دوشنبه ۷ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: موسسه فیلم سوئد از کارگردانان دعوت کرد، شش فیلم کوتاه با الهام از دنیای «اینگمار برگمن» بسازند.

سینما

به گزارش ایسنا، به مناسبت یکصدمین سالگرد تولد «اینگمار برگمن» کارگردان افسانه‌ای و سوئدی تاریخ سینما، موسسه فیلم سوئد از شش فیلمساز با تجربه برای ساخت فیلم‌هایی کوتاه با الهام از دنیای این کارگردان حمایت خواهد کرد.

این فیلم‌های کوتاه داستانی که مدت زمان آنها نباید از 10 دقیقه بیشتر باشد، می‌تواند بر اساس یک فیلم، شخصیت، لوکیشن و دیگر جنبه‌های مرتبط با دنیای «برگمن» باشد و هر فیلم حداکثر تا هزینه 122 هزار دلار حمایت خواهد شد.

تمامی این شش فیلم کوتاه قرار است در ژانویه سال 2018 و به مناسبت یکصدمین سالگرد تولد «اینگمار برگمن» در جشنواره فیلم «گوتبرگـ» به نمایش گذاشته شوند.

«آندرس فوک» از اعضای موسسه فیلم سوئد در این باره گفت: "بسیار کنجکاویم بدانیم کارگردانان چه تصویر و تفسیر جذاب و جدیدی از دنیای «برگمن» ارائه می‌دهند و مطمئنا تمامی این فیلم‌های کوتاه همزمان با جشن صدسالگی «برگمن» بارها به نمایش گذاشته خواهند شد. احتمالا همه کارگردانان این فیلم‌های کوتاه سوئدی خواهند بود اما کارگردنان برجسته بین‌المللی نیز که به نوعی با «برگمن» مرتبط هستند نیز می‌توانند آثار خود را از طریق کمپانی های سوئدی ارائه دهند.

بنابر اعلام اسکرین، کارگردانانی که در نهایت پروژه فیلم کوتا آنها مورد پذیرش قرار گیرد این فرصت را خواهند داشت که در خانه «برگمن» در «فارو» اقامت کنند و به توسعه و بسط فیلمنامه خود بپردازند.

«برگمن» از چهره‌های برجسته‌ی تاریخ سینمای جهان بود که در طول شش دهه فعالیت هنری، ‌9 بار نامزد جایزه‌ی اسکار شده بود و در توصیف شرایط زندگی انسانی از مایه‌های کمدی، امید، یاس و ناامیدی بهره می‌گرفت.

وی در طول سال‌ها فعالیت سینمایی در مجموع ‌62 فیلم ساخت که فیلم‌نامه بسیاری از آنان را نیز خودش نوشته بود و علاوه‌بر آن، کارگردانی ‌170 نمایش تئاتر از او یک چهره درخشان در عرصه این هنر نمایشی ساخته بود.

کارگردانان بسیاری آثار برگمن را الهام‌بخش حیات سینمایی خود دانسته‌اند که از آن جمله می‌توان به «روبرت آلتمن»، «وودی آلن»، «آتوم اگویان»،‌ «استنلی کوبریک»، «دیوید لینچ»، «پل شرادر»، «آندری تارکوفسکی» و «فرانسوا اوزون» نام برد.

«برگمن» سه‌بار برای فیلم‌های «توت‌فرنگی‌های وحشی» (‌1960)، «همچون یک آینه» (1963) و «فریادها و نجواها» (‌1974) نامزد اسکار بهترین فیلم‌نامه اصلی شد و با «فریادها و نجواها» تا آستانه کسب اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی نیز پیش رفت.

درخشش او در جوایز اسکار در سال ‌1977 با فیلم «چهره به چهره» ادامه یافت که نامزد بهترین کارگردانی اسکار شد و سپس با فیلم «فانی و الکساندر» نامزد بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه اصلی اسکار شد، او در سال ‌1979 با فیلم «سونات پاییزی» تا آستانه کسب اسکار نیز رفت.

این کارگردان سوئدی موفق به کسب جایزه ویژه هیئت داوران، بهترین کارگردانی و همچنین جایزه «نخل نخل‌ها» در سال ‌1997 و مراسم ویژه بزرگداشت خود در کن بوده است، ضمن این که سال ‌1958 برای فیلم «توت‌فرنگی‌های وحشی» خرس طلای برلین و در سال ‌1971 شیر طلایی افتخاری جشنواره ونیز را برای یک عمر دستاورد سینمایی دریافت کرده است

از دیگر مهمترین فیلم‌های «برگمن» می‌توان به «پرسونا»، «فریادها و نجواها»، «مهر هفتم»، «توت‌فرنگی‌های وحشی»، «لبخندهای یک شب تابستانی»، «همچون یک آینه»، «چراغ زمستانی»، «سکوت»، «آستانه زندگی»، از «مردی با یک چتر»، «سرزمین آرزو»، «آینده با من است»، «زندان»، «رازهای زنان»، «تابستانی با مونیکا»، «درسی در عشق»، «چشم شیطان» و «صحنه یک ازدواج» نام برد.

«برگمن» در دسامبر ‌2003 از دنیای سینما کناره گرفت و روز سی‌ام جولای 2007 در سن ‌89 سالگی در «فارو» درگذشت.

کد خبر 338363

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha