دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: دومین نمایشگاه و مسابقه بیـن‌المللی کارتون و کاریکاتور هولوکاست شب گذشته در شرایطی با معرفی برگزیدگان در حوزه هنری به پایان رسید که آغاز آن با حاشیه همراه بود.

نتانیاهو و هیتلر به عنوان منفورترین چهره‌های جشنواره انتخاب شدند.

اظهارنظر وزير امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار نشريه نيويوركر درباره نمايشگاه هولوكاست در فضاي مجازي جنجال آفريد و سيدمسعود شجاعي طباطبايي ناچار شد در مقام پاسخگويي به منتقدان برآيد. ضمن اينكه مديركل يونسكو برخي مقام‌هاي رژيم صهيونيستي هم آشكارا به برگزاري چنين نمايشگاه و رقابتي اعتراض كردند. دبير مسابقه كارتون و كاريكاتور هولوكاست از چهره‌هاي نام‌آشنا در عرصه گرافيك و كاريكاتور معاصر است و علاوه بر مديريت خانه كاريكاتور، دبيري و داوري جشنواره‌هاي كاريكاتور را در كارنامه دارد.

شجاعي طباطبايي درباره برگزاري دومين دوره اين رقابت بين‌المللي به همشهري مي‌گويد: «مسابقه كارتون و كاريكاتور هولوكاست به‌صورت دوره‌اي يا سالانه برگزار نمي‌شود و اگر نياز باشد، آن را برگزار مي‌كنيم. دومين دوره اين مسابقه در واكنش به طرح‌هاي توهين‌آميز نشريه فرانسوي شارلي‌ابدو برگزار شد. سابقه برگزاري نخستين دوره اين رقابت به 19سال پيش و زماني بازمي‌گردد كه به مقدسات ما و همه مسلمانان توهين شد.»

  • حضور پررنگ برزيل و فرانسه

وي درباره استقبال هنرمندان از اين مسابقه همچنين توضيح مي‌دهد: «بعد از انتشار فراخوان، استقبال هنرمندان ايراني و خارجي خيلي خوب بود. 402هنرمند از 50كشور با 864 اثر در مسابقه حضور يافتند كه سهم ايران 106هنرمند بود. بعد از آن اندونزي و برزيل با 26 هنرمند در مسابقه شركت كردند و نكته جالب حضور پررنگ هنرمندان فرانسوي بود كه 16نفر از اين كشور آثار خود را براي حضور در نمايشگاه فرستادند.»

  • يك هولوكاست فراگير

شجاعي طباطبايي كه سال گذشته دبيري مسابقه بين‌المللي كارتون و كاريكاتور يمن را بر عهده داشت، درباره تجربه تازه خود مي‌گويد: «اين مسابقه در 2بخش كارتون و كاريكاتور چهره برگزار شد كه در بخش كارتون 3موضوع را مطرح كرديم. در بخش كاريكاتور چهره هم 2چهره منفور يعني بنيامين نتانياهو و آدولف هيتلر انتخاب شد كه هنرمندان اين بخش كاريكاتور چهره اين دو نفر را كشيدند و ارسال كردند.»

اين هنرمند با اشاره به برخورد دوگانه غرب با موضوع هولوكاست مي‌گويد: «آنها معتقدند آزادي بيان حد و مرز ندارد اما وقتي به موضوع هولوكاست مي‌رسند، قوانين برخورد با افراد سخت مي‌شود. آنها اجازه مي‌دهند يك كارتونيست به‌راحتي به اديان مختلف توهين كند اما اجازه پرداختن به هولوكاست را نمي‌دهند. نكته ديگر اينكه چرا تاوان هولوكاست را بايد مردم فلسطين بدهند و بحث سوم، هولوكاست در دوران معاصر و نسل‌كشي در كشورهاي يمن، عراق، سوريه و فلسطين است.»

  • برگزاري 30نمايشگاه استاني

به گفته شجاعي طباطبايي، آثار برگزيده دومين مسابقه كارتون و كاريكاتور هولوكاست پس از نمايش در نگارخانه ابوالفضل عالي حوزه هنري، در يك مجموعه كتاب به چاپ مي‌رسد و علاوه بر فضاي مجازي، در مراكز 30استان در قالب نمايشگاه در معرض ديد عموم مردم و علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد.

  • 16برگزيده جشنواره

مسابقه كارتون و كاريكاتور هولوكاست كه براي دومين بار به دبيري سيدمسعود شجاعي طباطبايي برگزار شد، 16برگزيده داشت كه هيأت داوران در بخش كارتون 8 هنرمند و در بخش كاريكاتور هم 8 هنرمند را انتخاب كردند. در بخش كارتون به برگزيدگان اول تا سوم به‌ترتيب 12، 8 و 5هزار دلار به همراه لوح تقدير و تنديس اهدا شد و در بخش كاريكاتور نفرات اول تا سوم به‌ترتيب 7، 5 و 3هزار دلار به همراه لوح و تنديس جايزه گرفتند. در اين دوره در هر بخش 5جايزه ويژه به 5هنرمند اهدا شد.

کد خبر 335484

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha