شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۴
۰ نفر

روح‌الله رجایی: خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری عکس‌هایی منتشر کرده‌اند که البته بسیار تکان‌دهنده است.

کمیته امداد

ماجرا مربوط به كميته امداد امام خميني شهرستان باغملك خوزستان مي‌شود كه با اخذ كارت ملي، شناسنامه و اثر انگشت به روزه‌داران افطاري داده شده است.

عمق رنج مردم نيازمند را اين عكس‌هاي ساده به خوبي نشان داده است. چقدر زندگي بايد سخت بگذرد كه يك خانم مسن يا پسر نوجوان حاضر شود شناسنامه و كارت ملي به‌دست، توي صف افطاري بايستد؟ در ‌ماه رمضان كه ‌ماه احسان و نيكوكاري است، نه فقط در «باغملك خوزستان» بلكه در بسياري از نقاط سرزمين ما به‌دست آوردن يك وعده غذا آن هم براي افطار تا اين اندازه سخت است. حذف‌«فقر مطلق» حتما يكي از مهم‌ترين اهداف انقلاب بوده كه البته تا‌كنون محقق نشده است. تصويب طرح حمايت از نيازمندان از كار افتاده (6ميليون نفر) به اذعان بسياري از كارشناسان موجب حذف فقر مطلق خواهد شد. اگر پرينتي از اين تصوير روي ميز نمايندگان مجلس بگذارند تا هر روز ببينند زندگي عده‌اي از مردم چگونه مي‌گذرد، شايد براي تصويب اين طرح همت بيشتري بكنند.

اين تصوير حتما مصداق همان آيه قرآن است كه از مومنان مي‌خواهد بخشش‌هاي خود را با منت گذاشتن و آزار دادن باطل نكنند. خوشبختانه كميته امداد امام‌خميني، بابت اين رفتار غيرانساني به موقع عذر خواست و البته متخلفان را عزل كرد. اينكه كميته امداد نه‌تنها نسبت به اين ماجرا بي‌تقاوت نبود بلكه با فاصله كمي از انتشار عكس به آن عكس‌العمل نشان داد، جاي خوشحالي دارد. به‌نظر مي‌رسد«اعتماد مردم» گمشده مهم اين روزهاي كميته امداد است. درست يا غلط، مردم طي سال‌هاي اخير درباره اين نهاد مهم، حرف‌هايي را زمزمه مي‌كنند. مثلا مي‌گويند پول صدقات به فلسطين و لبنان مي‌رود و همين شايعات باعث بي‌توجهي مردم شده است. كميته امداد در مديريت جديد، هوشمندانه متوجه اين موضوع شده و اين روزها در جست‌وجوي اعتماد از دست رفته مردم است. تمركز بر حوزه مسئوليت‌هاي اجتماعي با توليد و انتشار پيام‌هاي رسانه‌اي باعث توجه دوباره مردم شده است. حالا حيف بود اگر انتشار اين عكس آنچه ذره ذره جمع شده بود را يكباره به باد مي‌داد. البته كه مسئولان كميته امداد بايد براي پيشگيري از ارائه خدمت نمايشي و با منت سختگيري بيشتري بكنند.

يك سوزن هم به‌خودمان بزنيم. رسانه‌هايي كه براي نخستين‌بار اين عكس را منتشر كردند، اگر واقعا دلسوز خدشه‌دار‌شدن كرامت انسان‌ها بودند، چرا صورت افراد اين تصوير را به‌صورت واضح منتشر كرده‌اند؟ اين اتفاق يا از سر بي‌دقتي بوده يا براي زير سؤال بردن كميته امداد. هر چه باشد، بايد از «آه» دردمندان بيشتر از اينها ترسيد...

  • متن عذرخواهي كميته امداد از مردم

روابط عمومي كميته امداد درخصوص تصوير منتشر‌شده در شبكه‌هاي مجازي و با هدف تنوير افكار عمومي با صدور اطلاعيه‌اي اعلام كرد:پيرو انتشار عكسي در شبكه‌هاي اجتماعي با مضمون توزيع بسته‌هاي غذا و نمايش نابخردانه، اعتمادسوز و خارج از عرف 2 تن از همكاران كميته امداد شهرستان باغملك، ضمن تشكر از حساسيت و واكنش رسانه‌هاي گروهي و فعالان فضاي مجازي و تقبيح ثبت و انتشار تصوير مورد اشاره توسط افراد مذكور، مراتب عذرخواهي مديران و همكاران امدادگر كميته امداد را اعلام نموده و به آگاهي مردم شريف كشورمان مي‌رساند كه افراد خاطي به دستور مستقيم رئيس كميته امداد تعليق و از سمت خود عزل گرديده و تعيين تكليف افراد مذكور به هيأت تخلفات اداري استان خوزستان واگذار شده است. اصولا امكان دريافت كارت ملي و شناسنامه براي ارائه خدمت امري غيرعقلاني و ناممكن بوده و همكاران امدادگر به‌صورت كلي و براساس ليست‌هاي كلي به ثبت و ضبط خدمات ارائه شده مي‌پردازند تا امكان كنترل و درصورت نياز افزايش خدمات در يك منطقه خاص فراهم گردد.سياست كميته امداد پرهيز از انجام كارهاي نمايشي و دور از ‌شأن مددجويان عزيز بوده و بر همين اساس در سال گذشته، نحوه انجام برخي ماموريت‌هاي امداد تغيير كرده است كه از آن جمله مي‌توان به عدم‌برگزاري مراسم گروهي ازدواج مددجويان تحت پوشش و نمايش چهره مددجويان عزيز در رسانه‌ها اشاره كرد .

کد خبر 338752

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha