چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان چینی دستگاهی ساخته‌اند که می‌تواند به طور همزمان انرژی باد و خورشید را جذب و به برق تبدیل کند.

تولید برق از انرژی باد و خورشید به طور همز‌مان

به گزارش ایسنا، دانشمندان موسسه نانوانرژی و نانوسیستم‌های پکن با همکاری محققان موسسه فناوری جورجیا موفق به ساخت اولین نمونه مبدل‌های دوکاره انرژی‌ پاک باد و خورشید شدند.

محققان با ترکیب فناوری سلول خورشیدی سیلیکونی با ژنراتور تریبوالکتریک برای اولین ‌بار توانستند انرژی موجود در نور خورشید و باد را به طور همزمان جذب و به برق تبدیل کنند.

با استفاده از این فناوری می‌توان تحولی در صنایع تولید برق پاک ایجاد کرد و همچنین نیاز سیری‌ناپذیر آسمان‌خراش‌ها به برق را کاهش داد.

محققان معتقدند که اهمیت این دستاورد با توجه به ضریب اتلاف بالای انرژی باد در شهرها و عدم امکان استفاده از توربین‌های بادی در محیط‌های شهری مشخص می‌شود. به‌طوری ‌که انرژی باد به علت بزرگی و آلودگی صوتی توربین‌های بادی در شهرهای بزرگ تلف می‌شود.

در این فناوری به جای استفاده از ساختار مکانیکی یا توربین، از انرژی برق‌ مالشی ناشی از اصطکاک مولکول‌های هوا استفاده می‌شود. هنگامی که مولکول‌های دو ماده متفاوت متناوبا به هم برخورد کرده و جدا می‌شوند، الکترون‌ها از یک سطح به سطح دیگر منتقل می‌شوند.

محققان چینی برای ساخت پنل‌های خورشیدی هیبرید از سلول‌های خورشیدی سیلکون با قطر 120 میلی‌متر و در پهنای 22 میلی‌متر استفاده کرده‌اند.

با استفاده از فناوری سلول‌ خورشیدی دوگانه می‌توان علاوه بر هشت میلی‌وات برق از خورشید حدود 26 میلی وات انرژی از باد بدست آورد که در صورت مقایسه توان تولیدی اهمیت این دستاورد بهتر مشخص می‌شود.

کد خبر 335698

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha