مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: گرهارد ارتل دانشمند آلمانی چهارشنبه 10 اکتبر (18 مهر) در روز تولد 71 سالگی‌اش به عنوان برنده جایزه نوبل شیمی سال 2007 معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه کمیته نوبل ارتل را به خاطر نقش ارزشمندش در صنعت شیمی مدرن و کمک به پیکار برای ترمیم حفره اوزون سزاوار دریافت جایزه نوبل شیمی دانست.

این کمیته ارتل را که استاد بازنشسته موسسه فریتس هابر ، بخشی از انجمن ماکس پلانک، است به عنوان پیشگام در "شیمی سطحی، شاخه‌ای از شیمی که در دهه 1960 تکامل یافت و یک از اولین افرادی که توانایی تکنولوژی مدرن برای کاوش این حوزه جدید را دریافت" معرفی می‌کند.

هیات داوران نوبل در بیانیه‌شان گفتند: "این دانش برای صنعت مهم است و به ما کمک می‌کند تا فرآیندهای متنوعی مانند زنگ‌زدن آهن، نحوه کار پیل‌های سوختی و  چگونگی کارکرد کاتالیزورها در ماشبن‌ها را درک کنیم."

این هیات افزود: این دانش همچنین توضیح می‌دهد که چرا لایه حفاظتی اوزون در اطراف کره‌زمین از طریق واکنش‌های شیمیایی بر روی سطوح بلورهای ریز یخ در لایه استراتوسفر جو آسیب می‌بیند.

دستاورد ارتل این بود که روشی تجربی؛ گام به گام و دقیق برای ساختن تصویری کامل از یک واکنش شیمیایی بر روی یک سطح جامد را به وجود آورد.

 به گقته هیات داوران ارئل بنیادهای روش‌شتاختی یک حوزه کامل پژوهشی را پایه‌گذاری کرد.

ارتل که در 10 اکتبر  1936 در شهر باد کانستات در آلمان به دنیا آمد در طول دوران کاری‌اش افتخارات و جوایز متعددی دریافت کرد و عضو چندین آکادمی علمی یود.

ارتل در این باره گفت‌: "وقتی از استکهلم به من خبر دادند، اول زبانم بند آمده بود. احساس غرور می‌کنم."

او گفت این افتخار هدیه روز تولدی است که تنها یک بار در عمر به انسان اهدا می‌شود.
ارتل دومین آلمانی است که امسال برنده جایزه نوبل می‌شود.

سه ‌شنبه این هفته پیتر گوئنبرگ آلمانی به همراه آلبر فرت از فرانسه برای  کشفی که منتهی به میتیاتوری‌شدن دیسک‌های سخت شد، جایزه نوبل گرفته بود.

برندگان جایزه نوبل در هر رده یک مدال طلا، یک دیپلم و 100 میلیون کرون سوئد (حدود یک‌ونیم دلار) دریافت می‌کنند.

کد خبر 33686

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز