ماجرای فیش‌های حقوقی نجومی در ماه گذشته خبرساز شده و در افکار عمومی نیز بازتاب گسترده‌ای داشته است.

شورای شهر

طي روزهاي گذشته تلاش زيادي صورت گرفته است تا موضوع پرداخت حقوق‌هاي كلان به نهادها و دستگاه‌هاي ديگر هم تسري يابد تا از فشار بوجود آمده بر مديران دولتي كاسته شود. در اين ميان نظام پرداخت حقوق در شهرداري تهران به‌عنوان يك الگوي شفاف و نظام‌مند همواره در دسترس و تحت‌نظارت شوراي شهر تهران است. حقوق شهردار تهران با مصوبه شوراي شهر تهران تعيين شده و ساير ضوابط پرداختي به معاونان و ديگر مديران شهرداري نيز به‌صورت نسبت مشخصي از رقم مصوب شوراي شهر براي شهردار، تعيين مي‌شود.روز گذشته شوراي شهر تهران بخشي از زمان خود را به توضيح و تشريح حقوق شهردار تهران اختصاص داد.

  • اعلام رقم دريافتي شهرداري تهران

معاون توسعه و برنامه‌ريزي و امور شوراي شهرداري تهران كه روز گذشته در جلسه شوراي شهر حاضر بود، درباره حقوق دريافتي شهردار تهران به‌طور صريح و روشن پاسخ گفت. ناصر اماني گفت: حقوق شهردار تهران هر سال در لايحه بودجه شهرداري كه به شورا پيشنهاد مي‌شود در 2رديف حقوق و مزايا آورده مي‌شود تا به تصويب شورا برسد.

وي ادامه داد: در گزارش تفريغي هم كه ما به شورا ارائه مي‌دهيم عملكرد حقوق شهردار در 2رديف جداگانه حقوق و مزايا آورده مي‌شود، كه در سال94 حقوق پايه شهردار تهران براساس تفريغ بودجه 9ميليون تومان و مزاياي آن نيز كه در رديف جداگانه بوده در كل سال 123ميليون تومان بوده كه درمجموع رقمي بيش از 130ميليون تومان مي‌شود، يعني به بياني در سال94 حقوق ماهانه شهردار بالغ بر 10ميليون و اندي شده است.

اماني افزود: طبق قانون، شهرداران كشور يك حق عمراني هم مي‌گيرند كه در واقع تركيبي از آيتم‌هاي متعدد حقوقي است كه شامل حقوق مبنا، حق سنوات، فوق‌العاده شغل و مواردي ديگر مي‌شود كه وقتي ضريب را اعمال مي‌كنيم 4ميليون تومان حق عمراني نيز به دريافتي شهردار اضافه مي‌شود كه با جمع مبلغ 10ميليون تومان، كل مبلغ دريافتي شهردار تهران ماهانه 14ميليون تومان در سال94 بوده است.

اماني تصريح كرد: اين در حالي است كه آقاي قاليباف به سبب اينكه از دانشگاه تهران به شهرداري تهران مأمور هستند و به‌واسطه بيمه و بازنشستگي از آنجا نيز حقوق و مزايايي دريافت مي‌كنند اما تمام اين حقوق و مزايا كه بالغ بر 6.5 تا 7ميليون تومان مي‌شود را برمي‌گردانند و عملا بيش از 14ميليون تومان ماهانه، هيچ دريافتي ديگري ندارند. بر اين اساس رقم دريافتي شهردار تهران مطابق قانون است. به‌گفته معاون شهردار تهران، سازمان بازرسي كل كشور نيز فيش حقوقي شهردار و معاونان شهردار را خواسته است كه اين فيش‌هاي حقوقي به اين سازمان ارسال شده است.

  • حقوق مطابق مصوبه

سخنگوي شوراي شهر تهران ديروز در جلسه شوراي شهر گفت: حقوق شهردار تهران مطابق ضوابط و مصوبه شوراي شهر است و هيچ سهمي از درآمدهاي شهرداري به شهردار نمي‌رسد. رضا تقي‌پور در ادامه اشاره‌اي هم به بداخلاقي‌هاي صورت گرفته در روزهاي اخير داشت كه رنگ و بوي سياسي دارند. به‌گفته وي اخيرا حرف و حديث‌هايي درباره فيش‌هاي حقوقي برخي كاركنان دولت مطرح شده و از سمت عده‌اي موضوع به شهرداري هم كشيده شده است كه البته صحيح نيست. سخنگوي شوراي شهر خواستار شفاف‌سازي مديريت شهري در اين خصوص نيز شد.

رضا تقي‌پور سخنگوي شوراي شهر تهران روز گذشته در بخش ديگري از اظهارات خود طرح موضوع دريافتي ميليارد توماني شهردار از درآمدهاي پايتخت را باعث تشويش اذهان عمومي دانست. وي بر اين نكته نيز تأكيد كرد كه ميزان حقوق دريافتي شهردار مطابق مصوبه شوراي شهر تعيين مي‌شود.

تقي‌پور همچنين تأكيد كرد: موضوع چگونگي حقوق شهردار آنقدر ساده است كه مردم عادي هم مي‌دانند و تعجب مي‌كنم از فردي كه مسئوليت‌هاي مهمي در كشور داشته چطور اين موضوع را نمي‌داند و شايعه‌پراكني مي‌كند. بديهي است كه بايد پيگيري حقوقي و قضايي انجام شود.

پيش از اين محمد هاشمي، رئيس دفتر مجمع تشخيص مصلحت نظام در اظهارنظري به حقوق شهردار تهران اشاره كرد و گفت: دريافتي‌هاي شهردار تهران تا جايي كه من شنيدم درصدي از درآمدهاي شهرداري است كه به‌عنوان سهم شهردار به وي پرداخت مي‌شود. اين اظهارنظر از سوي هاشمي كه در رسانه‌هاي مختلف و فضاي مجازي نيز بازتاب گسترده‌اي داشت. علي صابري، عضو حقوقدان شوراي شهر نيز با تأكيد بر اينكه حقوق شهردار تهران مبناي قانوني دارد، تصريح كرد: حقوق شهردار براساس مصوبات و قانون است و هيچ تخلفي صورت نگرفته است. به‌گفته وي طرح موضوع فيش‌هاي حقوقي در فضاي كنوني جامعه فقط و فقط يك رفتار سياسي است.

اين عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران تأكيد كرد: حقوق شهردار براساس مصوبات و قانون است. ممكن است بعضي‌ها معتقد باشند كه مبناي پرداخت فيش‌هاي حقوقي اشتباه هستند و بگويند شهردار بايد فلان ميزان حقوق بگيرد اما اين فقط نظر شخص آنهاست كه وجاهت قانوني ندارد و تخلف شهردار محسوب نمي‌شود. سخنگوي كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران هم ميزان حقوق دريافتي شهردار تهران را قانوني دانست. محمدمهدي تندگويان در گفت‌وگو با همشهري گفت: رقمي كه در جلسه شوراي شهر درباره حقوق شهردار تهران اعلام شد قانوني و مطابق مصوبه شوراي شهر است.

وي با اشاره به شفاف‌سازي ميزان دريافتي شهردار تهران و معاونان وي يادآور شد: در مقايسه با حقوق‌هايي كه در هفته‌هاي اخير اعلام شده و حجم كار و وسعت شهر تهران شايد بايد گفت اين حقوق براي شهردار تهران كم است. رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران هم گفت: معاون شهردار مستنداتي درخصوص فيش حقوقي شهردار تهران ارائه كرده كه براساس آن پرداختي‌ها مواردي است كه خود شورا تصويب كرده است.

محمد سالاري با بيان اينكه در جلسه ديروز عملا اعلام شد كه مجموع حقوق دريافتي شهردار تهران از محل حق فني مطابق با ميزان شهرداران ساير كلانشهرهاست، به شهرنوشت گفت: معتقدم حقوق دريافتي شهردار تهران درست است. با توجه به مسائل مطرح شده درباره حقوق شهردار تهران كه در جلسه ديروز شوراي شهر تهران هم مورد توجه قرار گرفت، مجتبي شاكري نيز اظهار داشت در مورد حقوق شهردار تهران امروز توضيحات كافي در شورا داده شد و مشخص است كه حكم‌هاي استخدامي و فيش حقوقي شهرداران و پرسنل ديگر شهرداري مطابق قانون مصوب است و ازلحاظ قانوني مشكل پرداخت‌هاي نامتعارف وجود ندارد.

وي افزود: البته بحث پرداخت‌هاي غيرقانوني جداست كه در اين زمينه هم نه پرداخت فراقانوني گزارش شده و نه گزارشي از اقدامات غيرمعمول در اين زمينه آمده كه اگر چنين گزارش‌هايي باشد حتما شورا رسيدگي خواهد كرد.

  • گزارشي از تخلف نداشتيم

عباس جديدي، معاون نظارت و عضو كميسيون حقوقي شوراي شهر تهران درباره نظام پرداخت حقوق در شهرداري تهران گفت:‌ شهرداري يك نهاد عمومي غيردولتي است. اما اين امر دليل نمي‌شود كه حقوق‌هايي در تراز نامتعارف يا بالاتر از نرخ تورم داشته باشد. قطعا پرداخت‌ها در شهرداري هم بايد طبق ضوابط و متعارف باشد. وي در گفت‌وگو با همشهري تأكيد كرد: تاكنون درباره پرداخت‌هاي فراتر از حد و مرز قانوني در شهرداري تهران گزارشي به ما نرسيده است.

کد خبر 338996

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha