شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶
۰ نفر

درحالی‌که پیشروی‌های ارتش سوریه و نیروهای مقاومت به‌ویژه در استان رقه نیروهای گروه تروریستی داعش را در تنگنایی سخت قرار داده است روز گذشته نیروهای تروریستی زیر این فشار دو حمله تروریستی را علیه غیرنظامیان سوری در منطقه سیده زینب(س) صورت دادند.

دمشق

آخرين گزارش‌ها از دو انفجار روز گذشته در حومه جنوبي دمشق از شهادت حداقل 15نفر و رخمي شدن ده‌ها نفر ديگر خبر مي‌دهد.خبرگزاري رسمي سوريه(سانا) گزارش داده كه يكي از انفجارها توسط عاملي انتحاري و در ورودي الذيابيه رخ داده است و انفجار ديگر با خودرويي بمبگذاري شده در خيابان التين صورت گرفته است. گروه تروريستي داعش روز گذشته به‌صورت رسمي مسئوليت اين حملات را بر عهده گرفت.

اين منطقه كه حرم مطهر حضرت زينب(س) در آن قرار دارد، پيش از اين هم شاهد حملات مشابهي بوده است. انفجار يك خودروي بمبگذاري شده در اوايل ارديبهشت حداقل 15كشته و ده‌ها زخمي در اين منطقه برجاي گذاشت. گروه تروريستي داعش به‌صورت معمول هر وقت در عرصه نبرد ميداني در محاصره و تنگنا قرار مي‌گيرد به حملات انتحاري خود شدت مي‌بخشد تا شايد راه فراري براي خود پيدا كند.

به گزارش خبرگزاري رسمي سوريه دكتر«وائل الحلقي» نخست‌وزير سوريه در واكنش به حملات روز گذشته گفت: اينگونه عمليات بزدلانه با هدف روحيه‌دادن به تروريست‌هاي شكست‌خورده، پس از پيروزي‌هاي اخير ارتش سوريه است. او با تأكيد بر اينكه عمليات تروريست‌هاي بزدل هرگز اراده مردم سوريه را در مبارزه عليه تروريسم متزلزل نمي‌كند اعلام كرد كشورهاي حامي تروريست ازجمله تركيه، عربستان و قطر مسئول مستقيم اينگونه عمليات وحشيانه به‌حساب مي‌آيند.

  • پيشروي‌هاي راهبردي ارتش سوريه

حملات تروريستي در حومه دمشق در حالي صورت گرفته كه نيروهاي ارتش سوريه و مقاومت پيشروي خود به سمت محور اثريا- رقه را ادامه داده و كنترل مناطق استراتژيكي را در دست گرفتند. كنترل اين تقاطع كه مسير را براي پيشروي به سمت الطبقه و همچنين شهر رقه هموار مي‌كند يك دستاورد مهم براي نظاميان سوريه پس از روزهاي متوالي نبرد در اين منطقه با حمايت هوايي روسيه به‌حساب مي‌آيد. ارتش سوريه اعلام كرده در جريان اين پيروزي حداقل 80نفر از نيروهاي داعش كشته شده‌اند.

نيروهاي سوريه عمليات خود را در بيش از يك محور براي آزادسازي استان رقه كه پايتخت خودخوانده داعش است گسترش داده‌اند. باز‌پس‌گيري رقه باعث مي‌شود خطوط ارتباطي و لجستيكي داعش قطع شود و اين گروه را در وضعيت وخيمي قرار دهد. به گفته ديده‌بان حقوق بشر سوريه نيروهاي ارتش در 15كيلومتري الطبقه هستند كه يك فرودگاه نظامي راهبردي سوريه را در خود جاي داده است. الطبقه در 50كيلومتري غرب شهر رقه قرار دارد. ارتش سوريه همچنين مواضع تروريست‌ها را در جنوب شرق دير الزور هدف قرار داده است. در اين عمليات سه خودروي مجهز به تيربار و يك تانك تروريست‌ها از بين رفت.

نيروهاي دمكراتيك سوريه كه ائتلافي از نيروهاي كرد و عرب مورد حمايت آمريكاست هم به تازگي تمامي راه‌هاي منتهي به شهر منبج را كه در كنترل نيروهاي داعش است محاصره كرده‌اند. با اين اقدام ارتباط داعش با تركيه و استان «رقه» قطع شده است.

  • تركيه داعش را فرماندهي مي‌كند

سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه روز گذشته به‌صورت رسمي اعلام كرد كه تركيه در حال فرماندهي تروريست‌هاي داعش در منطقه شمال غربي حلب است. ماريا زاخاروف، در نشستي خبري با اعلام حضور 2هزار شبه‌نظامي در درگيري‌هاي حلب گفت: خبرنگاران حاضر در منطقه گفته‌اند كه مستشاران نظامي تركيه هدايت و فرماندهي داعش را در اين منطقه بر عهده دارند. او با اعلام اينكه چنين اقداماتي مانند خنجر زدن از پشت به ارتش سوريه است تأكيد كرد كه كاروان بزرگي از تسليحات ارسالي تركيه در حلب و ادلب مشاهده شده كه با حفاظت نظامي مسير خود را طي مي‌كرده‌اند.

  • بمباران اشتباه آمريكا

روزنامه وال‌استريت ژورنال گزارش داده كه مقام‌هاي آمريكا پذيرفته‌اند كه جنگنده‌هاي اين كشور به اشتباه نيروهاي مورد حمايت واشنگتن در سوريه را هدف حمله قرار داده‌اند؛ مسئله‌اي كه يك ضربه سنگين به برنامه آموزش مخالفان سوري توسط پنتاگون به‌حساب مي‌آيد. براساس گزارش‌هاي منتشرشده، آمريكا مجموعه‌اي از حملات هوايي را 2هفته پيش در شمال شهر مارع انجام داده كه طي آن مواضع گروه موسوم به گردان معتصم كه توسط آمريكايي‌ها آموزش ديده‌اند هدف قرار گرفته است. به گفته مقام‌هاي اين گروه آنها مشغول نبرد با داعش روي زمين بودند كه از هوا مورد حمله آتش خودي قرار گرفتند.

  • جوان‌ترين نماينده زن پارلمان سوريه

ديما علي سليمان، كه 26سال دارد كم سن و سال‌ترين نماينده زن در پارلمان جديد سوريه است. او فارغ‌التحصيل رشته روزنامه‌نگاري و مطبوعات است و به تازگي دو برادرش را در جبهه حلب و غوطه دمشق از دست داده است. ديما علي سليمان اصالتا از منطقه وادي العيون در استان حماه است اما به‌عنوان نامزد استان طرطوس به پارلمان راه يافت. وي مسئول بخش اطلاع‌رساني در حزب بعث در دانشگاه طرطوس بوده و ليسانس خود را از همين دانشگاه گرفته است. شعيب و يعرب سليمان، دو برادر ديما 25مه 2014در درگيري‌هاي شهر خان شيخون و حمله به جبهه زندان مركزي حلب طي يك روز كشته شدند.

کد خبر 336689

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha