همشهری آنلاین: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه شهید بهشتی همکاری‌های مشترک پژوهشی، آموزشی و اجرایی در زمینه‌های مختلف از جمله حفاظت و مرمت ابنیه و بافت‌های تاریخی - فرهنگی انجام می‌دهند.

Memorandum of Understanding

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، این همکاری‌ها براساس تفاهم‌نامه‌ای که به امضای سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه و محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه شهید بهشتی رسید، صورت می‌گیرد.

در مقدمه این تفاهم‌نامه آمده است: شناسایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی موجود در کشور برای توسعه امر پژوهش و تولید علم، تقویت ارتباط میان نهادها و موسسات علمی و پژوهشی و استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات یکدیگر موجب تسریع در روند دستیابی به اهداف علمی، فرهنگی و آموزشی کشور خواهد بود.

هدف از امضای این تفاهم‌نامه گسترش همکاری‌های آموزشی و پژوهشی میان طرفها در کلیه زمینه‌های علمی مورد علاقه و توافق با در نظرگرفتن تمامی امکانات علمی، آزمایشگاهی، فنی و اعتباری آنها اعلام شده است.

براساس این تفاهم‌نامه طرف‌ها نسبت به انجام همکاری‌های نظام‌مند مشترک پژوهشی، آموزشی و اجرایی در حوزه‌های علوم محیطی، معماری و مرمت ابنیه و بافت‌های تاریخی - فرهنگی، زبان‌شناسی، باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، حقوق، مطالعات منطقه‌ای و سایر موضوعات و مطالعات میان رشته‌های مرتبط اقدام خواهند کرد.

بنابه این گزارش بهره‌مندی طرف‌ها از امکانات آموزشی، پژوهشی، آزمایشگاهی، کارگاهی، کتابخانه‌ای و ارتباطات بین‌المللی یکدیگر، همکاری در زمینه برگزاری همایش‌ها و کنگره‌های مشترک علمی در حوزه‌های تخصصی مورد تفاهم، همکاری در راستای ایجاد رشته‌های آموزشی - پژوهشی میان‌رشته‌ای در حوزه‌های مورد تفاهم و جذب و اجرای طرح‌های پژوهشی و اجرایی از سازمان‌های اجرایی کشوری از مفاد این تفاهم‌نامه است.

از جمله مفاد دیگر این تفاهم‌نامه می‌توان به استفاده از توان علمی و پژوهشی دانشگاه در انجام پروژه‌های میدانی پژوهشگاه، استفاده از توان علمی و پژوهشی پژوهشگاه در انجام امور آموزشی و پژوهشی دانشگاه در حوزه‌های مورد تفاهم، طراحی و اجرای پروژه‌های میدانی مشترک، تعیین منطقه یا مکانی برای تمرکز مطالعات آموزشی - پژوهشی باستان‌شناختی و میان‌رشته‌ای با توافق طرف‌ها اشاره کرد.

همکاری دانشگاه و پژوهشگاه در زمینه مطالعات قومی و میراث ناملموس و همچنین همکاری با کرسی حقوق بشر یونسکو، صدور مجوزهای لازم توسط پژوهشگاه برای انجام پروژه‌های میدانی مشترک باستان‌شناسی میان دانشگاه با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی خارج از ایران وفق قوانین و مقررات پژوهشگاه از مفاد دیگر تفاهم است.

مدت اعتبار این تفاهم‌نامه 5 سال است و برای اجرایی کردن مفاد آن یک کمیته اجرایی، متشکل از دو نفر عضو از طرف پژوهشگاه شامل معاون پژوهشی، رئیس پژوهشکده یا گروه مربوطه که دارای تخصص و اختیارات لازم باشد و دو نفر از طرف دانشگاه شامل معاون پژوهشی و مدیرگروه مربوطه تشکیل می‌شود.

کد خبر 337385

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha