باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، پس از چندین‌ماه بیطرفی در رقابت‌های درون‌حزبی دمکرات‌ها، سرانجام دیروز با نهایی شدن نامزدی هیلاری کلینتون وارد عرصه انتخابات شد و از او اعلام حمایت کرد.

اوباما

به گفته مشاوران اوباما، او تصميم دارد با قدرت وارد تبليغات انتخاباتي شود و طي روزهاي آينده در يك سخنراني رسمي حمايت خود از كلينتون را اعلام كند. هيلاري كلينتون در كابينه اول اوباما به‌عنوان وزير امور خارجه او فعاليت مي‌كرد. روزنامه نيويورك تايمز به نقل از كاخ سفيد خبر داده كه مسئولان رسانه‌اي دفتر اوباما مذاكره با مديران تبليغاتي كلينتون را آغاز كرده‌اند.

آخرين نتايج نظرسنجي‌ها در آمريكا از مقبوليت 50درصدي اوباما حكايت دارند. اين براي نخستين‌بار است كه رئيس‌جمهوري در آمريكا در دور دوم حضورش در قدرت، موفق شده از اين سطح مقبوليت مردمي برخوردار باشد. پيش‌از او، جورج بوش با كمتر از 20درصد مقبوليت مردمي از صندلي رياست‌جمهوري خداحافظي كرد.

به همين دليل بود كه بوش هيچگاه در تبليغات انتخاباتي جمهوريخواهان در سال 2008و در حمايت از نامزد آنها يعني مك كين ديده نشد. فارغ از تلاش اوباما براي پيروزي حزبش در مقابل حزب جمهوريخواه، انتخابات امسال براي او از جنبه ديگري هم اهميت دارد. مشاوران اوباما به نيويورك تايمز گفته‌اند كه او «بي صبرانه منتظر آغاز تبليغات انتخاباتي رسمي كلينتون در مقابل ترامپ است».

دونالد ترامپ، سرمايه‌دار معروف نيويوركي، در آن سوي ميدان 16نامزد حزب جمهوريخواه را از صحنه رقابت خارج كرده و اكنون نامزد نهايي اين حزب است. ترامپ از سال گذشته از همان ابتداي فعاليت‌هاي انتخاباتي‌اش، بارها عليه اوباما نطق‌هاي تند و توهين‌آميزي داشته است. ترامپ در يكي از سخنراني‌هاي جنجالي‌اش عليه اوباما، پس از آنكه توانايي‌هاي مديريتي او را زير سؤال برد گفت «او بهتر است برود گلفش را بازي كند.» ترامپ حتي اصالت آمريكايي اوباما را زير سؤال برده و او را يك آفريقايي خوانده است. به گفته مشاوران اوباما، او اكنون به‌دنبال «مقابله» با ترامپ است.

  • سندرز، همچنان در ميدان

كلينتون ديروز با پيروزي در انتخابات پورتوريكو موفق شد 2هزار و 384رأي هيأت‌هاي نمايندگي ويژه را از آن خود كند تا نخستين نامزد زن يكي از 2‌حزب بزرگ آمريكا در انتخابات رياست‌جمهوري باشد. آراي كلينتون اكنون يك رأي بيش از حد نصاب لازم براي به‌دست آوردن نامزدي حزب دمكرات است. با وجود اين، برني سندرز، رقيب كلينتون در حزب دمكرات اعلام كرده همچنان در صحنه رقابت باقي خواهد ماند چرا كه هنوز انتخابات 6ايالت ديگر باقي مانده و كلينتون براي پيروزي رسمي به رأي‌گيري نهايي هيأت‌هاي نمايندگي نياز دارد. اين رأي‌گيري 3هفته ديگر در نشست حزب دمكرات انجام خواهد شد. سندرز، رسانه‌هاي آمريكا و به‌خصوص خبرگزاري آسوشيتدپرس را مورد انتقاد قرار داده كه در چنين شرايطي خبر پيروزي نهايي كلينتون را مخابره كرده‌اند. امروز تكليف آراي اين دو، در 6ايالت باقيمانده نيز معلوم مي‌شود كه مجموع آراي‌شان حدود 800رأي است.

  • دومين نامزد زن انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا

غير از هيلاري كلينتون، دكتر جيل استاين هم در رقابت‌هاي انتخاباتي رياست‌جمهوري آمريكا حضور دارد اما در رسانه‌هاي دنيا كمتر توجهي به او مي‌شود. اين به‌دليل نامزدي استاين از حزب سبزهاي آمريكاست. حزب سبزها در همه ايالت‌هاي آمريكا حضور ندارد بنابراين هيچگاه نتوانسته مدعي جدي صندلي رياست‌جمهوري اين كشور باشد. جيل استاين پزشك است و 55سال سن دارد. او 4سال پيش نيز در انتخابات شركت داشت اما تنها كمتر از نيم درصد آرا را كسب كرد.

کد خبر 336313

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha