همشهری آنلاین: نتیجه همه‌پرسی بریتانیا نخستین قربانی خود را گرفت: دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا که طرفدار ادامه عضویت کشورش در اتحادیه اروپا بود اعلام کرد که در ماه اکتبر از مقام خود کناره‌گیری می‌کند.

نخستین قربانی همه‌پرسی بریتانیا | کامرون استعفا داد

به گزارش دويچه وله، ساعتی پس از اعلام نتیجه همه‌پرسی بریتانیا، دیوید کامرون نخست‌وزیر بریتانیا در مقابل ساختمان شماره ۱۰ داونینگ‌استریت حاضر شد و گفت مردم بریتانیا نظر خود را درباره خروج از اتحادیه اروپا اعلام کردند و او به این نظر مردم احترام می‌گذارد.

کامرون افزود، مردم تصمیم خود را اعلام کرده‌اند و بریتانیا به رهبری جدید نیاز دارد. وی ادامه داد: «این درست نیست که من کاپیتان کشتی‌ای باشم که کشور به مقصد بعدی هدایت می‌کند. مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باید زیر نظر نخست‌وزیر جدید آغاز شود. کشور به رهبری جدید نیاز دارد.»

کامرون اعلام کرد تا سه ماه آینده (ماه اکتبر) به کار خود به عنوان نخست‌وزیر ادامه خواهد داد. اما تاکید کرد مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باید زیرنظر نخست‌وزیر جدید آغاز شود.

نتایج همه‌پرسی شکست سختی برای نخست‌وزیر بریتانیا بود. کامرون طرفدار باقی‌ماندن کشورش در اتحادیه اروپا بود. ایده همه‌پرسی درباره ماندن و یا خروج بریتانیا را نخستین بار او در سال ۲۰۱۳ پیشنهاد کرد. هدف کامرون از این پیشنهاد ساکت کردن منتقدان داخلی بود. حال او در چاهی که خود کنده بود افتاد.

در مبارزات انتخاباتی کامرون به سختی برای ماندن کشورش در اتحادیه اروپا تلاش کرد. اما اکثریت مردم بریتانیا خلاف نظر نخست‌وزیر تصمیم گرفتند.

نتایج همه‌پرسی نشان می‌دهد در حالی اکثریت شهروندان بریتانیا در اسکاتلند و ایرلند شمالی به ماندن در اتحادیه اروپا رای داده‌اند، در ولز و انگلستان اکثریت مردم موافق ترک اتحادیه اروپا بودند. استثنا در این میان شهر لندن بود که اکثریت اهالی شهر طرفدار ماندن بودند.

کد خبر 338050

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha