پس از عضویت بازار سرمایه ایران در آیسکو و بازگشت بورس تهران به فدراسیون جهانی بورس‌ها، دومین گام برای بین‌المللی شدن بازار سرمایه با عضویت بورس کالا در فدراسیون جهانی بورس‌ها برداشته شد.

به گزارش همشهري، مسير بين‌المللي شدن بازار سرمايه ايران كه پس از برجام هموار‌تر شده است اين بار با عضويت دومين بورس ايران درفدراسيون جهاني بورس‌ها كامل‌تر شد به اين ترتيب اكنون 2 بورس از بورس‌هاي چهارگانه ايران عضو اين فدراسيون هستند.

فدراسيون جهاني بورس‌ها شامل معتبر‌ترين بورس‌هاي دنيا و يك نهاد رسمي بين‌المللي است كه بورس‌هاي متشكل دنيا را تحت يك استاندارد و قواعد مشخص پذيرش مي‌كند.اعضاي اين فدراسيون كه مقر آن در لندن است، شامل غول‌هاي معتبر مالي دنيا هستند كه بخش بزرگي از دارايي‌هاي بازار‌هاي مالي دنيا را در اختيار دارند، هم‌اكنون 55بورس بزرگ دنيا با 60هزار ميليارد دلار دارايي عضو اين فدراسيون هستند كه تقريبا مجموع كل دارايي بورس‌ها را در سراسر دنيا شامل مي‌شود.

بورس تهران هم از سال 1995به عضويت اين فدراسيون درآمده بود اما از اكتبر سال 2011به‌دليل آنچه مقامات اين فدراسيون، دولتي بودن شوراي بورس ايران عنوان كرده بودند از اين فدراسيون اخراج شد و در نهايت از ابتداي سال‌جاري بار ديگر به عضويت اين فدراسيون در آمد.4سال پيش وقتي كه بورس تهران از اين فدراسيون اخراج شد نام بورس عربستان به جاي بورس تهران درفهرست اعضا درج شده بود.

سازمان بورس و اوراق بهادار نيز در ابتداي سال به‌عنوان نهاد ناظر بورس‌هاي ايران پس از سال‌ها تلاش سرانجام به عضويت سازمان بين‌المللي كميسيون‌هاي اوراق بهادار(آيسكو) درآمد.پيش از اين اعلام شده بود لازمه عضويت هريك از بورس‌هاي چهارگانه ايران در فدراسيون جهاني بورس‌ها عضويت نهاد ناظربازار سرمايه ايران يعني سازمان بورس، در سازمان جهاني آيسكو است، به اين ترتيب اكنون با عضويت بورس كالا در فدراسيون جهاني 2بورس از بورس‌هاي چهارگانه ايران در اين فدراسيون عضو هستند اما هنوز نام فرابورس و بورس انرژي در فهرست اين فدراسيون درج نشده است.

  • عضويت بورس كالا در فدراسيون جهاني

محمد فطانت، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره عضويت بورس كالا در فدراسيون جهاني بورس‌ها گفت: بورس كالاي ايران كه براي عضويت در فدراسيون جهاني بورس‌ها (WFE)درخواست داده بود، به تازگي با دريافت نامه‌اي از سوي اين نهاد، عضو اين فدراسيون شد و اميدوارم اين اتفاق خوشايند براي بازار سرمايه ايران و براي ساير بورس‌هاي كشور نيز رخ دهد.

حامد سلطاني‌نژاد، مديرعامل بورس كالاي ايران نيز در اين‌باره گفت: ما به‌خاطر شرايط تحريم از عضويت در نهادهاي بين‌المللي محروم بوديم اما با ورود به دوران پساتحريم فرصتي ايجاد شد تا بتوانيم به عضويت فدراسيون بورس‌هاي جهاني دربياييم.
او با بيان اينكه فدراسيون جهاني بورس‌ها، معتبرترين تشكل و نهادي است كه بورس‌ها مي‌توانند عضو آن شوند، به مزاياي اين عضويت اشاره كرد و گفت:

تطبيق بورس كالاي ايران با استانداردهاي بين‌المللي، ارتباط هرچه بهتر و بيشتر با بورس‌هاي كالاي دنيا، حضور در كارگاه‌هاي تخصصي فدراسيون و تبادل تجربيات و دانش و همچنين معرفي و به اشتراك گذاشتن بازارهاي جديد مالي در بين اعضا و در نهايت توسعه فعاليت‌هاي اقتصادي مانند پوشش ريسك‌هاي كشوري از طريق بورس‌ها ازجمله مزاياي عضويت بورس كالا در اين فدراسيون است.

کد خبر 338718

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha