دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱
۰ نفر

دکتر جعفر بای: انتشار خبر قتل دختری در خوی به‌دست پدرش بار دیگر جامعه را آزرد.

دکتر جعفر بای

در خبر خوانديم كه متأسفانه قرباني كه زني متاهل بود در زندگي مشترك دچار خطا شده و همين موضوع به انگيزه‌اي تبديل شد تا پدرش اين اشتباه او را با اشتباه بزرگي تكميل كند. اما به واقع چه اتفاقي مي‌افتد كه زندگي زناشويي به مرحله‌اي مي‌رسد كه زن در زندگي مرتكب خيانت مي‌شود؟ امروزه به واسطه وقوع تغييرات همه‌جانبه فرهنگي، مفهوم زندگي كردن براي نسل جوان تغيير پيدا كرده است.

برخي جوانان از زندگي تصور و تلقي جديدي دارند و بسياري از رفتارهاي ارزشي نزد آنها از مفهوم ارزش تهي شده است. بخشي از اين تغييرات به تفاوت‌ها و تغييرات فرهنگي برمي‌گردد و بخش ديگر به هنجارهاي اجتماعي و ارزش‌هاي فرهنگي و بخش مهم‌تر به باورها و اعتقادات مذهبي. اساس و زيربناي انديشه انسان‌ها اعتقادات آنهاست.

اين روزها اعضاي برخي خانواده‌ها زير يك سقف زندگي مي‌كنند اما به لحاظ فرهنگي و اعتقادي و نظام ارزشي كاملا متضاد و متفاوت از يكديگر هستند.در اين ميان متأسفانه خوراك فرهنگي جامعه از منابعي تأمين مي‌شود كه والدين و مسئولان فرهنگي در تهيه آن نقشي ندارند. از سوي ديگر فلسفه زندگي متفاوت شده و لذت بردن از زندگي معناي جديدي پيدا كرده و برخي جوانان دوست دارند به هر قيمتي به آنچه خود تصور مي‌كنند لذت است برسند.

گاهي حاضرند براي رسيدن به اين اهداف كوتاه‌مدت همه اصول را زير پا بگذارند و اگر اين افراد متاهل باشند و تشكيل خانواده داده باشند، اوضاع خطرناك‌تر مي‌شود. اين در حالي است كه برخي از اين زوج‌ها در مسائل جنسي و زناشويي نيز مشكلات پنهاني دارند كه اين مشكلات گاهي سال‌ها پنهان مي‌ماند. متأسفانه برخلاف اصول اخلاقي و اعتقادي، ذائقه اين زوج‌ها به سمتي مي‌رود كه برخي تصور مي‌كنند خلأ‌هاي عاطفي و جنسي‌شان را افراد ديگري مي‌توانند پركنند. همه اينها در شرايطي رخ مي‌دهند كه نظام آموزشي به آموزش جنسي توجهي ندارد و خانواده‌ها به آموزش جنسي به چشم يك تابو نگاه مي‌كنند.

در چنين موقعيتي فرد به شكل خودكامه كسب تجربه مي‌كند و در اين راه كوچك‌ترين لغزش او را به پرتگاه سوق مي‌دهد. اين روزها محبت، گمشده ما انسان‌هاست. روابط بين فردي در جامعه خشك و سرد شده و مرگ عاطفه‌ها رخ داده است؛ يعني همان‌چيزي كه باعث به‌وجود آمدن خشونت خانوادگي مي‌شود و در نهايت اين خشونت مي‌تواند به‌دنبال يك خطا حتي به جنايت هم ختم شود. وقتي عشق و محبت از سوي والدين نسبت به فرزندان نرسد با كوچك‌ترين چراغ سبزي از سوي افراد بيگانه فرد راهي ناكجا‌آباد مي‌شود. در چنين شرايطي گمشده جامعه ما بازسازي نهاد مقدس خانواده است تا كاركرد واقعي خود را پيدا كند.

  • محقق و پژوهشگر آسيب‌هاي اجتماعي
کد خبر 337718

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha