دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۹
۰ نفر

همشهری دو - پیام صدریه: احسان به‌معنای نیکی و نیکوکاری، فضیلتی همگانی است و در همه جوامع بشری با هر مسلک و مذهبی امری ستوده است.‌

نیکی و نیکوکاری

احسان به‌معناي عام، هر كار خوبي است كه آدمي انجام مي‌دهد؛ يعني، هر كاري كه انسان براي ديگران انجام مي‌دهد و يا نعمتي كه به آنها مي‌دهد. خواه اين خير و نعمت كوچك، خواه بزرگ، خواه كم، خواه زياد باشد، احسان و نيكوكاري شمرده مي‌شود. در واقع مقدار و ميزان كار خير و احسان اصلا مهم نيست و چيزي كه در اين ميان موضوعيت دارد، خود كار نيكو است؛ نه بزرگي و عظمت آن.

اما خداوند در آيه 90سوره نحل، احسان را همگام و همبسته با عدل معرفي مي‌كند: خداوند امر مي‌كند به عدل و احسان. امام علي(ع) تفسيري لطيف از اين آيه ارائه مي‌دهد: عدل، يعني انصاف و احسان، يعني بخشش؛ تركيب اين دو مفهوم معنايي مطلوب را به ذهن متبادر مي‌سازد: احسان، همبسته با عدل و انصاف است.

از اين‌رو با عنايت بر مفاهيم كلي آيات و روايات، گونه‌هايي از احسان در اولويت قرار مي‌گيرند كه توجه به آنها مي‌تواند نيكي را بر مدار عدل قرار دهد. اين اولويت‌ها را مي‌توان اينگونه درنظر گرفت: احسان به پدر و مادر، خويشان نيازمند، يتيمان و بينوايان؛ صله‌رحم و ديدار با خويشان.

احسان در فرهنگ دين تنها نيكي به ديگران نيست، بلكه انجام وظايف به نحو مطلوب هم نوعي نيكي و احسان برشمرده شده و در قرآن‌كريم به‌عنوان صفتي از صفات خداوند مطرح شده‌‌است ‌(سجده/7). حتي رعايت تقوا در زندگي نيز براي آدميان احسان محسوب مي‌شود(زمر/10).

حال يك سؤال پيش مي‌آيد كه احسان آدمي چگونه كامل و مقبول مي‌شود؟ پاسخ را در بيانات حضرت امير مي‌توان يافت. امام علي(ع) كمال احسان را در 3 ويژگي مي‌دانند: تعجيل در كار خير، ناچيز شمردن آن، هر چند زياد باشد و بي‌منت بودن كه زيبايي احسان است.

اما رعايت انصاف در احسان نيز معنايي دارد، يعني احسان بيجا نكنيم. حتي در احسان و نيكوكاري هم بايد قواعدي را رعايت كنيم. امام علي(ع) اين معنا را در كلام بيان فرموده است:
گشاده‌دست و بخشنده باش ولي از ريخت و پاش بپرهيز، و در زندگي اندازه نگه‌دار اما سخت مگير (حكمت32).

کد خبر 335393

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha