شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

جای پدر شعر انقلاب در دیدار سالانه شاعران با رهبر معظم انقلاب خالی‌تر از همیشه است؛ حمید سبزواری که سال گذشته در چنین روزهایی برای آخرین بار در شب میلاد حضرت امام حسن مجتبی(ع) در بیت رهبری شعر خواند، در سحرگاه پنجمین روز رمضان‌المبارک ۱۴۳۷ قمری در ۹۱ سالگی چشم بر جهان فروبست و به دیدار معبود شتافت.

رهبر

به گزارش همشهري، «حلقه دور صندلي آقا تنگ‌تر مي‌شود تا اينكه ايشان از جا بلند مي‌شوند. جماعت قدمي عقب مي‌گذارند تا بفهمند ماجرا چيست كه آقا، حميد سبزواري را بغل مي‌كنند؛ شاعري كه روزي خانه‌اش پاتوق شعر انقلابي بوده و آقا هم آنجا رفت‌وآمد داشته‌اند...» اين بخشي از گزارش حاشيه‌اي ديدار شاعران با حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در‌ماه رمضان 2سال پيش است و ديروز خانه‌اي كه زماني پايگاه شعر انقلاب بود، به محل گردهمايي همه شاگردان، دوستان و دوستداران يكي از ماندگارترين، ديرپاترين و دوست‌داشتني‌ترين چهره‌هاي شعر انقلاب تبديل شد.

  • شرح يك بوسه ماندگار

مرحوم حميد سبزواري سال گذشته هم با وجود كسالتي كه داشت، خود را به محفل شعرخواني نيمه رمضان در بيت مصفاي انتهاي خيابان فلسطين رساند. شرح اظهار لطف و محبت رهبر معظم انقلاب به استاد سبزواري را از قلم نگارنده گزارش آن شب بخوانيد: «استاد حميد سبزواري مي‌آيند. آقا او را از دور مي‌بينند. با صداي بلند صدا مي‌زنند «آقاي حميد...» راه باز مي‌شود و اين شاعر پيشكسوت كه حال و روز جسمي خوبي هم ندارد با كمك بقيه آرام آرام نزديك مي‌شود. «بياييد ببوسمتون...» آقا اين جمله را مي‌گويند و حميد را در آغوش مي‌كشند...» و اين آخرين بوسه‌اي بود كه رهبر شعردوست بر چهره و پيشاني آقاي سبزواري زدند.

استاد سبزواري كه نزديك به يك قرن زيست و با سري سربلند بدرود حيات گفت، شاعر زمانه خويش و مهم‌ترين پيشه‌اش شاعري بود. شعر او شناسنامه زمانمند انقلاب است و شايد همين همراهي با انقلاب باعث شد پدر شعر انقلاب بدانند و بنامندش. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي هم سال 91در ديدار با اعضاي دبيرخانه نكوداشت حميد سبزواري نكاتي را درباره شخصيت و ارزش شعري سروده‌هاي ايشان مطرح كردند كه به گفته ايشان، «هر كدام بايد جداگانه مورد توجه قرار بگيرد: يكي رتبه شعري ايشان است.

ايشان شاعر بسيار خوبي هستند، يعني هم قريحه شعري خوبي دارند و هم مضمون‌ساز هستند. هم تسلط بر لفظ و گستره ميدان واژگاني دارد و هم از واژگان فراوان استفاده مي‌كند.» معظم‌له در ادامه فرمودند: «اينكه يك شاعر بتواند در انواع شعر طبع‌آزمايي كند يك امتياز است و آقاي حميد سبزواري از اين امتيازها برخوردارند و همين مطلب ايشان را در رتبه بالاي شعر معاصر ما قرار مي‌دهد.

نكته دوم كه اهميتش از نكته اول كمتر نيست اين است كه ايشان اين هنر را در خدمت مردم و انقلاب و در خدمت بصيرت‌افزايي قرار داده و اين خيلي مهم است. آقاي حميد سبزواري در آن دوراني كه يك جرياني به‌عنوان روشنفكري هنر مقابل انقلاب قرار گرفت و از معارضين و مزاحمين انقلاب حمايت كرد... در چنين شرايطي آقاي حميد سبزواري در ميدان بود و با همه وجود ايشان هر كار در حوزه گفتن و سرودن توانست انجام داد و اين مهم است.»

  • آخرين شعر براي رهبر

يكي از شاعراني كه سال گذشته در شب ميلاد امام حسن مجتبي(ع) در حضور حضرت آيت‌الله خامنه‌اي شعر خواند، مرحوم سبزواري بود. شعر ايشان كه به پايان رسيد، رهبري لب به تحسين گشودند و با تشويق شعرخواني سبزواري و چندبار گفتن كلمه «آفرين»، فرمودند: «آفرين. طيب‌الله انفاسكم آقاي حميد. خيلي شعر خوبي بود. شعر جوانانه‌اي بود. معلوم مي‌شود آدم در 90سالگي هم مي‌تواند شعر جوانانه بگويد.خدا ان‌شاءالله هميشه شما را و دلتان را جوان بدارد. جسم‌تان را سالم بدارد.»

در كارنامه اين شاعر آثار ماندگار فراوان وجود دارد اما او در دوران كاري خود با اشعاري چون «خميني‌اي امام»، «آمريكا، آمريكا ننگ به نيرنگ تو» و «اين بانگ آزادي است» مشهور شد. احمدعلي راغب از آهنگسازان پيشكسوت انقلاب با بيان اينكه مرحوم سبزواري را به‌حق، پدر و بلكه بنيانگذار شعر آييني انقلاب و صدرنشين حماسه‌‌پردازان زمانه ناميده‌اند، مي‌گويد: «به باور من كه روزهاي بسياري از عمر هنري خود را با وي گذرانده و با كثيري از اشعارش خلوت‌‌ها داشته‌‌ام، شعر سبزواري، بيش از هر چيز «شعر برائت» بود. برائت، مملو از يقين و اطمينان است اما هرگز آرام ندارد و با هيچ وصلي از پا نمي‌‌نشيند.»

  • يك كارنامه انقلابي

سعيد بيابانكي، شاعر معاصر هم با اين جمله‌ها از آقاي حميد ياد مي‌كند: «مرحوم سبزواري به اتفاق مهرداد اوستا، مشفق كاشاني و محمود شاهرخي هسته مركزي و نسل اول شعر انقلاب بود كه متأسفانه هيچ‌ يك اكنون ديگر بين ما نيستند و استاد سبزواري آخرين حلقه از اين نسل بود. سبزواري در سرودن انواع شعر فارسي بسيار توانا بود ولي شهرت او مرهون سرودهايي است كه بعدها سرود. نخستين سرودي كه در انقلاب ساخته شده از سروده‌هاي حميد سبزواري است. او يك شاعر انقلابي به تمام معنا بود و تا آخرين لحظه مواضع انقلابي خود را حفظ كرد و هرگز مواضع را قرباني مصالح نكرد.»

  • حضور داوطلبانه در جبهه

محمدرضا سنگري از نويسندگان و شاعران دفاع‌مقدس با اشاره به شعرهاي مرحوم سبزواري مي‌گويد: «در دوران 15ماهه حركت انقلاب از 56تا 22بهمن 57سروده‌هايي را مي‌ديدم كه ناشناس بود و نامي از شاعر آن نبود. بعدها دريافتم آن اشعار از حميد سبزواري است و ما اين سرودها را در حركت‌هاي مردمي مي‌خوانديم. بعدها كتاب «سرود درد» او را ديدم كه اين سروده‌هايي كه ما در دوران انقلاب مي‌خوانديم در آن بود؛ سرودهاي تأثيرگذار در حركت مردمي، اثر فكر و قلم مرحوم سبزواري بود.»

وي در ادامه به دوران جنگ تحميلي اشاره و تصريح مي‌كند: «در دوران دفاع‌مقدس هم از چهره‌هاي شاعري كه در جبهه‌ها حضور پيدا مي‌كرد و براي رزمنده‌ها شعر مي‌خواند، استاد سبزواري بود؛ او در سنگرها مي‌نشست و عاشقانه و مخلصانه براي رزمنده‌ها شعر مي‌خواند. مرحوم سبزواري بسيار دردمند و حساس و ايستاده بر سر آرمان‌ها و ارزش‌ها و مدافع دستاوردهاي انقلاب بود و هر جا مي‌رسيد، رسا فرياد مي‌‌كشيد و همه كساني كه شعرخواني او را ديده بودند، اين فريادها را مي‌شنيدند.»

  • سيل تسليت براي شاعر انقلاب

به فاصله‌اي اندك از انتشار خبر درگذشت زنده‌ياد سبزواري، جمعي از شاعران و مديران حوزه هنري با حضور در منزل وي درگذشت اين شاعر را به خانواده سبزواري تسليت گفتند. محسن مومني‌شريف رئيس حوزه هنري، عليرضا قزوه، حسين شمسايي، محمدحسن زورق، عباس محمدي و... از چهره‌هاي حاضر در منزل شاعر فقيد بودند. سيدحسن خميني يادگار امام، علي لاريجاني رئيس مجلس، علي جنتي وزير ارشاد، غلامعلي حداد عادل رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي، علي معلم رئيس فرهنگستان هنر، معاونان وزير ارشاد، دبير كل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي، رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و... هم با صدور پيام‌هاي جداگانه درگذشت سبزواري را تسليت گفتند.

  • دوشنبه؛تشييع پيكر حميد سبزواري از مقابل حوزه هنري

پيكر زنده‌ياد مرحوم حميد سبزواري صبح فردا دوشنبه 24خرداد از مقابل حوزه هنري تشييع و براي خاكسپاري به زادگاهش سبزوار منتقل مي‌شود. شهري كه زماني زادگاه بزرگاني چون خيام و عطار بوده، خانه ابدي يكي از چهره‌هاي ماندگار شعر انقلاب خواهد شد تا از اين پس، دوستداران و دوستان آقاي حميد براي ديدار مزارش تا خراسان رضوي قدم رنجه كنند. آخرين بزرگداشت پدر شعر انقلاب هم كمتر از يك‌ماه پيش به همت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) برگزار شده بود. از استاد سبزواري چند كتاب و مجموعه شعر باقي مانده كه عنوان اين مطلب از كتاب «تو عاشقانه سفر كن» او گرفته شده است.

کد خبر 336704

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha