همشهری آنلاین: وزیر دفاع ایران به عربستان سعودی درباره همکاری با رژیم صهیونیستی علیه سوریه هشدار داده است. پیش از این برخی منابع خبری از طرح عملیات مشترک این دو رژیم علیه کشور سوریه خبر داده بودند.

دهقان

به گزارش تسنیم، نشست سه‌جانبه وزرای دفاع ایران، روسیه و سوریه عصر روز پنج‌شنبه در تهران برگزار شد. این نشست در نوع خود، نشستی بی‌سابقه در ایجاد هماهنگی برای مبارزه میدانی با تروریست‌ها میان سه کشور بود.

در این نشست که به‌ابتکار وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، موضوعات مختلفی در حوزه مبارزه و مقابله با تروریسم و تحولات میدانی نبردها در سوریه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این نشست، سردار دهقان وزیر دفاع ایران، 2 شرط کشورمان برای برقراری آتش‌بس در برخی مناطق سوریه را اعلام کرد. "آتش‌بس تضمین‌شده" شرط اصلی ایران برای برقراری آتش‌بس در سوریه بود که وزیر دفاع آن را رسماً اعلام کرد و اما گفت که این آتش‌بس نباید موجب "تجدید قوای تروریست‌ها" شود و ایران فقط با این نوع آتش‌بس موافق است.

اشاره سردار دهقان به آتش‌بس تضمین‌شده‌ای که موجب تجدید قوای تروریست‌ها نشود، احتمالاً به آتش‌بس اخیر در برخی مناطق حلب اشاره دارد که در آن پس از آغاز یک آتش‌بس، سیلی از تجهیزات نظامی در اختیار تروریست‌ها قرار گرفت و تروریست‌ها پس از تجهیز، در حمله‌ای گسترده به مناطقی از جنوب حلب از جمله شهرک خان‌طومان، موجب شهید و زخمی‌شدن تعداد زیادی از نظامیان سوری و مستشاران دیگر شدند.

"آتش‌بس جامع"، "ایجاد امکان امدادرسانی"، "اقدام بشردوستانه و به‌طور همزمان ممانعت از تجهیز و پشتیبانی جریانات تروریستی" و در عین حال "اقدام قاطع نظامی علیه تروریست‌ها" از جمله مواردی بود که وزیر دفاع در این نشست برای بازگشت ثبات و امنیت در سوریه ضروری دانست.

در این نشست که ارتشبد شویگو وزیر دفاع روسیه و فهد جاسم الفریج وزیر دفاع جمهوری عربی سوریه نیز حضور داشتند، سردار دهقان همچنین صریحاً به عربستان سعودی درباره اقداماتش در مورد سوریه هشدار داد. این اولین بار است که جمهوری اسلامی ایران تا این حد صریح و قاطع به سعودی‌ها در خصوص دخالت‌هایشان در مورد سوریه، هشدار می‌دهد.

عربستان سعودی یکی از حامیان اصلی سرنگونی حکومت قانونی سوریه بوده و در ماه‌های اخیر تحرکات خود را در داخل و خارج از سوریه برای رسیدن به این هدف، افزایش داده است. استقرار جنگنده‌های اف15 و همچنین استقرار تعدادی از افسران و نظامیان خود به‌همراه ادوات توپخانه‌ای در خاک ترکیه، از جمله مهمترین اقدامات سعودی‌ها در ماه‌های اخیر بوده است.

سعودی‌ها در عرصه میدانی نیز، بسیاری از نیازهای جبهه مقابل نظام سوریه را تأمین کرده و این کمک‌ها از مسیر شمال و شمال غرب سوریه یعنی از طریق مناطق اشغالی استان حلب و استان ادلب وارد خاک سوریه می‌شوند و در اختیار تروریست‌ها از جمله ائتلاف جیش الفتح و گروه‌های زیرمجموعه‌اش به‌خصوص "جبهة‌ النصره" قرار می‌گیرد.

در عرصه دیپلماتیک نیز، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی و خالد الحمیدان ئیس دستگاه اطلاعاتی این کشور بنا بر گزارشی که خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در اواخر سال 94 منتشر کرد، به تل‌آویو سفری مخفیانه داشته و با مقامات صهیونیست درباره اوضاع سوریه رایزنی کرده‌اند.

طبق این گزارش، در دیداری که وزیر خارجه عربستان با مسئولان اسرائیلی از جمله رئیس موساد و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل داشته، برای انجام یک عملیات مشترک نظامی توسط عربستان و اسرائیل علیه سوریه و لبنان توافق شده است. (لینک)

وزیر خارجه عربستان سعودی در این نشست در مهمترین بخش از درخواست خود، خواستار دخالت نظامی و مستقیم اسرائیل در جنوب سوریه شده بود، چیزی که روزنامه فایننشال تایمز نیز یک هفته پیش از این سفر، احتمال اجرای یک طرح برای حمله زمینی عربستان از جنوب سوریه با همکاری ترکیه را افشا کرده بود.

حالا 3 ماه از آن ماجرا گذشته و احتمالاً زمان اجرای این طرح‌ها به‌زعم ایران در حال نزدیک‌شدن است و سردار دهقان وزیر دفاع در نشست وزرای دفاع 3 کشور، از یک تبانی میان عربستان سعودی و اسرائیل درباره سوریه خبر داده است. (لینک)

وزیر دفاع ایران جزئیاتی از این تبانی بیان نکرده است اما این تبانی را "عملیات مشترک عربستان و رژیم صهیونیستی در حمایت از تروریسم" اعلام و آن را محکوم کرده است.

سردار دهقان همچنین درباره این تبانی به عربستان سعودی هشدار داده و عواقب این اقدام سعودی‌ها را خطرناک توصیف کرده و گفته است: هم‌پیمانی با دشمن مسلمانان و بشریت، یعنی رژیم جعلی اسرائیل، عواقب بسیار خطرناکی برای حاکمان سعودی در پی خواهد داشت و ملت‌های مسلمان منطقه و جهان این خطای راهبردی را تحمل نخواهند کرد.

وزیر دفاع ایران همچنین ابراز امیدواری کرده که با تبادل نظر، تشریک مساعی و اتخاذ تصمیمات راهبردی میان ایران، روسیه و سوریه، توطئه خطرناکی که "ناامنی، تجزیه و مخدوش کردن تمامیت ارضی و از بین بردن حاکمیت ملی کشورهای منطقه" را هدف گرفته است، شکست بخورد.

به‌نظر می‌رسد که ایران اطلاعات دقیقی از یک طرح مخفی و مشترک، میان برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان با رژیم صهیونیستی در اختیار دارد و در نشست وزرای دفاع در تهران، این اطلاعات را در اختیار روسیه و سوریه قرار داده و بخشی از طرح را نیز رسانه‌ای کرده است.

کد خبر 336667

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha