دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سال‌هاست یک مرد برنزی با تنی شبیه قفسِ پرنده‌ها، گوشه‌ای از تهران شلوغ و پرازدحام نشسته است، این اثر یکی از جالب‌ترین مجسمه‌های سوررئال دنیا به‌شمار می‌رود.

تجسمی

به گزارش ایسنا، سال‌هاست رهگذرانی که از کنار موزه هنرهای معاصر تهران عبور می‌کنند، مجسمه یک مرد را با تن قفس‌مانندش می‌بینند که در گوشه‌ای بیرون ساختمان موزه نصب شده است. این اثر سوررئال «درمانگر» نام دارد و یکی از شاخص‌ترین آثار در اختیار موزه هنرهای معاصر است.

جنس «درمانگر» برنز است و ۱۶۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد. این مجسمه اثر «رنه ماگریت» نقاش و مجسمه‌ساز بلژیکی است. او یکی از موفق‌ترین هنرمندان سبک سوررئال و از نخستین هنرمندان مدرنیسم قرن بیستم به‌شمار می‌رود.

آثار او بارها به‌عنوان نمونه‌های ارزشمندی از هنر سوررئال در کشورهای مختلف به‌نمایش گذاشته شده و مورد تحسین قرار گرفته‌اند. موفقیت او باعث شد هنرمندان زیادی از او در کارهای‌شان الهام بگیرند.

ماگریت سال ۱۸۹۸ میلادی در بلژیک متولد شد، به آکادمی بروکسل رفت و در زمینه‌ی هنر سوررئال سال‌ها به فعالیت پرداخت. او با انتشار دو مجله به معرفی این سبک پرداخت و در کشور خود جزو پیشروان آن بود. نقاشی‌هایش نشأت‌گرفته از ذهنیت شاعرانه‌اش هستند و در مجسمه‌هایش سعی کرده مفهومی فراتر از آنچه را که دیده می‌شود، بیان کند.

قدرت‌الله عاقلی - هنرمند مجسمه‌ساز - درباره‌ی این اثر به خبرنگار ایسنا گفت: ارتباط و پيوند هنرمندان نقاش با نهضت سوررئاليسم، سهمي سرنوشت‌ساز براي گسترش مجسمه‌سازي مدرن ایجاد کرده است. یکی از این آثار، مجسمه‌ی «درمان‌شناس»، «درمانگر» یا «شفادهنده» است که در سال ۱۹۶۷ میلادی توسط رنه ماگریت، نقاش و مجسمه‌ساز بلژیکی، ساخته شده است.

او ادامه داد: این اثر به‌نوعی مفهوم سوررئالیستی هر چیز را که ما می‌بینیم خود چیز دیگری را پنهان می‌کند، در خود دارد. ما همیشه می‌خواهیم چیزی را که پنهان است، با چیزی که می‌بینیم، ببینیم؛ اما این امکان‌پذیر نیست. انسان‌ها اسرارشان را خیلی خوب پنهان می‌کنند.

عاقلی همچنین اظهار کرد: از این مجسمه، دو نسخه از جنس برنز ساخته شده که یکی در موزه هنرهای معاصر تهران و دیگری در بوستان مجسمه شهر «هرش‌هورن» ایالت واشنگتن آمریکا نصب شده است.

کد خبر 336931

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha