سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳
۰ نفر

سرانجام تلاش‌های رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد جواب داد و فیلمنامه‌نویس فیلم برنده اسکار «گلادیاتور» عزم خود را برای ساختن فیلمی سینمایی براساس زندگی جلال‌الدین محمد بلخی ملقب به مولانا با نقش‌آفرینی احتمالی لئوناردو دی‌کاپریو اعلام کرد.

مزار مولانا در قونیه  ترکیه هر سال میزبان  میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان است.

به گزارش همشهري، حجت‌الله ايوبي كه در سال‌هاي اخير همواره ميل و اشتياق خود را براي توليد پروژه‌اي با موضوع شمس و مولانا آشكار كرده بود، اين روزها بايد پيگير خبر دورخيز هاليوودنشينان براي روايت زندگي شاعر و فيلسوف بزرگ ايران در قرن هفتم هجري قمري (قرن 13ميلادي) باشد؛ اتفاقي كه جزئيات آن روز گذشته از سوي روزنامه گاردين و گفته‌هاي ديويد فرانزوني در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

فيلمنامه‌نويس 69ساله آمريكايي كه سال2000 براي نوشتن فيلمنامه گلادياتور به كارگرداني ريدلي اسكات و بازي راسل كرو نامزد اسكار بهترين فيلمنامه شد، هدف خود را از توليد پروژه رومي به چالش كشيدن كليشه‌هاي رايج درباره مسلمانان در سينماي غرب دانست و گفت: «مولانا يك انديشمند بزرگ شبيه شكسپير و شخصيتي با استعداد خارق‌العاده است كه ارزشي فراوان براي جامعه و مردم خود دارد. پرداختن به زندگي چنين شخصيت‌هايي هميشه ارزشمند است».

فرانزوني و استفن جوئل براون تهيه‌كننده پروژه رومي هفته گذشته براي ديدار با مولوي‌شناسان و بازديد از مزار مولانا در قونيه به تركيه و استانبول سفر كردند و اميدوارند فيلمبرداري سال آينده ميلادي كليد بخورد. فرانزوني كه ظاهرا قرار است روي صندلي كارگرداني فيلم بنشيند، با اشاره به دلايل فراوان خود براي حضور در اين پروژه، افزود: «رومي شخصيتي بسيار محبوب در آمريكاست و به‌نظرم فيلم مي‌تواند به خلق تصوير و داستان او در جامعه غربي كمك كند».

ديدار با شمس تبريز از فرازهاي شگفت‌انگيز زندگي مولاناست و اشعاري كه او در فراق مرشد خود سروده، شهرتي فراگير در جهان دارد. به واسطه همين شعرهاست كه مولانا پرفروش‌ترين شاعر در آمريكاست. فرانزوني و براون (تهيه‌كننده فيلم‌هاي موفق «هفت» و «فراري») اميدوارند دي‌كاپريو را براي ايفاي نقش رومي در اختيار داشته باشند و رابرت داوني جونير هم گزينه اصلي براي نقش شمس تبريز است.

يكي از چالش‌هاي كليدي براي هاليوود، نشان دادن تصويري دقيق از شخصيت تاريخي و زندگي شمس و مولاناست و از آنجا كه هميشه هاله‌اي از تقدس روي چنين شخصيت‌هايي كشيده مي‌شود، فيلمنامه‌نويسان كاري سخت براي روايت داستان دارند. فرانزوني در اين‌باره گفت: «ما ناچاريم گرد تاريخ را از روي اين چهره‌هاي تاريخي بزداييم و آنها را از شمايل يك قديس به انسان‌هايي قابل لمس و باورپذير تبديل كنيم. طبعا درباره قديس‌ها نمي‌توان چندان بحث كرد».

يكي از اهداف بزرگ فرانزوني و براون از توليد زندگينامه رومي، معرفي كردن شخصيت او به نسلي است كه شعرهايش را دوست دارند. آنها مي‌خواهند به مخاطبان خود به‌ويژه سينماروهاي آمريكايي نشان بدهند كه شاعري كه اين همه هوادار دارد، از كجا آمده و ريشه‌هايش در كدام سرزمين‌ها بوده است. تشابه موقعيت حمله مغول و فرار مولانا از سرزمين مادري با آنچه امروز در دنيا مي‌گذرد، از ديگر جاذبه‌هاي تصويري فيلم زندگي مولانا براي مخاطب غربي خواهد بود.

  • رومي؛ يك موضوع جهاني

سال 1998 فيلم مستند «رومي: شاعر قلب‌ها» به كارگرداني هايدن ريس با موضوع ديدار شمس و مولانا در آمريكا ساخته شد و دبرا وينگر روايتگر اين فيلم 58دقيقه‌اي بود. زمستان سال 87 هم پروژه سينمايي «پير چراغ به دست» به كارگرداني لطيف احمدي با موضوع زندگي مولوي در افغانستان كليد خورد و همان زمان اعلام شد پروژه‌هايي مشابه در ايتاليا، آمريكا و تركيه در جريان است. ضمن اينكه سال90 خبر توليد فيلمي درباره مولانا به كارگرداني اوليور استون منتشر شد كه به سرانجام نرسيد.

کد خبر 336307

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha