سه‌شنبه ۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۵
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: دوستداران نمایش و اپرا دیگر با نام تئاتر آران غریبه نیستند؛ گروهی به سرپرستی بهروز غریب‌پور که تا امروز ۶ اپرای عروسکی روی صحنه برده است.

aran

تازه‌ترين اجراي آران اپراي خيام است كه قصد دارد به لايه‌هاي پنهان اين شخصيت تاريخي نور بتاباند.

  • كار طراحي و ساخت عروسك‌ها و تنظيم موسيقي در چه مرحله‌اي است؟

در حال حاضر يك مرحله كار ما متوجه طراحي و ساخت عروسك‌هاست كه در هر اپرا 70تا 80عروسك ساخته مي‌شود. بخش ديگر هم ساختن موسيقي است كه روند پيشرفت هردومرحله تقريبا كند است. يك دليل مي‌تواند كمبود بودجه باشد اما هر اپرايي كه به صحنه برده‌ايم، عروسك‌هاي خاص خودش را دارد. گاهي اين شائبه به‌وجود مي‌آيد كه فقط سر عروسك‌ها و لباس‌ها عوض مي‌شود، درحالي‌كه اينگونه نيست.

  • جز همايون شجريان، خواننده‌هاي ديگر شخصيت‌ها انتخاب شده‌اند؟

كار آهنگسازي برعهده امير بهزاد است كه از اپراي «ليلي و مجنون» همكاري با گروه را آغاز كرد و آهنگسازي اپراي سعدي را هم بر‌عهده داشت. در حال حاضر تنها همايون شجريان به‌عنوان خواننده نقش اول، يعني خيام مشخص شده و براي نقش‌هاي ديگر تلاش مي‌كنيم در كنار حضور بزرگان موسيقي، بستري براي هنرمندان مستعد اما ناشناخته فراهم كنيم. تا امروز با 150هنرمند رايزني كرده‌ايم و كار همچنان ادامه دارد.

  • اپرا كدام مقطع زندگي خيام را روايت مي‌كند؟

ما دوره‌اي را انتخاب كرده‌ايم كه خيام در حال نوشتن تقويم جلالي در زمان سلجوقيان بود و در اوج پختگي با حسن صباح مواجه مي‌شود. در اين اپرا سعي كرده‌ايم به منظومه‌اي از انديشه‌هاي متفاوت خيام، خشونت‌هاي جاري و تشتت آرا در آن زمان اشاره و به نوعي از خيام آشنايي‌زدايي كنيم. خيام آن شخصيتي نيست كه اين روزها درباره‌‌اش مي‌گويند؛ او رياضي‌داني است كه روي مجهولات فكر مي‌كند و مانند مردم عادي نمي‌انديشد. او دور از تعصب‌ها در حال كشف و شهود جهان پيرامون است و ما سعي كرده‌ايم لايه‌هاي پنهان شخصيت اين مرد بزرگ را به تماشاگر نشان دهيم.

کد خبر 338484

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha