همشهری آنلاین: میزان فطریه و کفاره روزه از سوی دفاتر آیات عظام صافی گلپایگانی، نوری ‌همدانی، علوی ‌گرگانی و شبیری زنجانی اعلام شد.

زکات فطره

آيات عظام

میزان فطریه و کفاره روزه

آيت‌الله صافی گلپایگانی

* مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.

* کفاره روزه غیر عمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم است.

* کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین، هر کدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم پرداخت شود.

* با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، متفاوت است، لذا روزه‌داران عزیز لازم است معادل مقادیر فوق را بر طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه نموده و پرداخت نمایند

آیت‎الله نوری ‌همدانی

* میزان زکات فطره براساس قوت غالب گندم به مبلغ شش هزار تومان و بر اساس قوت غالب برنج حداقل پانزده هزار تومان است. البته بهتر است مؤمنان با توجه به تفاوت قیمت‌ها در مناطق مختلف از قیمت منطقه خود هم جویا شوند و فطریه را بر اساس آن پرداخت کنند.

* میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم گندم، یا برنج و موارد دیگر است که در رساله عملیه ذکر شده، اما بهتر است قوت غالب که یا عین یا قیمت آن پرداخت شود.

* کفاره روزه غیر عمد یک مد طعام (۷۵۰) گرم بر اساس آنچه که از آن زکات فطره پرداخت می شود، است و مبلغ آن نیز حدود هزار و پانصد تومان است.

آیت‌الله علوی گرگانی

* قیمت کفاره غیر عمد برای افرادی که دارای عذر شرعی هستند، احتیاطا مبلغ دوهزار تومان پول نان برای فقرا است.     

* ضمنا فطریه امسال برای هر نفر از گندم مبلغ شش هزار تومان و از برنج هم به نوع برنج مصرف شده بستگی دارد و خوب است احتیاطا حداقل برای هر نفر 18 هزار تومان در نظر گرفته شود.

آیت‌الله شبیری زنجانی

* آیت الله شبیری زنجانی مبلغ ۶۰۰۰ تومان را بابت فطریه هر نفر به حساب گندم و مبلغ ۱۸ هزار تومان را برای پرداخت زکات فطره به حساب برنج تعیین کرده است.

* کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز به حساب گندم 900 گرم است که در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به شخص مستحق داد تا به وکالت از او برای خودش این مقدار طعام بخرد.

* آیت‌الله شبیری زنجانی، مبلغ 1500 تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ 90 هزار تومان را برای افطار عمدی تعیین کرده است.

* هر شخص باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفر یک صاع از خوراکی‌های رایج در آن منطقه، همچون گندم، جو، خرما، کشمش، برنج و مانند اینها، به مستحق بدهد و اگر پول یکی از این‌ها را هم بدهد کافی است، وزن هر صاع بنا بر نظر ایشان، به حساب گندم حدود سه کیلو و ششصد گرم است که مومنین می‌توانند قیمت آن را طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه کرده و به مستحقین برسانند.

* کسی که نماز عید فطر می‌خواند باید فطریه را پیش از نماز عید پرداخت کند و یا به این نیت کنار بگذارد، اما اگر نماز عید نمی‌خواند، باید تا غروب روز عید فطر، زکات فطره را پرداخت کند یا کنار بگذارد.

* درباره زکات فطره میهمان، میهمانی که فقط شب عید میهمان است، ازآن جا که نان‌خور صاحب‌خانه به طور مطلق به حساب نمی‌آید، فطریه‌اش بر میزبان واجب نیست و باید خود میهمان، فطره خود را بدهد، البته اگر مدتی نزد وی می‌ماند بعید نیست نان‌خور صادق باشد.

 

  • منبع: ايسنا
کد خبر 338971

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha