همشهری آنلاین: معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان گفت: طبق مطالعات صورت گرفته پنج کانون مولد گرد و غبار در این استان شناسایی شده است.

پنج کانون مولد گرد و غبار در همدان وجود دارد

به گزارش ايرنا، سید عادل عربی روز پنجشنبه گفت: آثار خشکسالی‌های چند ساله و تشنگی زمین در سال 88 نمایان شد و این زخم تازه با ورود ریزگرد از کشورهای همسایه همزمان شد.

وی افزود: خشکسالی تالاب‌ها را نیز گرفتار خود کرد بگونه‌ای که سال 88 بیش‌تر تالاب‌های کشور نیز خشک شدند و تداوم این رویه موجب بروز ریزگرد شد.

وی توضیح داد: با توجه به خشک شدن تالاب‌ها، جابجایی خاک سطح تالاب با اندک وزش باد سهل و آسان شد و این موضوع علاوه بر منشاء خارجی، بروز منشاء داخلی در بوجود آمدن ریزگرد را نیز موجب شد.

معاون فنی محیط زیست همدان گفت: پدیده گرد و غبار از دهه گذشته کشور را فرا گرفت و با وجود افزایش بارندگی و احیای برخی تالاب‌ها نظیر تالاب خوزستان همچنان ادامه دارد.

عربی اضافه کرد: عمده‌ترین کانون بروز ریزگرد در ایران منشاء خارجی دارد و طبق بررسی‌های صورت گرفته سه کشور اردن، عراق و عربستان عامل اصلی بروز این پدیده هستند.

وی اضافه کرد: هم اینک از منظر علمی ایران به جایگاهی دست یافته است که می‌تواند مسیر، روز و شدت و زمان بروز پدیده گرد و غبار را بطور دقیق شناسایی کرده و هشدارهای لازم را بدهد تا تدبیر و امکانات لازم برای حفظ سلامتی افراد بویژه طیف‌های بیمار و حساس جامعه پیش‌بینی شود.

وی گفت: با توجه به این که برای منشاء خارجی گرد و غبار نمی‌توان کاری کرد بنابر این می‌طلبد برای کاستن اثر ریزگردهایی که منشاء داخلی دارند تلاش کرد و با مدیریت صحیح از ایجاد کانون‌های جدید گرد و غبار جلوگیری کرده و میزان آلودگی‌های کانون‌های موجود را نیز کاهش داد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان گفت: عمده‌ترین منشاء داخلی بروز گرد و غبار خشک شدن تالاب‌ها و فرسایش خاک اراضی ملی است.

عربی بیان کرد: استان همدان نیز جزو استانهای متاثر از پدیده ریزگرد است با این وجود شدت گرد و غبار در این استان نسبت به استانهای همجوار و مرزی کمتر است.

وی افزود: محیط زیست همدان پنج ایستگاه پایش در شهرهای همدان، ملایر، کبودراهنگ، نهاوند و اسدآباد مستقر کرده که می‌توان با بهره‌گیری از این تجهیزات زمان ورود ریزگرد به آسمان استان را پیش‌بینی کرد.

معاون فنی حفاظت محیط زیست همدان اظهار کرد: در راستای مقابله با این پدیده، طرحنامه شناسایی کانون‌های ریزگرد در داخل استان همدان تهیه و به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شده که پس از تامین اعتبار این پروژه مطالعاتی اجرایی می‌شود.

عربی اضافه کرد: در راستای جلوگیری از تبدیل شدن سطح تالاب‌های خشک شده استان به کانون ریزگرد اقداماتی برای احیای این تالاب‌ها در حال پیگیری است.

وی گفت: با توجه به بارش‌های سال گذشته و فصل بهار امسال سطح تالاب آق گل مرطوب شده و خاک مرطوب نیز در صورت وزش باد جابجا نمی‌شود.

وی تهیه طرحنامه و ارسال به سازمان حفاظت محیط زیست برای تامین اعتبار و برنامه‌های اجرا شده برای حفاظت از تالاب‌ها را دو اقدام مهم محیط زیست همدان برای جلوگیری از ریزگرد عنوان کرد.

معاون فنی حفاظت محیط زیست همدان اضافه کرد: برخی از برنامه‌های دیگر سازمان‌ها نیز بصورت غیرمستقیم در کاهش اثر کانون‌های ریزگرد موجود در داخل استان تاثیر داشته است.

عربی مثال زد: بستن چاه‌های غیرمجاز توسط شرکت آب منطقه‌ای و افزایش سرانه فضای سبز و برنامه‌ریزی برای جلوگیری از فرسایش خاک در اراضی ملی از جمله کپه کاری توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در کاهش اثر کانون‌های ریزگرد تاثیر مثبت داشته است.

وی گفت: یک میلیارد و 300 میلیون ریال برای حفاظت فیزیکی تالاب‌ها اختصاص یافته و 600 میلیون ریال نیز برای بسترسازی و مدیریت زیست بومی تالاب‌های همدان به محیط زیست همدان پرداخت شده است.

وی فرهنگسازی، تنویر افکار عمومی و آموزش شهروندان در زمینه استفاده خردمندانه از تالاب‌ها و منابع آبی را از دیگر راهبردها و عوامل مهم در جلوگیری از بروز گرد و غبار دانست. 

کد خبر 338802

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha