پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

«می خواهیم با این قانون شبکه اقتصادی حزب‌الله را نابود کنیم»؛ این جمله را آدام جی ژوبین معاون وزارت خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی چند وقت قبل در نشست کنگره این کشور گفته بود تا مشخص شود که واشنگتن به‌صورت جدی در تلاش برای ضربه زدن به یکی از مهم‌ترین حلقه‌های مقاومت و بی‌ثباتی سیاسی در لبنان است.

لبنان

اين روزها اما اين تلاش با اجرايي‌شدن طرح تحريم آمريكا عليه حزب‌الله به‌عنوان فشار خارجي با تحركات داخلي جريان 14مارس (ائتلاف نزديك به سعد حريري) همراه شده تا ثبات در اين كشور متزلزل شود. درحالي‌كه نيروهاي مقاومت با همراهي ارتش سوريه موفق به عقب راندن نيروهاي تروريستي داعش از مناطق بسياري در سوريه و مرزهاي لبنان شده‌اند فشار خارجي با تحريم‌هاي بانكي روز گذشته با اعلام استعفاي 2وزير جريان 14مارس به رهبري سعد حريري همراه شد.

رياض سلامه، رئيس بانك مركزي لبنان به تازگي اعلام كرد كه حدود ١٠٠حساب بانكي كه به‌گفته آمريكا مرتبط با حزب‌الله بوده، در لبنان مسدود شده است. در‌ماه دسامبر گذشته با هدف ضربه به حزب‌الله و تضعيف محور مقاومت در منطقه، كنگره آمريكا قانون موسوم به «ممانعت از تأمين مالي بين‌المللي حزب‌الله» را تصويب كرد. بانك مركزي لبنان اعلام كرده كه تصميم‌هاي وزارت دارايي آمريكا به‌طور خودكار در لبنان اجرا مي‌شوند.

  • همراهي جريان وابسته به عربستان

حزب‌الله در صحنه سياسي لبنان يكي از احزاب پرطرفدار به‌حساب مي‌آيد و طي سال‌هاي اخير در تمامي راي‌گيري‌هاي سراسري و محلي موفقيت‌هاي چشمگيري به‌دست آورده است. در اين شرايط سامي الجميل، رئيس حزب الكتائب لبنان و عضو ائتلاف 14مارس در كنفرانس خبري اعلام كرده كه اين حزب تصميم گرفته از دولت تمام سلام استعفا كند.

سجعان قزي، وزير كار و آلان حكيم، وزير اقتصاد نماينده حزب الكتائب در دولت هستند. سامي الجميل درحالي‌كه لبنان بيش از هر زمان ديگري نياز به ثبات سياسي دارد گفت: دولت لبنان امروز مضر و بودنش بدتر از نبودنش است. در‌نتيجه ما هيچ توجيهي براي ماندن در اين دولت نمي‌يابيم. چند‌ ماه قبل هم شوراي همكاري خليج‌فارس با هدايت عربستان براي افزايش فشارها بر حزب‌الله اين جنبش را در فهرست حاميان تروريسم قرار داد كه با واكنش گسترده منطقه‌اي روبه‌رو شد.

عربستان در تلاش است تا به هر شكل ممكن صحنه كنوني سياست لبنان را تغيير دهد تا بار ديگر بتواند افراد مدنظر خود را در اين كشور به قدرت بازگرداند. چندي پيش سمير جعجع كه پيش از اين متحد جريان 14مارس و سعد حريري به‌حساب مي‌آمد دوستان سنتي خود را رها كرد و حمايت خود را از ميشل عون، رئيس جريان آزاد ملي و فرد مورد حمايت حزب‌الله براي رياست‌جمهوري اعلام كرد.

اين مسئله ضربه‌اي مهلك به جريان 14مارس وابسته به عربستان بود. سيدحسن نصرالله دبير كل حزب‌الله هم بارها نسبت به تلاش عربستان براي بحران‌آفريني در لبنان هشدار داده است.

  • تحريم‌هايي كه مردم را هدف قرار مي‌دهد

نكته قابل توجه تحريم‌هاي آمريكا اين است كه قوانين درنظر گرفته شده عليه حزب‌الله اكثرا بيمارستان‌ها و درمانگاه‌هاي حزب‌الله لبنان را هدف قرار مي‌دهد و مردم عادي لبنان را تحت سختي و فشار قرار خواهد داد. به گزارش بلومبرگ 3بيمارستان بزرگ ازجمله بيمارستان رسول الاعظم(ص)، 12مركز درماني و 20درمانگاه بخش‌هاي مهمي هستند كه با مسدود شدن حساب‌هاي حزب‌الله دچار مشكل براي انجام خدمات‌رساني به مردم مي‌شوند. پزشكان و پرستاراني كه در اين مراكز كار مي‌كنند حالا براي انجام كارهاي پزشكي خود يا حتي دريافت وام به‌منظور خريد تجهيزات پزشكي حياتي با مشكل روبه‌رو شده‌اند.

کد خبر 337240

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha