همشهری آنلاین: دکتر حسن بشیر، دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) در مقاله‌ای، دیپلماسی گفتمانی چهار رسانه بین‌المللی درباره دو انتخابات اخیر مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را به روش تحلیل گفتمان، مورد تحلیل قرار داد.

به گزارش همشهري آنلاين، حسن بشير در اين تحليل گفتمان، به تحليل دیپلماسی گفتمانی چهار رسانه بین‌المللی شامل اکونومیست، المانیتور، وال استریت ژورنال و فایننشیال تایمز درباره دو انتخابات اخیر مجلس خبرگان رهبري و مجلس شورای اسلامی با روش پدام که روش پیشنهادی وي به عنوان يك روش عملیاتی تحلیل گفتمان است مورد تحلیل قرار داده است.

دكتر بشير، این دیپلماسی را در چهار حوزه مورد شناسائی قرار داده که دو حوزه مهم آن «ایجاد شکاف در میان روحانیون و دولتمردان ایران» و «تضعیف انتخابات و کاهش مشارکت مردم» است.

بر اساس تحليل گفتمان صورت گرفته، هر یک از اين چهار رسانه مورد مطالعه، در تلاش بوده‌اند که به گونه‌ای دیپلماسی گفتمانی ویژه‌ای در مورد انتخابات ایران داشته باشند که به نحوی می‌توان گفت تقسیم کار در طرح مسائل مزبور بوده است.

کشف دیپلماسی گفتمانی با روش تحلیل گفتمان (پدام) شیوه‌ای است که توسط دکتر بشیر به عنوان دیپلماسی جدید جهانی برای تسخیر افکار عمومی جهانیان مطرح شده است که بیش از هر چیز بر پایه ساخت گفتمان‌های مختلف و ایجاد ضد جریان‌های گفتمانی متکی است.

دكتر بشير در ضمن ارائه مقاله «دیپلماسی گفتمانی انتخابات و رسانه‌های جهان» در همایش ملی روش‌های تحلیل اطلاعات و در تحلیل اطلاعات و تصمیم‌گیری راهبردی، در اين باره گفت: رسانه‌های جهانی که منعکس‌کننده سیاست‌ها و برنامه‌های دولت‌های قدرتمند هستند با تولید محتواهای مختلف رسانه‌ای و گفتمان‌سازی جهانی همیشه در صدد هستند که گفتمان‌سازی‌های جدید را در جهان مطرح كنند که نتیجه آنها تسخیر افکار عمومی جهانیان است.

مقاله دكتر حسن بشير با عنوان «دیپلماسی گفتمانی انتخابات و رسانه‌های جهان» به عنوان دومین مقاله برگزیده همایش ملی روش‌های تحلیل اطلاعات و تصمیم‌گیری راهبردی كه در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، مورد تقدیر قرار گرفت.

کد خبر 336152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار