چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مسلمانان در شهرهای مختلف روسیه بویژه مسکو و مناطق شمالی تر تقریبا با اختلاف‌های اندکی بر اساس افق شرعی، تمام شبانه‌روز جز سه ساعت روزه هستند و فقط این مدت کوتاه را برای افطار و سپس سحری خوردن فرصت دارند.

جامعه مسلمانان در روسیه

به گزارش ایرنا، بر اساس پیش‌بینی‌ها، انتظار  می‌رود ماه مبارک رمضان سال جاری میلادی در مسكو بلندترین و گرم‌ترین روزها را در سه دهه گذشته داشته باشد، اما تغییرات مداوم آب و هوایی بویژه شرایط بارانی، ابری و جنگلی بودن مناطق مختلف سبب کاهش تاثیرات گرما و روزهای طولانی برای روزه‌داران می‌شود.

البته در بسیاری از مناطق جنوبی روسیه، نزدیک مرزهای ایران و دریای خزر، روزه ماه رمضان زمان کمتری خواهد داشت.

مسلمانان روسیه که بیش از 25 میلیون نفر از جمعیت حدود 147 میلیون نفری این کشور را تشکیل می‌دهند و مرکب از بخش اصلی اهل سنت و همچنین شمار قابل توجه شیعیان هستند، در برگزاری آداب و آیین ماه مبارک رمضان اهتمام ویژه‌ای دارند.

حدود هفت هزار مسجد و مراکز عبادی در این ماه شاهد شلوغ‌ترین روزهای اجتماع مسلمانان است که در شهرهای بزرگ مانند مسکو و سن پترزبورگ به صورت منسجم و انبوه برای ادای نماز جماعت و صرف افطار ساده گرد هم می‌آیند، ولی در مساجد شهرهای دیگر شامل ادای نماز در اوقات دیگر و قرائت قرآن نیز می‌شود.

همچنین برپایی نماز جمعه در این ماه با حضور گسترده تر مسلمانان در مساجد و مراکز عبادی روسیه برگزار می‌شود.

جمهوری‌های مسلمان‌نشین قفقاز شمالی از جمله چچن، اینگوش، داغستان، تاتارستان، باشقیرستان، کاراچایوو چرکسیا و مناطق مرکزی روسیه مانند مسکو و سن پترزبورگ مراکز اصلی جمعیتی مسلمانان در روسیه به شمار می‌روند.

روسیه با 17 میلیون و 70 هزار و 400 کیلومتر مربع وسعت به عنوان پهناورترین کشور جهان و دارا بودن مرز خاکی با 14 کشور در دو قاره آسیا و اروپا قرار دارد.

کد خبر 336437

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha