جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

چند روز پس از رسانه‌ای شدن خبر تصمیم برخی بانک‌ها برای کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی از ۱۸ به ۱۵درصد، قائم‌مقام بانک مرکزی با حمایت از تصمیم بانک‌ها اظهار کرد: امیدواریم بانک‌ها خودشان تا قبل از ارائه گزارش بانک مرکزی به شورای پول و اعتبار برای نرخ سود تسهیلات هم تصمیم بگیرند.

اقتصاد

به گزارش فارس، اكبر كميجاني با اشاره به توافق داوطلبانه بانك‌ها براي كاهش نرخ سود سپرده به 15درصد از اول تير ماه، گفت: قرار بر اين است تصميماتي كه خود بانك‌ها به‌صورت داوطلبانه گرفته‌اند، روند طبيعي خود را طي كرده و ادامه يابد.اين اظهارنظر در حالي بيان مي‌شود كه قرار است از ابتداي تيرماه امسال نرخ سود سپرده‌هاي بانكي براساس توافق بانكداران كاهش يابد. رضا شيوا، رئيس شوراي رقابت هم در گفت‌وگوي هفته گذشته خود با همشهري از توافق دسته جمعي بانكداران انتقاد كرد و آن‌را خلاف اصول رقابت دانست.

به گفته شيوا تذكراتي هم از سوي شوراي رقابت به بانك‌ها داده شده اما به آن توجهي نشده است.براساس مصوبه بهمن‌ماه سال گذشته شوراي پول و اعتبار، حداكثر نرخ سود سپرده‌هاي علي‌الحساب مردم نزد بانك‌ها 18درصد تعيين و از ابتداي اسفندماه اجرايي شده است. البته برخي بانك‌ها و مؤسسات اعتباري براي دورزدن اين مصوبه قانوني، اقدام به پرداخت سود بالاي 20درصد به سپرده‌هاي خاص و با مبالغ بالا و سپرده‌هاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري وابسته به بانك‌ها كرده‌اند كه اين رويه همچنان ادامه دارد.

قائم‌مقام بانك مركزي در تازه‌ترين اظهارنظر خود از ارائه گزارش جامع تحولات اقتصاد كلان به شوراي پول و اعتبار تا يك‌ماه آينده خبر داد و گفت: شورا پس از ارائه آن درباره بازنگري در نرخ‌هاي سود سپرده و تسهيلات تصميم‌گيري خواهد كرد. وي افزود: قرار است تا يك‌ماه آينده گزارش جامعي از تحولات اقتصاد كلان ازجمله وضعيت نرخ سود بانكي تدوين و به شوراي پول و اعتبار ارائه شود.


خبر ديگر اينكه ولي‌الله سيف، رئيس‌كل بانك مركزي هم در نشست كارگروه تسهيل و رفع موانع توليد استان البرز درخصوص نرخ سود سپرده‌هاي بانكي گفت: بانك مركزي تمام تلاش خود را به‌كار گرفته است تا نرخ سود بانكي در دامنه قابل‌قبول خود كه همان اختلاف اندك با نرخ تورم است، قرار گيرد و براي تحقق اين مهم، بانك‌ها بايد با بانك مركزي همكاري داشته باشند. چند سالي است كه شاهد نرخ سود مثبت افراطي هستيم و علت اين امر رقابت ناسالم بانك‌ها براي جذب سپرده‌ها بوده است.

  • بانك‌ها نرخ سود وام را كم مي‌كنند؟

تيرماه امسال، ‌ماه سرنوشت‌ساز براي شبكه بانكي كشور است چه اينكه براساس اعلام قائم‌مقام بانك مركزي، مديران شبكه بانكي در اين‌ماه بايد تصميم بگيرند كه چه ميزان از نرخ سود تسهيلات بانكي را كم خواهند كرد؟ بهمن‌ماه سال گذشته وقتي بانك‌ها پيشنهاد كاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي از 20به 18درصد را مطرح كردند، بانك مركزي و شوراي پول و اعتبار آن‌را به مصوبه تبديل كردند، اما همزمان با تصويب اين پيشنهاد، نرخ سود تسهيلات را هم كاهش دادند.

اقدامي كه البته خوشايند بانكداران نبود و به همين دليل كورش پرويزيان، رئيس كانون بانك‌هاي خصوصي كشور هفته گذشته گفته بود: كاهش نرخ سود به نفع همه ذينفعان خواهد بود. با اين تحول سپرده‌گذاران بايد احساس رضايت كنند چون نرخ تورم الان ۱۲ درصد است و نرخ‌ سود دو سه درصد بالاتر از تورم عدد مناسبي است و منافعي براي سپرده‌گذار در آن تأمين مي‌شود.

از طرف ديگر نرخ سود تسهيلات در آينده نه چندان دور مناسب با اين كاهش نرخ سود پايين خواهد آمد و بنابراين مصرف‌كننده تسهيلات مي‌تواند بهتر تأمين مالي شود و با هزينه كمتري تسهيلات دريافت كند. به گفته وي اكنون كه بانك‌ها خود براي كاهش نرخ سود سپرده‌ها پيشقدم شده‌اند، انتظار مي‌رود از تعديل دستوري نرخ سود سپرده‌ها اجتناب شود و اجازه دهند منطق بازار به جاي فشار دستوري حاكم شود.

کد خبر 337355

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha