همشهری آنلاین: مقام امنیتی آمریکا با بیان اینکه خارج شدن از توافق هسته‌ای با ایران تاوان سنگینی دارد گفت: ترامپ هم تمایل ندارد که توافق هسته‌ای با ایران را پاره کند.

ben rhodes

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پایگاه اینترنتی فارن پالسی در گزارشی نوشت:‌ ‌سخنگوی ارشد کاخ سفید اعلام کرد: حتی دونالد ترامپ جمهوریخواه، در صورت تصدی مقام ریاست جمهوری نمی‌خواهد توافقنامه هسته‌ای با ایران (برجام) را پاره کند.

به موجب این گزارش با وجود ادعاهای مکرر دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا مبنی بر اینکه اگر رئیس جمهور شود توافق هسته‌ای ایران را پاره خواهد کرد، بن رودز سخنگوی کاخ سفید ابراز اطمینان کرد: رئیس جمهور آینده آمریکا از جمله ترامپ، به منظور جلوگیری از بروز درگیری بالقوه نظامی در غرب آسیا، توافق هسته‌ای ایران را حفظ خواهد کرد.

بن رودز معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در نشستی در شورای آتلانتیک در پاسخ به پرسش فارن پالسی تاکید کرد :‌ شیوه‌ای که بر اساس آن توافق هسته‌ای ایران ساختار و شکل گرفته است، عناصر بازدارنده فراوانی وجود دارد که رئیس جمهور آینده آمریکا را از پاره کردن آن باز خواهد داشت.

وی افزود : یکی از نخستین پیامدهایی که در صورت تصمیم گیری درباره چنین کاری به ذهن من خطور می‌کند این است که زمینه بروز بحرانی در غرب آسیا تسریع خواهد شد.

ترامپ در سخنرانی‌های متعدد خود چندین بار وعده داده است یا توافق هسته‌ای را پاره خواهد کرد یا آن را در قالب توافقی در خواهد آورد که هرگز پیش از این، توافقنامه به آن صورت منعقد نشده باشد.

براساس این گزارش در ایران آیت الله خامنه‌ای رهبر (معظم)  این کشور سه‌شنبه (25 خرداد) طی سخنانی اعلام کرد اگر رئیس جمهور اینده آمریکا به تعهداتشان بر اساس توافق هسته‌ای عمل نکند و آن را نقض کند، ‌ایران برجام را به آتش خواهد کشید.

آیت الله خامنه‌ای گفت: « جمهوری اسلامی ایران نخستین طرفی نخواهد بود که توافق هسته‌ای را نقض می‌کند، زیرا پایبندی به عهد و پیمان دستوری قرآنی است ولی اگر تهدید نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا مبنی بر پاره کردن توافق هسته‌ای عملی شود، آنگاه جمهوری اسلامی برجام را به آتش خواهد کشید. »‌

رهبر معظم ایران و دیگر مقامات این کشور نیز بارها تاکید کرده اند به علت باقی ماندن محدودیت‌ها در زمینه نقل وانتقال مالی و کند شدن روند ادغام ایران در بازارهای جهانی، تهران از مزایای مورد نظر در برجام بهره مند نشده است.

آنها همچنین تاکید کرده‌اند بسیاری از بانک‌های بین‌المللی همچنان از تجارت با ایران خودداری می‌ورزند.

  • تاوان سنگین خروج از توافق

بن رودز در سخنان پنجشنبه ( 27 خرداد) خود تصریح کرد تاوان خارج شدن از توافق هسته‌ای حتی برای دونالد ترامپ، غول سرمایه داری که به تغییر موضع و دیدگاه‌های ساعت به ساعت خود شهرت دارد، بسیار سنگین خواهد بود.

وی همچنین افزود پاره کردن توافق هسته‌ای موجب نارضایتی و انزجار کشورهایی خواهد شد که برای دستیابی به توافق هسته‌ای ایران با آمریکا همکاری کرده‌اند - مانند اروپایی‌ها ، چین و روسیه - و به گفته رودس این دردسری است که رئیس جمهور جدید آمریکا از آن اجتناب خواهد ورزید.

رودز تصریح کرد : پس اصل اساسی این است که کسی سمت ریاست جمهوری را بر عهده نخواهد گرفت که بخواهد مشکلات عظیم جدید برای خودش درست کند.

  • تحریمهای شدیدتر ایران را تسلیم نکرد

از سوی دیگر بن رودز (Benjamin Rhodes) مشاور معاون امنیت ملی آمریکا در این سخنان در نشست اندیشکده آتلانتیک در شب گذشته گفت: می‌دانم که امروزه بحثهایی درباره تصویب، اعمال و کاهش تحریم‌ها مطرح است. اما در آن زمان، برای اعمال گسترده‌ترین تحریم‌های ممکن و برای جلوگیری از بروز مخاطرات برای ثبات اقتصاد جهانی، ما ماه‌ها زمان صرف کردیم تا ائتلافی برای اعمال تحریم‌ها بوجود بیاوریم.

  • دیپلماسی برای حل وفصل اختلافات

مقام امنیتی آمریکا گفت: اما نکته مهم این است که باوجود مواجه کردن اقتصاد ایران با فشارهای بیشتر، ما هرگز از این گزینه ترجیحی خود کنار نرفتیم که می‌خواهیم اختلاف‌ها را از طریق دیپلماسی حل و فصل کنیم.

وی گفت: به هر حال ایران توافق هسته‌ای را به طور کامل اجرا کرده و مردم ایران نیز از این توافق حمایت می‌کنند.
بن رودز گفت: واشنگتن به رغم انتقاد شدید جمهوریخواهان کنگره و دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری، به توافق هسته‌ای با ایران متعهد است.

کد خبر 337304

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha