معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی از بهتر شدن جایگاه صنایع‌دستی در ۵سال اخیر در کشور خبر داد و اعلام کرد که تجارت و صادرات صنایع‌دستی در ۳سال اخیر رشد بی‌وقفه داشت.

صنایع دستی

بهمن نامورمطلق رشد تجارت صنايع‌دستي در داخل كشور را با اشاره به رقم فروش 5ميليارد توماني صنايع‌دستي در نمايشگاهي كه ‌ماه گذشته در تهران برپا شد، بي‌وقفه و نشانه آينده روشن صنايع‌دستي در ايران خواند.وي البته تأكيد كرد كه از وضعيت كنوني صنايع‌دستي در كشور نه همه هنرمندان كه اغلب آنها رضايت دارند.

مطالبه هنرمندان صنايع‌دستي در موضوع قطع‌شدن بيمه هنرمندان و برقراري دوباره آن همچنان وجود دارد و درخواست آنها براي ارائه صنايع‌دستي اصيل در مراكز فروش صنايع‌دستي يا حمايت از هنرمندان و توليدكنندگان صنايع‌دستي همچنان مطرح است. با اين حال آن دسته از هنرمندان صنايع‌دستي كه به گفته بهمن نامورمطلق از وضعيت كنوني صنايع‌دستي رضايت ندارند معتقدند كه قطع بيمه هنرمندان، پولي‌كردن غرفه‌هاي رايگان در نمايشگاه‌هاي صنايع‌دستي، نبود نظارت جدي بر كيفيت و قيمت تمام‌شده صنايع‌دستي در ايران و تنگ‌كردن عرصه فعاليت براي هنرمندان صنايع‌دستي به‌دليل فقدان حمايت دولتي، از عواملي است كه برخي هنرمندان صنايع‌دستي را از وضعيت كنوني صنايع‌دستي در كشور ناراضي كرده است.

  • نياز هنرمندان به حمايت بيشتر دولت

حسين فلاح‌مراد، هنرمند مطرح شيشه‌گري، معتقد است كه صنايع‌دستي البته اكنون بين مردم جا افتاده و ديگر آن نگاه سطحي به صنايع‌دستي از بين رفته است. اين هنرمند صنايع‌دستي به همشهري مي‌گويد: دولت مقداري كم‌كاري مي‌كند و حمايت چنداني از هنرمندان صنايع‌دستي انجام نمي‌دهد. به گفته او، حمايت از هنرمنداني كه چشم و دست و سلامت خود را گذاشته‌اند تا با آفريدن يك اثر هنري و سنتي براي كشور افتخارآفريني كنند، آنطور كه در‌ شأن آنهاست صورت نمي‌گيرد. حسين فلاح‌مراد تأكيد كرد: بيمه هنرمندان صنايع‌دستي را قطع كرده‌اند. چرا بايد به جاي آنكه از هنرمند صنايع‌دستي حمايت شود تا او نيز بتواند افراد بيشتري را به فراگيري هنرهاي سنتي ايران جذب كند، بيمه او قطع مي‌شود؟

او با اعلام اينكه هنرمندان شيشه‌گر توانسته‌اند نام ايران را در صنعت كريستال در كنار نام كشورهايي همچون چكسلواكي و آلمان مطرح كنند، افزود: به همين دليل از دولت مي‌خواهيم به حمايت بيشتر از هنرمندان صنايع‌دستي كشور بينديشد.

  • حمايت‌ها كافي نيست

سمانه هلالي، هنرمند چوب و معرق نيز به همشهري گفته است كه اختصاص وام‌هاي كم‌بهره به هنرمندان صنايع‌دستي از اتفاقات خوب حوزه صنايع‌دستي در ايران بود. اين وام‌ها كمك زيادي به هنرمندان صنايع‌دستي و راه‌اندازي كارگاه‌ها و افزايش توليدات كرد اما موضوع بيمه هنرمندان صنايع‌دستي كمك بزرگ‌تري بود كه متأسفانه قطع شده است.

به گفته هلالي، اتفاقات ديگري نيز در حوزه صنايع‌دستي ايران رخ مي‌دهد كه چندان دلگرم‌كننده نيست. در نمايشگاه‌هاي سالانه صنايع‌دستي هر سال يك‌بار غرفه رايگان به هنرمندان صنايع‌دستي اختصاص مي‌يافت اما در نمايشگاه امسال غرفه‌هاي صنايع‌دستي پولي شد. بسياري از هنرمندان در نمايشگاه امسال صنايع‌دستي نه‌تنها سودي از برپايي اين نمايشگاه نبردند كه تنها موفق شدند مبلغ اجاره غرفه‌ها را از فروش توليدات دست‌ساز خود تأمين كنند. درحالي‌كه اگر غرفه‌ها رايگان بود حمايت بيشتري از هنرمندان صنايع‌دستي انجام مي‌گرفت.

اين هنرمند چوب و معرق با اعلام اينكه بازارهاي صنايع‌دستي در طول سال در برخي شهرهاي كشور توسط دولت راه‌اندازي مي‌شوند اما مشخص نيست كه چرا پس از 6ماه فعاليت، بازارهاي صنايع‌دستي در ايران تعطيل مي‌شوند؟ گفت: بازارهاي صنايع‌دستي بايد به‌صورت مستمر و ثابت تداوم داشته باشند و تنها براي ارائه توليدات صنايع‌دستي كاربرد داشته باشند، نه آنكه فقط يك بازار ثابت آن هم در خيابان ويلاي تهران وجود داشته باشد كه كالاهاي بازاري عرضه مي‌كند.

او با اشاره به ورود كالاهاي غيراصيل صنايع‌دستي در بازار ويلاي تهران افزود: كارهاي اصيل صنايع‌دستي ايران در خيابان ويلاي تهران وجود ندارد. در رشته معرق چوب بسياري از كارهاي معرق عرضه‌شده با قيمت‌هاي بسيار زياد در خيابان ويلاي تهران نقاشي‌ معرق است كه يك هنرمند معرق‌كار مي‌تواند در روز 4تا 5تابلوي شبيه آن را بسازد و به بازار عرضه كند. اما هنرمند اصيل حاضر به خراب‌كردن نام و هنر خود نيست و كارهاي خود را در خيابان ويلا عرضه نمي‌كند.

کد خبر 336712

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha