یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: گزارش شاخص صلح و آرامش جهانی باری دیگر کشور ایسلند را به عنوان امن‌ترین و آرام‌ترین کشور جهان معرفی کرده‌است.

ایسلند

براساس اين گزارش، آرامش و صلح در اين گزارش دقيقا به معني نبودن جنگ، جدل‌هاي سياسي و درگيري است نه آرامش دروني و ماورايي، اگرچه اين دو مفهوم همواره مي‌توانند در كنار يكديگر قرار بگيرند. ايسلند در اين گزارش براي ششمين سال پي در پي به عنوان آرام‌ترين كشور جهان انتخاب شده‌است.

براي تدوين اين گزارش از  مجموع 23 شاخص مختلف استفاده شده‌است تا در نهايت كشورهاي جهان از نظر امنيت امتياز يك تا پنج را دريافت كنند. امتياز ايسلند نزديك به مطلق و برابر 1.192 بوده‌است و پس از آن دانمارك با امتياز 1.246 دومين كشور امن و امان جهان و اتريش با 1.278 امتياز سومين امن شناخته شده‌اند.

نيوزيلند،‌ پرتغال، جمهوري چك، سوئيس، كانادا، ژاپن و اسلووني ديگر نام‌هاي 10 كشور امن و آرام جهان را تشكيل داده‌اند. در مقابل كشورهاي سوريه، سودان جنوبي، عراق، افغانستان، سومالي، يمن، جمهوري آفريقاي مركزي، اوكراين، سودان و ليبي نا‌امن‌ترين كشورهاي جهان انتخاب شده‌اند. در اين ليست، ايران با 2.411 امتياز، رتبه 133 جهان را به دست آورده‌است.

اين گزارش كه به سفارش موسسه صلح و اقتصاد گرد‌آوري شده‌است، خواستار آرامش و صلح بيشتر بوده و نسبت به آسيب‌هاي اقتصادي ناشي از بروز درگيري در كشورها هشدار مي‌دهد. به گفته اين مركز خشونت سالانه 13.6 تريليارد دلار خسارت به جا مي‌گذارد.

اگرچه ميانگين آرامش جهاني طي سال گذشته دچار كاهش شده‌است، اما 81 كشور مختلف توانسته‌اند در گزارش جديد وضعيت خود را بهبود ببخشند،‌ درحالي كه 79 كشور دچار افت در صلح و آرامش شده‌اند. مرگ و مير ناشي از تروريسم با افزايشي 80 درصدي مواجه شده است درحالي كه مرگ و مير ناشي از جنگ در طول 25 سال گذشته به بالاترين سطح خود رسيده‌است.

کد خبر 338163

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha