دختری که در سن ۱۶ سالگی با همدستی مادرش نقشه قتل پدر خانواده را طراحی و اجرا کرده بود به‌دلیل آنچه پزشکی قانونی «اختلالات شخصیتی و عدم‌رشد عقلی» اعلام کرده یک گام از چوبه دار فاصله گرفت.

متهم

صبح روز 28خرداد‌ماه سال 90مردي در تماس با پليس از كشف جسدي در نزديكي خانه‌اش خبر داد. جنازه متعلق به مردي بود كه چند خانه آن طرف‌تر زندگي مي‌كرد. او بر اثر ضربات متعدد چاقو به قتل رسيده و دور جسدش يك پتو پيچيده شده بود. زماني كه مأموران به تحقيق از همسر و دختر نوجوان مقتول پرداختند متوجه ضد‌و نقيض‌گويي‌هاي آنها شدند. آنها در ادامه اعتراف كردند كه چون پدر خانواده با ازدواج دختر 16ساله‌اش موافق نبود وي را در خانه به قتل رسانده‌اند.

مادر و دختر در ادامه در شعبه 113دادگاه كيفري محاكمه شدند و در جلسه دادگاه 2پسر مقتول به‌عنوان اولياي‌دم براي مادر و خواهرشان درخواست صدور حكم قصاص كردند. همچنين ولي دم ديگر كه مادر مقتول بود گفت از خون پسرش نمي‌گذرد. در اين جلسه دختر نوجوان گفت: پدرم با ازدواج من و خواستگارم مخالفت كرد. من هم نقشه قتل او را كشيدم. مادرم اول مخالفت كرد اما وقتي گفتم اگر همراهي‌ام نكند از خانه فرار مي‌كنم با پيشنهادم موافقت كرد. ما ابتدا در غذاي پدرم مرگ موش ريختيم اما هيچ اتفاقي نيفتاد. شب چند قرص خواب آور در شربت آلبالو ريختيم و او خوابيد. سپس هر دو با چاقو به او ضربه زديم.

در ادامه همسر مقتول نيز به قتل شوهرش اعتراف كرد و در نهايت قضات دادگاه متهمان را به قصاص محكوم كردند. قضات ديوان حكم قصاص همسر مقتول را تأييد كردند اما اين رأي درباره دختر مقتول نقض شد. براساس ماده 91قانون جديد چنانچه مرتكبين جرايم مستوجب قصاص هنگام وقوع جرم زير 18سال سن داشته باشند و متوجه حرمت عمل‌شان نباشند قصاص نخواهند شد.

براساس همين ماده قانوني و با درخواست دادستان تهران پرونده دختر نوجوان براي بررسي به كميسيون ويژه پزشكي قانوني فرستاده شد. متخصصان بعد از چندين مرتبه معاينه دختر نوجوان اعلام كردند كه او از اختلالات شخصيت و يادگيري و عدم‌رشد عقلي رنج مي‌برد. به اين ترتيب پرونده وي براي محاكمه مجدد به دادگاه فرستاده شد. اين دختر كه حالا 21ساله است ديروز در شعبه دوم دادگاه كيفري 2بار ديگر محاكمه شد. در اين جلسه 2برادر وي بار ديگر براي وي درخواست حكم قصاص كردند اما ساير اولياي دم گفتند او را بخشيده‌اند. براساس اين گزارش قرار است به‌زودي قضات دادگاه در اين‌باره تصميم‌گيري كنند. اين در حالي است كه اميدهاي دختر جوان براي آزادي بيش از گذشته شده است.

کد خبر 338193

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha