همشهری آنلاین: رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: اصلی ترین و کلیدی ترین مشکل امروز کشور ما در عرصه علم؛ تحقیق و بودجه پژوهش علمی نیست حتی ممنوعیت دسترسی به منابع علمی دنیا هم نیست؛ بلکه مدیریت دانش است.

 محمدرضا نقدی

به گزارش ایرنا سرتیپ بسیجی محمدرضا نقدی در همایش خانه نخبگان بسیج علمی که در دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد افزود: وقتی که در عرصه کشاورزی از دانش استفاده می شود 180 تن سیب در هر هکتار برداشت می شود در حالی که متوسط آن 14 تن است؛ این استفاده از دانش در عرصه کشاورزی است.

وی به عنوان نمونه به استفاده دانش در عرصه صنعت دفاعی هم پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران در عرصه این صنعت، پیشرفت های بسیار خیره کننده ای داشته است؛ وقتی که آمریکا به عراق حمله کرد تقریبا هیچ راداری در کشور نمی ساختیم.

وی ادامه داد: اما همین که تشخیص داده شد که هواپیماها و نیروی هوایی دشمن، تهدید اصلی هستند با وجود اینکه تجربه و تخصصی در رادار نداشتیم، امروز نزدیک به 40 مدل رادار و ردیاب با فناوری های بسیار متنوع را در کشور تولید صنعتی می کنیم.
سردار نقدی افزود: ما در تولید ردیاب و رادار جزو سه، چهار کشور اول دنیا قرار داریم و این ظرفیت در همه عرصه های کشور وجود دارد منتها باید ظرفیت ها را بشناسیم و فعال کنیم.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین، نقش بسیج را فعال کردن این ظرفیت ها دانست وخاطر نشان کرد: نقش بسیج خط شکنی در عرصه تولید، در عرصه انتشار و توزیع و نشر علم است وما در این زمینه باید فعالانه عمل کنیم و بتوانیم نقش خود را ایفا کنیم و نیاز های روز را بشناسیم.

نقدی اضافه کرد:همچنین نگذاریم دشمن دانشگاه های ما را به سمت و سویی که او می خواهد ببرد که یا گرد یاس بر آنها بپاشد و یا به عامل حل مسائل خودش تبدیل کند.

وی به یکی از تهدیدات از سوی دشمن اشاره کرد و افزود: ما امروز با سلطه دلار مواجه ایم؛ آنچه دشمن ما را با آن تهدید می کند این است که یا دست از انقلابی گری و آزادیخواهی و اسلام بردارید یا ما اجازه معامله با دلار را به ایران نمی دهیم و این یک صورت مساله است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج، سردار نقدی، پیشتازی دانشگاه برای حل مسائل را امری مهم دانست و تاکید کرد: در رابطه با این صورت مساله «راه های نجات بشر از سلطه دلار چیست» چند مقاله یا پایان نامه نوشته شده است و این موضوع نشان دهنده آن است که جامعه علمی توانمنداست و می تواند به این سوالات پاسخ بدهد.

جانشین فرمانده کل سپاه در امر بسیج افزود: کارهایی که واقعا تولید علمی محسوب می شود جنبه زودبازدهی دارند و مدیریت دانش شاید نتواند به سرعت آن دستاوردها را به ما دهد اما در زمان میان مدت آثارشگفت انگیزی ظاهر خواهد شد و در بلند مدت، جایگاه بسیار بالاتری را از لحاظ علمی به ما خواهد داد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین به شناسایی ظرفیت های کشور اشاره کرد و افزود: اگر بدانیم که چه میزان ظرفیت علمی، امکانات و نیروهای متخصص داریم و اگر بدانیم که چه صورت مساله هایی داریم اتفاقات بزرگی در کشور رقم خواهد خود.

این مقام مسئول دربسیج ادامه داد: اما ما نمیدانیم و هیچ کس در کشور نیست که بداند ما چه ابزار صنعتی یا توانمندی صنعتی داریم و یا چه وسایل آزمایشگاهی داریم این ظرفیت ها باید شناسایی شود؛ در صورتی که این کار انجام شود ما را چندین قدم به جلو می برد و این کاری است که بسیج علمی می تواند انجام دهد.

کد خبر 338973

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha