همشهری آنلاین: جان هوارد نخست وزیر استرالیا 24 نوامبر سال جاری را تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور اعلام کرد.

به گزارش بی بی سی، نخست وزیر استرالیا به منظور کسب اجازه جهت انحلال پارلمان برای برگزاری انتخابات، با مایکل جفری، فرماندار منصوب استرالیا از طرف ملکه بریتانیا، دیدار کرده بود.

بیش از 13.5 میلیون از جمعیت 21 میلیونی استرالیا واجد شرایط رای دادن هستند. رای دهندگان در انتخابات آتی پارلمان استرالیا 150 وکیل مجلس نمایندگان(مجلس سفلی) و نماینده از 76 نماینده مجلس علیا موسوم به سنا را برخواهند گزید.

جان هوارد با اعلام تاریخ انتخابات پارلمانی استرالیا در صدد برآمده است تا برای پنجمین بار خود را کاندیدای نخست وزیری کند.

 این در شرایطی است که تحلیل گران سیاسی معتقدند چشم انداز روشنی برای پیروزی در انتخابات استرالیا پیش روی جان هاوارد و حزب محافظه کار استرالیا قرار ندارد و بسیاری پیش بینی کرده‌اند که نخست وزیر استرالیا در انتخابات آتی پارلمان پس از یازده سال تصدی سمت نخست وزیری در برابر رقیب متحمل شکست سنگینی خواهد شد.

تحلیل گران سیاسی همراهی استرالیا با آمریکا در جنگ علیه عراق و مخالفت با خروج نیرو‌های استرالیایی از این کشور را از دلایل شکست احتمالی جان هوارد در انتخابات ذکر کرده‌اند.

این در حالی است که کوین رود رقیب اصلی جان هاوارد برای کسب مقام نخست وزیری از سوی حزب کارگر استرالیا، اعلام کرده است که در صورت پیروزی حزب کارگر در انتخابات پارلمانی فرمان خروج نیرو‌های استرالیایی از عراق را صادر و معاهده کیوتو را نیز امضا خواهد کرد.

او همچنین اعلام کرده است در بخش بهداشت، تعلیم و تربیت و قوانین کار اصلاحاتی را انجام خواهد داد. بسیاری از رای دهندگان جوان استرالیایی مخالف لوایح تقدیمی جان هوارد به مجلس استرالیا مبنی بر تسهیل استخدام و اخراج کارگران و کارمندان هستند.

در مقابل جان هوارد اعلام کرده است که تمام توجه خود را معطوف به مسائل اقتصادی خواهد کرد.

گفته می‌شود اکنون بورس استرالیا پرورنق است و آمار بیکاری نسبت به 33 سال اخیر در این کشور کاهش یافته است.

با این حال محبوبیت جان هوارد به دلیل حمایت از سیاست‌های جورج بوش رییس جمهوری آمریکا بویژه در زمینه جنگ علیه عراق به شدت در استرالیا و حتی در حوزه‌ای که خود را کاندیدای انتخابات پارلمانی کرده بود به شدت کاهش یافته است.

کد خبر 33887

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز