همشهری آنلاین: سخنگوی دولت در نشست خبری خود به سئوالاتی در مورد دیدار حسین فریدون با تاج‌زاده، آخرین وضعیت استاندار خوزستان، نامه اوباما به روحانی، رونق مسکن و... پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسنا، محمدباقر نوبخت سه‌شنبه- 18 خرداد- در نشست خبری هفتگی خود به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

اهم صحبت‌هاي سخنگوي دولت را در ادامه بخوانيد:

  • سرمایه‌گذاری برای احداث پنج هزار مگاوات انرژی الکتریکی و احداث نیروگاه‌هایی در اهواز، دهلران، زاهدان، ساوه، صوفیان و بناب انجام شده است و دولت ایران در این سرمایه‌گذاری‌ها هیچ تعهد و تضمینی ندارد. یکی از کشورهایی که در این طرح سرمایه‌گذاری کرد از کشورهای اروپایی است که پایگاه شرکت این کشور در ترکیه قرار دارد.
  • رونق نسبی در بازار مسکن چه از جهت تعداد معاملات و چه از نظر ارزش معاملات ايجاد شده است. در سال جاری تعداد معاملات 19 درصد و در اردیبهشت‌ماه 0.7 درصد رشد داشته است. همچنین ارزش معاملات در فروردین‌ماه 33.4 درصد و در اردیبهشت 5.1 درصد رشد داشته و در مجموع برای واحدهای مسکونی آپارتمانی در دو ماهه اول امسال 12 درصد رشد داشتیم.
  • علاوه بر پرداخت یارانه‌های نقدی به همه خانواده‌های مشمول، یارانه‌های غیرنقدی نیز به صورت سبد غذایی به خانواده‌های نیازمند پرداخت می‌شود.با دستور رئیس‌جمهور 160 میلیارد تومان برای ماه رمضان به وزارت تعاون پرداخت شد تا به صورت سبد غذایی در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار بگیرد. البته هیچ فرد یا خانوار نیازمندی از لیست سبد غذایی حذف نشده است.
  • (با اشاره به نارضایتی رهبر انقلاب در عرصه فرهنگ) در سال گذشته بالغ بر 5 هزار و 300 میلیارد تومان اعتبارات فرهنگی از سوی دولت در نظر گرفته و 75 درصد این مبلغ به نهادهای دولتی پرداخت شد که دولت بر این نهادها هیچ کنترلی ندارد. باید نسبت به آن نهادهای غیردولتی که از اعتبارات دولتی استفاده کرده و برون‌داد فعالیت‌های آن عدم رضایت رهبری را به همراه دارد توجه بیشتری کرد و نظارت دقیق‌تری بر آنها انجام شود..
  • (درباره اظهاراتی مبنی بر یک دوره‌ای بودن روحانی)هر کسی می‌تواند نظر خود را بیان کند. منتقدان و رقبای سیاسی هم برای این که عقب نمانند از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کنند. اگر این حرف‌ها آنها را آرام می‌کند چه اشکالی دارد که بیان شود.
  • (در پاسخ به این پرسش که دیدار فریدون و مصطفی تاج‌زاده از جانب رئیس‌جمهور انجام شده است) من نسبت به این موضوع بی‌خبرم.
  • (درباره بازداشت و یا احضار برادر رئیس‌جمهور) وقتی عکس‌های یک دیدار منتشر می‌شود معلوم می‌شود که خبر بازداشت اشتباه و بی‌پایه است و صددرصد تکذیب می‌شود. قبلاً می‌گفتند چرا فلانی در جلسات حضور می‌یابد و اکنون می‌گویند چرا نمی‌یاید. این حرف‌ها بی‌اساس و بی‌پایه است.
  • تحریم‌های نفتی و بانکی مربوط به مسائل هسته‌ای لغو شده اما باید با سرعت بیشتری اجرا شود. ما قبل از رفع تحریم یک میلیون بشکه بیشتر نمی‌توانستیم صادر کنیم اکنون صادرات ما به بیش از 2 میلیون بشکه رسیده است. مذاکرات ما در مقوله هسته‌ای بوده و تحریم‌های هسته‌ای نیز رفع شده است.
  • (درباره خرید 118 هواپیمای ایرباس و آخرین وضعیت این قرارداد) این موضوع مسیر خود را در حال طی کردن است و شورای اقتصاد آن را باید تایید کند. اگر در جلسه امروز شورای اقتصاد فرصت شود این پرونده رسیدگی شود. قرار نیست در این قرارداد ایران تضمینی پرداخت کند.
  • وسیه آمادگی خود را برای ایجاد خط اعتباری صادراتی اعلام کرده‌ است و برای استفاده از منابع آن کشور نیز ما اعلام آمادگی کرده‌ایم.
  • (درباره تاثیرگذاری وام مسکن) می‌شود به نوعی رونق نسبی به بازار مسکن را به اعطای همین وام‌ها مرتبط دانست.
  • (نوبخت در پاسخ به واکنش ایران نسبت به اقدام دولت عراق درباره افزایش هزینه صادرات کالاهای ایرانی به این کشور)وزارت صنعت و نیرو در حال پیگیری این موضوع هستند و امیدواریم از راه‌های دیپلماتیک بتوانیم این موانع را برطرف کنیم.
  • (درباره بخشودگی معوقات بانکی) در این زمینه بخشودگی وجود ندارد در بخشنامه بانک مرکزی تمهیداتی در نظر گرفته شده که واحدهای تولیدی بتوانند از تسهیلات جدید استفاده کنند. هیات مدیره بانک‌ها اختیاراتی دارند که بر اساس آن می‌توانند چگونگی پرداخت معوقات و یا جریمه آنها را تنظیم کنند اما قانون دراین زمینه تغییر نکرده و بخشودگی وجود ندارد.
  • (درخصوص این که قانون این اجازه را می‌دهد که برای مسائل معیشتی مردم مثل رایانه‌ها رفراندوم برگزار شود) کشور سوییس یک ساز وکار خاصی برای رجوع به آراء مردم دارد اما طبق قانون اساسی ما فقط در مواقع خاصی رفراندوم برگزار می‌شود و ما در خصوص مسائل معیشتی مردم بدون اجازه قانون‌گذار یعنی نمایندگان مردم نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.
  • (آخرین وضعیت انتخاب استاندار خوزستان) وزیر کشور در حال بررسی این موضوع است و به زودی فرد شایسته‌ای را برای این سمت انتخاب می‌کند.
  • (درباره موضوع دولت نسبت به شلاق کارگران آق‌دره)وزیر تعاون نظر دولت را در این خصوص بیان کرده و مراتب تاسف خود را اعلام کرد.
  • نوبخت همچنین درباره نامه اوباما به رییس جمهور کشورمان اظهار بی‌اطلاعی کرد.
  • فعالیت‌ها در خصوص پيگيري حادثه منا، ادامه دارد ولی احساس مسوولیت حکام عربستانی در این زمینه وجود ندارد ما دنبال استیفای حقوق زائران خود در حج گذشته هستیم.
کد خبر 336260

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha