همشهری آنلاین: وزیر ارشاد با بیان اینکه امروز می‌توان ادعا کرد که بزرگ‌ترین خلأ جامعه مسلمان مهجور ماندن آموزه‌های انسان‌ساز قرآن کریم است، گفت: قرآن کریم، مدیریت صحیح جامعه را به دو شرط اساسی تخصص و تعهد پیوند زده و شیوه اداره جامعه را با گماشتن افرادی که دارای دو ویژگی آگاهی و امانت‌داری باشند مورد تأکید قرار داده است.

به گزارش ايكنا، دكتر علي جنتي در آئين افتتاح بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم با بیان اینکه قرآن کریم معجزه ابدی اسلام و تنها کتاب معتبر آسمانی است، اظهار کرد: در این ایام مبارک که گران‌بهاترین تحفه آسمانی توسط برترین انسان‌ها به دست بشریت رسیده فرصت مغتنمی است تا تشنگان واقعی معرفت جام شیرینی از سرچشمه هدایت و زلال کوثر الهی سیراب و از معارف قرآن کریم سیراب شوند.

وزیر ارشاد همچنین گفت: قرآن کریم بحر مواج و اقیانوس بیکرانه‌ای است که فهم بشر از درک و شناخت عمق و عظمت آن از دایره اندیشه و عقل بیرون است؛ به تعبیر امام خمینی (ره) قرآن جلوه تام خدای تعالی است و ادراک کنه آن که تجلی علم پروردگار است، غیرممکن است.

جنتی تصریح کرد: قرآن کریم در سوره یوسف مدیریت صحیح جامعه را به دو شرط اساسی تخصص و تعهد پیوند زده و شیوه اداره جامعه را با گماشتن افرادی که دارای دو ویژگی آگاهی و امانت‌داری باشند مورد تأکید قرار داده است.

وزیر ارشاد اظهار کرد: قرآن کریم در بخش دیگری از این داستان به مدیریت صحیح اقتصادی که در آن روز موجب استقلال و آبادی کشور مصر و رفاه مردم شد، اشاره شده و قناعت و صرفه‌جویی و آینده‌نگری را گوش‌زد می‌کند.

وی ادامه داد: در پایان این داستان، قرآن کریم به عنصر امید به عنوان مهم‌ترین پشتوانه موفقیت افراد تکیه کرده و یأس و ناامیدی را از صفات کافران و کسانی که از خدا دل بریده و به مادیت پیوسته‌اند، می‌نامد و با این پیام زیبا دل‌ها و جان‌های مخاطبان را با دمیدن روح امید به الطاف نور خداوند که مایه اعتماد به نفس است زنده می‌کند.

جنتی خاطرنشان کرد: می‌توان نتیجه گرفت که اولاً قرآن کریم به عنوان کتاب جامع هدایت و سعادت بشر در پیش روی ما قرار دارد و باید بدانیم که هدایت صحیح جامعه و گسترش تربیت انسانی و اخلاقی در محیط خانواده، مدرسه و دانشگاه تنها و تنها در سایه رفع مهجوریت آن و بازگشت به این منبع عظیم و حیات‌بخش امکان‌پذیر است و ثانیاً به تأسی از قرآن کریم از عنصر هنر در جهت تربیت و تعالی جامعه بهره ‌بگیریم و زمینه شکوفایی استعدادهای هنری را از طریق گستربش نمایشگاه‌های هنری و فراهم کردن زمینه فعالیت در همه عرصه‌های هنر متعد از جمله هنرهای تجسمی، سینمایی و موسیقی و حمایت از هنرمندان مهیا سازیم.

وی با بیان اینکه امروز می‌توان ادعا کرد که بزرگ‌ترین خلأ جامعه مسلمان مهجور ماندن آموزه‌های انسان‌ساز قرآن کریم است، گفت: وقتی از ضعف فرهنگ عمومی، ضعیف شدن فضائل اخلاقی و تغییر ماهیت سبک زندگی اسلامی صحبت می‌کنیم و از آسیب‌های اجتماعی سخن می‌گوییم و از کثرت این آسیب‌ها می‌هراسیم، باید بدانیم که آموزه‌های عملی قرآن در جامعه کم‌رنگ شده، توصیه‌های قرآنی بیشتر رنگ تزیینی به خود گرفته و در عمل نهادینه نشده‌اند.

جنتی تصریح کرد: جامعه ما دچار بیماری‌های مختلفی است که بیماری‌های عقیدتی در رأس همه بیماری‌هاست.

کد خبر 337094

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha