جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: پخش «دودکش» در رمضان ۹۲ یک اتفاق شیرین بود و وقتی قرار شد ادامه ماجراهای قالیشویی مشتاق در «پادری» روایت شود، خیلی‌ها منتظر آن در‌ماه رمضان بودند.

سریال

گرچه سريال شبكه يك هر شب لبخند بر لب مخاطبان مي‌آورد اما به‌نظر مي‌رسد انتظارها از محمدحسين لطيفي كارگردان و سيدمحمود رضوي تهيه‌كننده بيش از اينهاست. هومن برق‌نورد، بهنام تشكر، سيما تيرانداز، اميرحسين رستمي و نگار عابدي بازيگران پادري هستند كه در 21قسمت توليد شده است. با كورش نريماني نويسنده مجموعه درباره جزئيات و ويژگي‌هاي كار حرف زده‌ايم.

  • همكاري شما با كارگردان و پروژه «پادري» چگونه شكل گرفت؟

من با محمدحسين لطيفي رفاقت ديرينه دارم. او قبل از عيد در تماسي كه با من داشت، از برنامه خود براي توليد دنباله سريال دودكش خبر داد. زمان بسيار محدود بود و چند نفر از عوامل دودكش ازجمله برزو نيك‌نژاد نويسنده آن سر كار بودند. من كار نگارش فيلمنامه را شروع كردم و با توجه به شرايط موجود، كار كمي سخت شده بود. البته من اين سختي را به نوعي ديگر در «پايتخت2» هم تجربه كرده بودم.

  • شما مجموعه دودكش راديده بوديد؟

نديده بودم و حالا مي‌بايست بدون سابقه ذهني وارد فضاي كار مي‌شدم. نوشتن فيلمنامه را آغاز و خودم را با شخصيت‌پردازي‌هاي بخش اول هماهنگ كردم. آن زمان از اجراي نمايش فارغ شده و خيلي خسته بودم اما كار را قبول كردم و نگارش سريال اواخر آذر كليد خورد.

  • ابتدا قرار بود نام مجموعه «فروشگاه بزرگ » باشد.

در پايان فصل اول دودكش، خانواده مشتاق قاليشويي را از دست مي‌دهند و اگر قرار است يك مجموعه ادامه يابد، بايد به‌گونه‌اي تمام شود كه بتوان فصل دوم را به بخش اول راحت‌تر متصل كرد. ابتدا قرار بود اتفاق‌ها با توجه به پايان بخش اول در يك فروشگاه بيفتد كه اين فروشگاه حامي سريال بود. با توجه به حضور اين حامي مالي تا قسمت چهارم را نوشتم اما بعد از 45روز، حامي مالي كنار كشيد و ما به نقطه اول بازگشتيم. نوشتن را شروع كردم و تا قسمت 13هم پيش رفتم كه ناگهان اعلام شد سريال قرار نيست نوروز پخش شود.

  • پس كارتان خيلي‌سخت‌شده بود؟

بله، چون فضاي فيلمنامه مرتبط با نوروز بود و وقتي قرار شد ‌ماه رمضان روي آنتن برود، مي‌بايست فضاي فيلمنامه را تا جايي كه به قصه لطمه نزند، تغيير مي‌دادم. شرايط داستان را مي‌بايست به‌گونه‌اي پيش مي‌بردم كه خللي در آن ايجاد نشود و به همين دليل، فضا و قصه تا حدودي تغيير كرد.

  • پادري كه فضاي رمضان ندارد؟

درست است اما تمام تلاش كارگردان و گروه اين بود كه بيش از حد هم در فضاي نوروز نباشد. با توجه به تصميم‌هايي كه براي زمان پخش گرفته مي‌شد، كار گروه توليد سخت بود. به‌نظرم لطيفي تمام تلاش خود را كرد تا سريالي خوب روانه آنتن شود.

  • با وجود حاميان مالي، به‌نظر شما كار فيلمنامه‌نويس سخت نمي‌شود؟

خوشبختانه پادري حامي مالي ندارد و اين بلا سرش نيامد. من مخالف حضور حاميان مالي در سريال‌ها و فيلم‌ها نيستم اما مناسبات آن درست جا نيفتاده است. اگر قرار باشد در يك سريال به‌صورت گل‌درشت از حامي در داستان استفاده كنيم، به‌طور حتم كار لطمه مي‌خورد و مديران تلويزيون بايد در اين زمينه هوشيار باشند. البته اين را نبايد فراموش كرد كه به نويسنده و كارگردان هم بستگي دارد. برخي به‌صورت زيرپوستي و مهارتي كه دارند از حامي مالي به‌گونه‌اي استفاده مي‌كنند كه لطمه‌اي به‌كار نمي‌زند.

  • قدم زدن روي صحنه تئاتر

كورش نريماني كه ازجمله نمايشنامه‌نويسان و كارگردانان موفق تئاتر است، پس از مدتي فعاليت در تلويزيون به دنياي تئاتر بازمي‌گردد و در ماه‌هاي آينده 2نمايش روي صحنه مي‌برد. او قصد دارد يكي از متن‌هاي خودش را در كنار يك نمايشنامه ترجمه يا متني ديگر براي اجرا در نيمه دوم سال آماده كند.

کد خبر 337326

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha