یکشنبه ۶ تیر ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۵
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: خدا برکت بدهد به این شب‌های قدر و مهمان‌هایش و آن میزبان یگانه‌اش. تا خود صبح هم که آدم به محل برگزاری مراسم‌ بیاید، مردم با یک صلوات و یک لعن علیه قاتل امیرالمؤمنین(ع) تکانی می‌خورند و جا باز می‌شود.

شب قدر

خيلي‌ها دوست دارند كه شب قدر را حتما در مراسم خاصي حضور داشته باشند؛ مثلا خيلي‌ها سال‌هاست كه براي مراسم احيا به مسجد جامع بازار مي‌روند يا مثلا مهمان مسجد ارك مي‌شوند و يا اينكه به همان مسجد محلي خودشان مي‌روند و با اهالي محل، قرآن سر مي‌گيرند. ما اينجا چند پيشنهاد براي حضور در مراسم‌ شب قدر كه كمي متفاوت‌تر است داريم.

  • مزار شهداي گمنام در بهشت زهراس

شب قدر هيچ كجاي تهران، بهشت زهرا(س) نمي‌شود؛ اينكه بنشيني كنار قبر يك شهيد گمنام و قرآن بر سر بگيري؛ شهيدي كه حتي نمي‌داني نامش چيست. چند سالي است كه كنار گلزار شهداي گمنام در بهشت‌زهرا(س)، مراسم شب‌قدر برپا مي‌شود. امسال هم مثل سال‌هاي گذشته قرار است اين اتفاق بيفتد. خيلي‌ها هم به اين مراسم مي‌روند، اما خوشبختانه خوبي اين مراسم اين است كه جا به اندازه كافي هست و كسي بي‌نصيب نمي‌ماند. فقط حواستان باشد كه مراسم‌ شب‌هاي قدر در قطعه شهداي گمنام از ساعت 21تا قبل از اذان صبح برگزار خواهد شد. مسلما حال و هواي متفاوتي در اين برنامه خواهيد داشت. اگر دلتان خواست مي‌توانيد به مراسم شب‌ قدر كه در حرم مطهر امام‌خميني(ره) برگزار مي‌شود هم برويد. فاصله اين دو محل بسيار كم است.

  • حرم حضرت عبدالعظيم ع

تقريبا مي‌توان گفت كه يكي از شلوغ‌ترين مراسم‌ شب‌هاي قدر در حرم حضرت عبدالعظيم(ع) برگزار مي‌شود. شلوغي اين مراسم و خود فضاي پر از معنويت حرم، حس‌و‌حال متفاوتي براي شما مي‌شود رقم خواهد زد. ويژه‌برنامه‌هاي احياي ليالي پرفضيلت قدر از ساعت 21:45تا 2بامداد در مصلاي بزرگ حرم برگزار مي‌شود. اين مراسم با تلاوت آيات قرآن كريم توسط قاريان ممتاز و بين‌المللي آغاز مي‌شود و با قرائت دعاي جوشن كبير ادامه خواهد يافت. همچنين مرثيه‌سرايي و سخنراني هم بخشي از برنامه‌هاي شب قدر حرم است. اين مراسم به‌طور مستقيم از طريق پايگاه اطلاع‌رساني آستان مقدس حضرت عبدالعظيم الحسني(ع) به نشاني www.abdolazim.com پخش خواهد شد. در همان نزديكي مي‌توانيد به مراسم شب قدر آستان متبرك امامزاده عبدالله، امامزاده ‌ابوالحسن و بي‌بي زبيده هم برويد.

  • كهف الشهدا

كهف‌الشهدا در سال‌هاي اخير به پاتوق خيلي از مذهبي‌هاي پايتخت تبديل شده و خوشبختانه برنامه‌هاي متنوعي هم در آن برگزار مي‌شود. به غيراز شب‌هاي قدر، مراسم شب‌زنده‌داري در تمام 30شب اين‌ماه مبارك در اين مكان معنوي با عنوان «سي شب با شهدا» برپا مي‌شود. اين برنامه هر شب از ساعت 22:30 تا يك‌بامداد در جوار شهداي گمنام كهف‌الشهدا برگزار مي‌شود. اين مراسم‌ با قرائت يك جزء قرآن توسط عليرضا طاهري آغاز شده و سخنراناني چون مرتضي اديب يزدي، محمدحسين رجبي‌دواني، علي سعيديان و محمدرضا زائري در طول‌ماه مبارك رمضان به ايراد سخن مي‌پردازند. همچنين شيخ‌عبدالله كرمي‌نيا، مناجات‌خواني مي‌كند. اما در شب‌هاي‌قدر، برنامه‌هاي اين مراسم كمي تغيير خواهد كرد و خواندن دعاي جوشن كبير و قرآن سر گرفتن هم به آن اضافه خواهد شد.

  • آستان امامزاده صالح ع

يكي ديگر از متفاوت‌ترين مراسم‌ شب‌هاي قدر در آستان متبرك امامزاده صالح(ع) در ميدان تجريش برگزار مي‌شود. حال و هواي معنوي اين آستان در شب‌هاي قدر حسابي به اوجش مي‌رسد و خيلي‌ها هم از نقاط مختلف تهران به اين مراسم مي‌آيند. بد نيست بدانيد آستان امامزاده صالح در‌ماه رمضان به‌صورت ۲۴ ساعته باز و پذيراي زائران و مجاوران است. هر شب در اين مكان مقدس، مناجات‌خواني و جزء خواني قرآن، اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء و سپس قرائت دعاي پرفيض افتتاح صورت مي‌گيرد و دعاي ابوحمزه ثمالي هم خوانده مي‌شود. در شب‌هاي قدر هم برنامه‌ها ويژه و مفصل‌تر خواهد بود. در ضمن سفره افطار ساده‌اي نيز هر شب پهن مي‌شود. اگر شب قدر به اين امامزاده رفتيد، مي‌توانيد در خيمه معرفت آستان نيز حضور يابيد و از برنامه‌هاي متنوع آن استفاده كنيد.

نداي «بك ياالله» امسال هم در مسجد جامع خرمشهر باغ موزه دفاع‌مقدس طنين‌انداز مي‌شود و شما مي‌توانيد مهمان اين مراسم متفاوت شب قدر باشيد. آنهايي كه تا به حال به باغ موزه رفته‌اند خوب مي‌دانند كه اين مكان چقدر ديدني دارد؛ يعني شما علاوه بر حضور در مراسم پر فيض شب قدر، مي‌توانيد از فضاي ديدني اين باغ موزه هم بازديد كنيد. اين مراسم پر فيض شامل برنامه‌هاي تلاوت قرآن كريم، قرائت دعاي جوشن كبير، برنامه سخنراني و ويژه‌برنامه سر گرفتن قرآن كريم است كه با حضور سخنرانان و مداحان اهل‌بيت(ع) برگزار مي‌شود. در اين مراسم حجج اسلام اسكندري و برمايي از بركات اين شب‌هاي پرفيض خواهند گفت و ذاكرين اهل‌بيت؛ محمد حسين امامي، ابوذر قاسمي و مهدي كوثري دعاي جوشن كبير را قرائت مي‌كنند.مراسم شب‌هاي پر فيض قدر از ساعت 22در مسجد جامع خرمشهر برگزار مي‌شود.

  • مسجدهاي معروف تهران

چند مسجد در تهران هستند كه در شب‌هاي قدر ميزبان هزاران نفر مي‌شوند. مثلا مسجد ارك تهران از مساجد مهم و پرطرفدار تهران در شب‌هاي قدر است كه در محدوده بازار بزرگ تهران قرار دارد. علاقه‌مندان به نواي پيرغلام اهل‌بيت(ع)، حاج منصور ارضي همه‌ساله شب‌هاي قدر را در مسجد ارك گرد هم مي‌آيند. يكي ديگر از اماكن شلوغ و پرطرفدار در شب‌هاي قدر، مسجد جامع بازار است. تا 4سال قبل، مراسم احيا و شب قدر در اين مسجد توسط آيت‌الله مجتبي تهراني برگزار مي‌شد و در سال‌هاي اخير پسر ايشان عهده‌دار اين مسئوليت شده است. حسينيه و مسجد همداني‌ها هم در شب‌هاي پرفيض و بركت قدر، لبريز از جمعيت مي‌شود. سخنران معروف اين مراسم هم استاد شيخ حسين انصاريان است. براي حضور در اين مراسم بايد به ميدان قيام، خيابان ري برويد. اين مساجد در همان ساعت‌هاي اول شروع مراسم پر مي‌شود.

  • مهديه تهران

مهديه تهران در هر 30شب‌ماه مبارك رمضان برنامه دارد و اين برنامه‌ها از ساعت 21:30شروع مي‌شود. اما اين مكان مقدس هم مثل هميشه پذيراي شب زنده‌داران در ليالي قدر خواهد بود. يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي مهديه، فضاي نسبتا بزرگ آن هم براي آقايان و هم براي بانوان است. براي همين هم معمولا در شب‌هاي قدر، كسي بيرون از مهديه نمي‌ماند. جزئيات برنامه در مهديه تهران از اين قرار است كه در شب بيست‌ و يكم و بيست و سوم دعاي جوشن‌كبير را حاج‌رضا طاهري مي‌خواند. در شب بيست‌ويكم حجت‌الاسلام والمسلمين حاج سيدحسين مؤمني، آيين سرگرفتن قرآن و احيا را برگزار مي‌كند و شب بيست و سوم هم مراسم احيا توسط حجت‌الاسلام والمسلمين حاج‌سيدحميد ميرباقري اجرا خواهد شد. مهديه تهران درخيابان ولي‌عصر(عج)، چهارراه اميريه قرار دارد.

  • محدوديت‌هاي ترافيكي شب قدر

در شب‌هاي قدر اوضاع ترافيكي معابر كمي تغيير مي‌كند. برخي از خيابان‌ها تا سحر راهبندان است و محدوديت‌هاي مختلفي هم براي رفت‌وآمد درنظر گرفته مي‌شود. پليس راهور تهران بزرگ هم اعلام كرده كه از ساعت ۲۱:۳۰ روزهاي ۴، ۶ و ۸ تيرماه تا پايان برگزاري مراسم معنوي ليالي قدر و عادي شدن جريان ترافيك، تمام معابر پيراموني اماكن مذهبي و محل‌هاي برگزاري مراسم احيا در شهر تهران به‌ويژه در اماكن مذهبي حرم مطهر حضرت عبدالعظيم(ع)، امامزاده صالح، امامزاده معصوم، امامزاده ‌حسن، ‌امامزاده داوود، امامزاده علي‌اكبر چيذر، ‌مسجد ارك، مهديه تهران و... محدوديت‌هاي پارك و رفت‌وآمد متناسب با وضعيت اجرا خواهد شد. پليس به مردم توصيه كرده كه در شب‌هاي قدر حتي‌الامكان از وسايل نقليه حمل‌ونقل عمومي استفاده كنند. ضمنا به تذكرات و توصيه‌هاي مأموران پليس راهور توجه داشته باشند و عابران در تاريكي شب، هنگام عبور از معابر حتما‌ از پل‌هاي روگذر يا زيرگذر استفاده كنند.

  • شب قدر از قاب جعبه جادو

خيلي‌ها هستند كه به دلايل مختلف نمي‌توانند به مراسم شب قدر بروند و دوست دارند كه اين مراسم‌ را از تلويزيون دنبال كنند. مراسم عزاداري شب‌هاي بيست‌و‌يكم و بيست‌و‌سوم از شبكه يك سيما از حرم حضرت رضا(ع) پخش مي‌شود. شبكه2 نيز اين ليالي را به‌ترتيب از حرم امام خميني(ره) و حرم عبدالعظيم‌(ع) روي آنتن مي‌برد. همچنين شبكه3 سيما مراسم عزاداري شب‌هاي بيست و يكم و بيست و سوم را از حسينيه همداني‌ها پخش مي‌كند. شب زنده‌داران دومين شب قدر مي‌توانند مراسم دانشگاه شريف را از شبكه4 ملاحظه كنند و در سومين شب از ليالي‌قدر نيز مراسم دانشگاه امام صادق(ع) را ببينند. شبكه5 نيز در شب بيست و يكم، مراسم حرم حضرت معصومه(س) را پوشش مي‌دهد و بينندگان در شب بيست‌و‌سوم هم مي‌توانند مراسم عزاداري را از مصلاي تهران ببينند. شب‌هاي قدر مسجد مقدس جمكران هم روي آنتن شبكه قرآن مي‌رود. شبكه تهران نيز مراسم ليالي قدر را در شب بيست‌و‌يكم از مصلاي تهران و در شب بيست‌و‌سوم از مسجد جامع ازگل پخش مي‌كند.

کد خبر 338245

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha