یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به انتشار اوراق رهنی مسکن گفت: برای اولین بار است که سیستم بانکی و بازار سرمایه به طور هماهنگ تأمین مالی انجام می‌دهند.

building

به گزارش مهر، محمد فطانت در ابتدای مراسم انتشار اوراق رهنی مسکن به فرآیند انتشار این اوراق اشاره کرد و گفت: با همت کمیته فقهی سالهاست راه‌اندازی بازار رهن ثانویه در حال بررسی است و در سال گذشته مصوبه نهایی کمیته فقهی سازمان مصوبه شورای عالی بورس و هیأت مدیره و همچنین مصوبه وزیر اقتصاد صادر شد و این بازار به طور رسمی آغاز به کار کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تأکید بر اینکه در حال حاضر هماهنگی کامل بین سیستم بانکی و بازار سرمایه وجود دارد، گفت: برای اولین بار است که سیستم بانکی و بازار سرمایه به طور هماهنگ تأمین مالی انجام می‌دهند.

فطانت با تأکید بر اینکه اوراق رهنی قدمت بالایی در دنیا دارند، اظهار داشت: اما در کشور ما راه‌اندازی این بازار با چالش‌های زیادی مواجه بود ولی در حال حاضر سعی کردیم با تهیه و تدارک دستورالعمل‌های متنوع بدون محدودیت و در حدهای فراوان سیستم بانکی از بازار سرمایه تأمین مالی انجام دهد.

وی با اشاره به انتشار اوراق رهنی بانک مسکن در روز جاری افزود: اولویت کشور تحریک بازار مسکن است، چرا که در صورت تحریک بازار مسکن صنایع بورسی نیز رونق می‌گیرند. بخش قابل توجهی از صنایع بازار سرمایه مثل صنایع فلزی، سیمانی، کاشی و سرامیک به بخش مسکن مرتبط هستند.

فطانت در ادامه از انتشار این اوراق در روز جاری خبر داد و گفت: دقایقی پیش بانک مسکن برای اولین بار ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی مسکن را منتشر کرد که در کسری از دقیقه به فروش رسید.

وی همچنین از نامه وزیر راه و شهرسازي و اعلام آمادگی تأمین ۱۰ هزار میلیارد تومان از این اوراق خبر داد و گفت: بازار سرمایه هم اعلام آمادگی می‌کند که متناسب با شرایط بازار و با توجه به گذر از سیستم سنتی و با کمک صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای ایجاد تقاضا بتواند پاسخگوی این تأمین مالی باشد.

رئیس سازمان بورس همچنین ۱۳ تیر ۹۵ را حسن تصادفی دانست و تصریح کرد: در سال گذشته در جنین روزی نامه‌ای از طرف رئیس جمهور به معاون اول صادر شد که در آن توسعه بازار اولیه بازار سرمایه مورد تأکید قرار گرفته بود.

به گفته فطانت، در آن زمان حجم بازار صکوک ۷۲۰۰ میلیارد تومان بود که هم‌اکنون به ۲۰ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان با نقدشوندگی کامل در ۴ بورس کشور رسیده است.

وی با تأکید بر این که بدون راه‌اندازی بازار اولیه، بازار سرمایه ناقص بود، افزود: فرامین بودجه سال جاری کمک خواهد کرد که این بازار در زمان کوتاهی رشد کند و این نقصان بازار سرمایه جبران شود.

رئیس سازمان بورس، هدف این بازار را تحریک حوزه‌هایی دانست که صنایع بازار سرمایه را نیز رونق بخشد و افزود: بانک مرکزی در این ارتباط همکاری‌های خوبی داشته است و شخص آقای سیف به طور کامل از این بازار حمایت کرده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی بازار رهن ثانویه اظهار داشت: بازاری که امروز شکل گرفت می‌تواند به نقدشوندگی بانک‌ها کمک کند و امکان تسهیلات‌دهی بانک‌ها را افزایش دهد.

فطانت تصریح کرد: من از همین جا به بانک‌ها اعلام می‌کنم سبدهای خود را برای صدور این اوراق با نرخ جذاب ۱۸.۵ درصد آماده کنند.

کد خبر 338942

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha