توجهی، تأمین نشدن حق‌‌آبه از رودخانه قره‌ چای و برداشت‌‌های بی‌‌رویه از منابع آب خشک شده بود، سال گذشته با بارش‌های خوب زمستانه، حدود 100 هکتار آبگیری شد و به طور موقت برای مردم بومی، دوستداران محیط‌ زیست و پرندگان این منطقه طراوت و زندگی را به ارمغان آورد.

اما اکنون به دلایلی که ذکر آن در بالا آمد، آق‌گل در حال خشک شدن بوده و نفسش به شماره افتاده است، به طوری که بیم آن می‌رود به کانون داخلی ریزگرد تبدیل شود!

اینک ما جمع کثیری از اهالی استان‌های همدان و مرکزی، مدیران، هنرمندان، خبرنگاران، عکاسان، اهالی رسانه، فعالان سازمان‌های مردم‌ نهاد و کنشگران جامعه مدنی از جناب‌ عالی درخواست داریم همان ‌گونه که همواره حامی محیط ‌زیست بوده‌اید، این بار نیز برای نجات "تالاب آق‌گل"، دستورات لازم برای پرداخت حق‌آبه این تالاب - که بر اساس نظر وزارت نیرو سالانه 2 میلیون متر مکعب است - و نیز تشکیل کارگروه ویژه برای حفظ و احیای آن را صادر کنید.

به طور حتم با حمایت‌ بی‎دریغ حضرت‌عالی و مجموعه دولت یازدهم ضمن احیای دوباره تالاب آق‌گل و زیستگاه‌های طبیعی آن، می‌توان به تبدیل شدن این منطقه، به عنوان منطقه نمونه گردشگری طبیعی استان همدان نیز امید فراوان داشت.

بر خود فرض می‌دانیم، ضمن پیگیری موضوع تا حصول نتیجه، از تلاش‌های حضرت‌عالی و مجموعه دولت در راستای حفظ و حراست از محیط‌‌زیست و میراث طبیعی و ملی ایران همیشه سرافراز، تقدیر و تشکر کنیم.

از خداوند منان برای همه خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، سربلندی، سرافرازی و پیروزمندی خواستاریم.

"تالاب فصلی آق‌گل در مساحتی بالغ بر 830 هکتار در شهرستان ملایر قرار گرفته است که منبع تغذیه آن از رودخانه قره چای از زیرحوزه کمیجان و بارندگی‌های زمستانه می‌باشد.

قسمتی از این تالاب در استان مرکزی قرار گرفته است و به دلیل تامین نشدن حق‌آبه تالاب آق‌گل از سال 88 با خشکی آن مواجه بودیم با این حال در سال گذشته به دلیل بارندگی‌های خوب زمستانه حدود 100 هکتار از آق‌گل آبگیری شد که اکنون به سرعت در حال خشک شدن است.

برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی در دشت کمیجان و کوتاهی شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی در خصوص تامین سالانه 2 میلیون متر مکعب حق آب آق‌گل، خشکی تالاب را موجب شده است".

کد خبر 339159

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha