سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: خانه‌داری مساوی با ترک همه کارهای شخصی خانم خانه نیست.

برای روزهای امتحان

مي‌شود خانه‌دار بود و در كنارش به كارهاي مورد علاقه هم پرداخت، فقط با كمي تلاش و تحمل بيشتر و برنامه‌ريزي بهتر. برنامه‌ريزي و استفاده از زمان‌هاي مرده، رمز موفقيت خانم‌هاي خانه‌دار است. اين‌روزها دانشجويان زيادي در حال آماده شدن براي امتحانات هستند. در ميان اين دانشجوها و دانش‌آموختگان، خانم‌هاي زيادي وجود دارند كه بايد در كنار رسيدگي به امور خانه و مراقبت از فرزندان، درس بخوانند و پايان ترم خوشي را براي خود رقم بزنند. اگر شما هم در اين موقعيت قرار داريد حتما راهكارهاي پيشنهادي ما را در اين زمينه بخوانيد و آنها را به‌كار بگيريد.

  • به هم نريزيد

اينكه شما هم درس بخوانيد، هم خانه‌داري كنيد و هم بچه‌داري، كار راحتي نيست. اگر در روزهاي اول مواجهه با اين اوضاع كمي گيج باشيد هم طبيعي است. اما بهتر است سريع مختصات موقعيت خودتان را شناسايي كنيد. مهم‌ترين كار اين روزهاي شما براي رسيدن به همه امور، اولويت‌بندي آنهاست.

  • سحرخيز باشيد

كودك شما برنامه خوابش به چه شكل است؟ شما بايد چند ساعتي زودتر از او بيدار شويد و به درس‌هاي‌تان سري بزنيد يا مي‌توانيد چند ساعت ديرتر از او بخوابيد. اينها بستگي به‌خودتان و سيستم بدن‌تان دارد. مي‌توانيد در اين ساعات به مطالعه درس‌ها بپردازيد و در طول روز ساعاتي كه فرزندتان خواب است را صرف تثبيت آموخته‌هاي‌تان كنيد يا حتي حين پخت‌وپز از خلاصه‌برداري‌هايتان استفاده كنيد.

  • خانه‌تكاني هفتگي

در اين شرايط (روزهاي آخر ترم و روزهاي امتحان) بهتر است يك روز در هفته را به نظافت كلي خانه اختصاص دهيد. اين پيشنهاد با حضور كودك كوچك در خانه كمي سخت به‌نظر مي‌رسد. اما اگر از خود كودك كمك بگيريد به يك بازي دو سر بُرد مي‌رسيد. به‌عنوان مثال خيلي از بچه‌ها عاشق جاروبرقي هستند. آن را روشن كنيد و مقابل كودك‌تان قرار دهيد و بخواهيد كه مثل شما خانه را تميز كند. در همين حال كه او مشغول بازي و انجام كار است شما سري به كمدهاي اتاق‌ها بزنيد و آنها را مرتب كنيد. بعد هم سراغ حمام و دستشويي برويد و آنجا را برق بيندازيد. با اين روش، روزهاي ديگر هفته شما فقط درگير مرتب كردن ظاهر خانه مي‌شويد درحالي‌كه اعماق خانه آرام و مرتب است. در اين صورت، مرتب كردن خانه زمان كمتري را از شما مي‌گيرد و با آرامش بيشتري مي‌توانيد به درس‌هاي‌تان برسيد.

  • پخت‌وپز را فراموش نكنيد

حالا كه شما درس خواندن در كنار همه كارهاي ديگر را انتخاب كرده‌ايد، بايد مراقب باشيد تا حد امكان حواس‌تان به همه افراد خانواده هم باشد و آشپزخانه را تعطيل نكنيد. برنامه‌تان را جوري بريزيد كه حضور روح و جسم‌تان در خانه ملموس باشد. مثلا مي‌توانيد عصرها قبل از اينكه همسرتان از محل كار به خانه برگردد شام را آماده كنيد. اين زمان‌ها اغلب فرزندتان بيدار است و شما معمولا به درس خواندن نمي‌رسيد. پس زمان را ذخيره كنيد و كارهايي كه احتياج به تمركز ندارند را در اين اوقات انجام دهيد. حتي مي‌توانيد شام را بيشتر درست كنيد و بخشي از آن را به‌عنوان نهار روز بعد كنار بگذاريد.

  • برنامه‌هاي جزئي را فراموش نكنيد

هراندازه براي ماندن درون خانه برنامه‌ريزي كنيد و بخواهيد كه در بهشت كوچك‌تان به دور از مشغله‌هاي اين روزها با فرزندتان باشيد، گاهي ناچار به ترك خانه هستيد. امتحانات، كارگاه‌ها و كلاس‌هاي عملي بخشي از اين اجبارها هستند. اگر نمي‌خواهيد كودك‌تان را راهي مهد كنيد، مجبوريد با مادر يا يكي از دوستان‌تان هماهنگ باشيد تا فرزندتان را چند ساعتي در نبود شما نگهداري كند. ساك وسايل كودك‌تان را از شب قبل آماده كنيد و اسباب‌بازي‌هاي مورد علاقه‌اش را همراهش بگذاريد. هنگام برگشت به خانه مي‌توانيد وسايل مورد نياز آشپزخانه را خريد كنيد. به اين شكل با يك تير چند نشان زده‌ايد و به چند كار رسيده‌ايد.

  • از دوستان كمك بگيريد

اگر نمي‌توانيد سر كلاس‌ها شركت كنيد، شرايط‌تان را براي بعضي از دوستان‌تان در دانشگاه و محل تحصيل توضيح دهيد. آنها حتما مشتاق كمك به شما هستند. از آنها بخواهيد با اجازه استاد هر جلسه صداي ايشان را ضبط كنند و همراه با جزوه براي شما بفرستند. اين راه ميانبر خيلي خوبي است براي كم كردن زمان مطالعه و افزايش يادگيري شما.

  • از همسرتان كمك بگيريد

تاريخ امتحانات را به همسرتان بگوييد تا از برنامه شما باخبر شود و در اين شرايط بيشتر از قبل به شما كمك كند. برنامه مهماني‌ها و دعوت‌ها را به‌گونه‌اي مديريت كنيد كه به كارهاي خانه، فرزند و درس‌تان خللي وارد نشود. مي‌توانيد يك شب قبل از امتحان، خانه را به مرد خانه بسپاريد و بخواهيد كه شام را ايشان درست كنند تا شما به درس‌تان برسيد. سعي كنيد غذاهايي مانند برنج و تن‌ماهي، عدسي يا ماكاروني كه زمان خاصي نمي‌گيرند و با آماده‌كردن يكسري از وسايل آنها مي‌توانيد ادامه پخت را به همسرتان بسپاريد، براي شب‌هاي امتحان درنظر بگيريد. اگر همسرتان علاقه‌اي به آشپزخانه و آشپزي ندارد مي‌توانيد به گزينه‌هاي هميشه حاضر روي ميز فكر كنيد، نيمرو! نيمرو هم در اين زمان‌ها در دسته غذاهاي لذيذ دسته‌بندي مي‌شود.

کد خبر 335539

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha