مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۷
۰ نفر

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور در نامه‌ای به رئیس‌جمهور دوران ۳ساله وزارت قاضی‌زاده‌هاشمی را به‌دلیل قدرتمندتر شدن پزشک‌سالاری در وزارت بهداشت «دوران استبداد سیاه نظام سلامت» برای پرستاری و مردم توصیف کرد.

پزشک

علي‌محمد آدابي به رئيس‌جمهور نوشت: «تهديد، تفتيش، تحقير، تبعيد و شكايت غيرموجه اخير وزارت از نماينده منتخب صنفي پرستاري به جرم افشاگري دريافتي‌هاي نجومي و چند ده ميليوني و چندصد ميليوني قاطبه پزشك‌سالار تنها چند مورد از اقدامات وزارت بهداشت و درمان فعلي است.» نامه رئيس نظام پرستاري پس از آن منتشر شد كه هفته گذشته ايرج حريرچي، سخنگوي وزارت بهداشت اعلام كرد اين وزارتخانه از شريفي‌مقدم رئيس خانه پرستار شكايت خواهد كرد. شريفي‌مقدم قبل از اين از حقوق چندصد ميليوني پزشكان انتقاد كرده بود و حريرچي اين سخنان وي را غيرواقعي و تشويش اذهان عمومي توصيف و تهديد به شكايت به محاكم قضايي كرده بود. سخنگوي وزارت بهداشت از مدعيان حقوق چندصدميليوني خواسته بود اسناد خود را منتشر كنند اما شريفي‌مقدم پس از اين اظهارات حريرچي اعلام كرد انتشار فيش‌هاي حقوقي پزشكان را اخلاقي نمي‌داند و درصورت لزوم در دادگاه ارائه خواهد كرد.

بنابر نامه‌اي كه رئيس سازمان نظام پرستاري به رئيس‌جمهور نوشته حالا وزارت بهداشت تهديد خود را عملي كرده و از مدعيان حقوق چندصدميليوني پزشكان به دادگاه شكايت كرده است. آدابي، رئيس سازمان نظام پرستاري در ادامه نامه خود آورده است: عدم‌تعامل با نهادهاي منتخب پرستاران با وجود ارسال ٧درخواست كتبي از سوي سازمان نظام پرستاري نمونه بارز خوي استبدادي حاكم بر وزارت است. اختلافات ميان نظام پرستاري و وزارت بهداشت پس از اجراي طرح‌هاي قاضي‌زاده‌هاشمي در وزارت بهداشت بالاگرفته است خصوصا از زماني كه وزير جديد تعرفه‌هاي پزشكان را با توجيه جلوگيري از زيرميزي چندين برابر كرده است. اين اختلافات قبلا هم چندين بار رسانه‌اي شده است كه ازجمله در روز پرستار، 2 مراسم يكي با مديريت وزارت بهداشت و ديگري با مديريت نظام پرستاري برگزار شد. همان زمان بود كه رئيس سازمان نظام پرستاري خواستار انتخاب وزير غيرپزشك در وزارت بهداشت شده بود و ليستي از كشورهاي پيشرفته و اروپايي منتشر كرد كه وزراي بهداشت آنان غيرپزشك هستند. قاضي‌زاده هاشمي در پاسخ به اين اظهارات نماينده پرستاران گفته بود انتخاب وزير غيرپزشك الزاما به انتخاب وزير پرستار منجر نخواهد شد!

در جديدترين مورد از اين دست قرار است در روزهاي آينده جلسه‌اي با حضور وزير بهداشت درباره پرستاران تشكيل شود كه بنابر اعلام نظام پرستاري هيچ‌يك از نمايندگان اين سازمان به جلسه دعوت نشده‌اند. آدابي در نامه خود به رئيس‌جمهور درباره اين جلسه نوشته است: «كوشيده‌اند با استفاده از ابزار سرسپردگي برخي مديران نالايق پرستاري در صدد ايجاد شكاف بين اركان سازمان نظام پرستاري كشور برآيند و با برگزاري جلسات نمايشي با حضور عده‌اي تكراري و محدود كه هرگز نماينده جامعه كثير و ٢٠٠هزار نفري پرستاري محسوب نمي‌شوند...»

رئيس سازمان نظام پرستاري در پايان نامه خود به رئيس‌جمهور آورده است: «اين سازمان در پي اختلاف طبقاتي فاحش و ٤٠برابري ايجاد شده در پي طرح تحول نظام سلامت، هوشيارانه از وزارت بهداشت عبور كرده است و اميدي به اين وزير ندارد و عزل او را خواستار است.»

  • بايكوت طرح تربيت كمك‌پرستار

همزمان با اين نامه، رئيس شوراي‌عالي نظام پرستاري هم گفت: برگزاري دوره‌هاي كمك پرستاري توسط هيأت مديره‌هاي نظام پرستاري سراسر كشور غيرقانوني است. طاهره زاهد‌صفت اظهار داشت: هرگونه ورود هيأت مديره‌هاي نظام پرستاري و اعضاي آن كشور به اين دوره آموزشي اعم از ثبت‌نام، برگزاري يا كمك به آن و در اختيار گذاشتن امكانات تدريسي و...، تحت عنوان هيأت مديره نظام پرستاري يا به‌صورت شخصي، خلاف مقررات بوده و سازمان نظام پرستاري موظف است هيأت مديره‌هاي متخلف را به هيأت تخلفات جهت صدور حكم لازم معرفي كند. رئيس شوراي‌عالي نظام پرستاري در پايان افزود: درصورت ابلاغ كتبي اصلاح نام دوره، شرح وظايف و لباس فرم توسط وزارت بهداشت، موضوع مجددا در شوراي‌عالي بررسي و تصميم‌گيري خواهد شد.

در همين رابطه عضو شوراي‌عالي سازمان نظام پرستاري تربيت بهيار يكساله را تهديدي براي وظايف پرستاري دانست و گفت: اگر اين طرح اصلاح نشود، جامعه پرستاري گرفتار خواهد شد. رحمان‌پناه با اشاره به شنيده‌ها در ارتباط با وعده‌هايي كه به اين افراد داده مي‌شود، گفت: شنيده شده به كساني كه متقاضي آموزش كمك‌پرستاري يكساله هستند، وعده داده‌اند كه ظرف يك سال پرستار مي‌شويد.

  • مباهات وزارت بهداشت به نابرابري در كاركنان دولت

ميرزابيگي، معاون پرستاري وزارت بهداشت: اكنون پرستاران كشور ما به حول و قوه الهي نسبت به گذشته خود و نسبت به ساير كاركنان دولت از هر جهت يك سر و گردن بالاتر هستند. همين داشته‌هاي ما تا‌كنون موجب حسرت و غبطه بسياري از مشاغل، گروه‌ها و حرف ديگر شده است. كارانه همكاران پرستار ما در سال‌جاري و سال قبل نسبت به ماه‌هاي مشابه در سال 92 كه شروع به‌كار دولت بود به بيش از 3برابر افزايش يافته و در بعضي مراكز تا 5برابر هم رسيده است.

  • تجمع نكنيد! رسانه‌اي نشود!

محمد رئيس‌زاده، رئيس بسيج جامعه پزشكي: در اينكه درآمد پرستاران بايد پا‌به‌پاي درآمد پزشكان و ساير كادر درماني بهبود يابد شكي نيست. برخي مي‌خواهند از مطالبات پرستاران سوءاستفاده كنند و اين موضوع بسيار نامطلوب است و بسيج جامعه پزشكي با اين رويكرد مخالفت دارد. اينكه بخواهيم اشكالات را در حوزه پرستاري تبديل به تحصن و تجمع پرستاران كنيم از منظر ما كار پسنديده‌اي نيست. برجسته كردن دعواي پزشك و پرستار همچنين دامن زدن به اين مسئله و رسانه‌اي كردن آن كار سالمي نيست. در اين چند سال گذشته كارانه و حقوق پرستاران ارتقاي خوبي پيدا كرده و نبايد اين موضوع را ناديده گرفت.

کد خبر 336061

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha