چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۰
۰ نفر

ترجمه-رضا علی‌شاهی: مشترکین تلفن همراه در انگلیس به زودی سرویس جدیدی را به نام Blyk روی گوشی‌های خود دریافت خواهند کرد که به‌وسیله آن هزینه مکالمات و پیامک‌های آنها رایگان محاسبه می‌شود اما در ازای چنین خدماتی، آنها می‌بایست هر روز چندین آگهی تبلیغاتی را به صورت متنی یا تصویری دریافت کنند.

ایده‌ای که پشت این سرویس مخابراتی قرار دارد چندان جدید نیست، چرا که شرکت Virgin Mobile در آمریکا از سال گذشته به ارائه این سرویس پرداخته است. ولی شروع کار سامانه دیگری مانند Blyk در یکی از رقابتی‌ترین و مدرن‌ترین تکنولوژی‌های روز، به این معناست که تبلیغات در گوشی‌های همراه سود بسیار بالایی دارند.

 در حال حاضردر مقابل صدها میلیون دلاری که اپراتورهای موبایل به‌طور سالانه از طریق مکالمات روزانه، پیامک‌ها و سایر سرویس‌های مخابراتی دریافت می‌کنند، سهم سوددهی تبلیغات در گوشی‌های همراه در کل جهان تنها بین 1 تا 2 میلیون دلار است.

 اما به تازگی فعالیت‌ها در این زمینه بسیار گسترده‌تر شده است واطلاعات پشت پرده حاکی از رقابتی شدید بین اپراتورهای شبکه‌ها، شبکه‌های اینترنت و آژانس‌های تبلیغاتی است و این موضوع به حدی جدی شده که حتی شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های همراه نیز دنبال راهی هستند تا به این تجارت جدید وارد شوند.

 تحلیل‌گران اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که تبلیغات به‌وسیله گوشی‌های همراه در طول 5 سال، از 5 میلیون دلار به 11 میلیون دلار افزایش یابد. مطمئنا منبع مهم‌تر درآمد زایی برای اپراتورهای تلفن همراه، هزینه مکالمات مشترکان آنهاست، ولی اپراتورها به‌دنبال ایجاد منابع درآمدی جدیدی هستند و به‌نظر می‌رسد این نوع از تبلیغات در گوشی‌های همراه، مانند آگهی‌های اینترنتی ثروت بادآورده بزرگی را نصیبشان می‌کند.

پاتریک پارید رئیس مرکز تجاری آموبی مدیا سامانه می‌گوید: «در حال حاضر نبرد سختی برای به‌دست آوردن سهمی از بازارتبلیغات در گوشی‌های همراه بین صاحبان شرکت‌های اینترنتی و شرکت‌های ارتباطات سیار به‌وجود آمده‌است که تقریبا تبدیل به جنگی تمام عیار شده‌است.»

این طور که به‌نظر می‌رسد صاحبان دنیای مجازی برای تثبیت جایگاه خود ازمدت‌ها قبل اقدام کرده بودند، چرا که هفته پیش گوگل، سرویسی مشابه با برنامه پخش آگهی‌ها در اینترنت را برای ایجاد تبلیغات روی گوشی‌های همراه، معرفی کرد.

ماه گذشته نیز یاهو با هدف قرار دادن شرکت تبلیغاتی بازی‌های گوشی‌های همراه در مونیخ آلمان، دست به اقدامی مشابه زد. ای‌اوال و مایکروسافت هم برای اینکه از این قافله عقب نمانند 2 شرکت بزرگ بازاریابی تلفن همراه را خریداری کردند.

در میان شرکت‌های اینترنتی به‌نظر می‌رسد گوگل بتواند موفقیت بیشتری به‌دست بیاورد. ادن زولر، یکی از تحلیلگران شرکت ارتباطات از راه‌دور می‌گوید: «مسلما شرکت‌های اینترنتی تصور می‌کنند که در حال اسباب‌کشی به خانه دیگری هستند و به‌دنبال کنترل بازار تلفن همراه هستند.»

بزرگترین قابلیت تبلیغات اینترنتی در این است که کاربران اینترنتی با مراجعه به هر سایت تبلیغاتی می‌توانند آگهی‌های متناسب با همان سایت را ببینند و این در حالیست که در شبکه‌های تلفن همراه برای مشخص‌شدن علایق مشترکان، می‌بایست اطلاعات تلفن‌های آنها تحت کنترل قرار بگیرد و بعید به‌نظر می‌رسد که مشترکان به‌دلیل حفظ حریم شخصی شان اجازه چنین کاری را به آنها بدهند.

آژانس‌های تبلیغاتی نیز برای عقب‌نماندن از مابقی رقبای خود شروع به خریداری جذاب‌ترین تبلیغات اینترنتی کرده‌اند. گروه WPP که از معتبرترین آژانس‌های تبلیغاتی است این سرمایه‌گذاری را بهار گذشته شروع کرد.

این طور که به‌نظر می‌رسد مدت زمان زیادی نخواهد گذشت که مجبور خواهیم بود علاوه بر صدها آگهی اینترنتی، تلویزیونی و رادیویی که هر روز به‌طور ناخود آگاه با آنها بر خورد می‌کنیم، تبلیغات شرکت‌های مختلف را نیز روی گوشی‌های خود ببینیم، اگر چه فعلا از بابت این پیامک‌های تلفنی که به نوعی مزاحمت برای حریم شخصی افراد به حساب می‌آید، در آمدی نصیب مشترکان نمی‌شود.

نیویورک تایمز
7 اکتبر 2007

کد خبر 33690

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز