سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۵
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: چیزی حدود ۲ هفته به شروع‌ ماه مبارک رمضان مانده است. این روزها افراد به تکاپو افتاده‌اند تا فضای مساجد را برای پذیرایی از روزه‌داران در‌ماه مبارک رمضان آماده کنند.

غبارروبی مسجد

 خيلي از خانم‌ها داوطلب شركت و كمك در مراسم غباروبي مساجد مي‌شوند و دوست دارند در كنار برنامه‌هايي كه براي خانه و خانواده در اين روزها تدارك مي‌بينند در اين امر خير و تربيتي هم حضور داشته باشند. براي اينكه بدانيد به‌عنوان يك كدبانو چطور مي‌توانيد به آماده‌سازي‌ مسجد محله‌تان براي‌ ماه رمضان كمك كنيد، پيشنهادهاي ما را بخوانيد.

  • هزينه‌هاي مسجد را كم كنيد

سعي كنيد با ساير خانم‌هايي كه در مسجد حضور پيدا مي‌كنند هماهنگ شويد و هر كدام قسمتي از كارها و وسايلي كه بايد تهيه شود را به‌عهده بگيريد. ليستي از مواد شوينده تهيه كنيد و هر كس از آنچه در خانه دارد مقداري بياورد و در مسجد استفاده كند. اسپري شيشه پاك كن، شوينده‌هاي چند منظوره، جاروي‌دستي مناسب فرش و... همه اينها تك‌تك براي شما هزينه زيادي در برندارند اما تهيه اين لوازم براي مسجد در حجم زياد هزينه بردار خواهد بود.

  • تقسيم وظايف كنيد

بعضي وقت‌ها خيلي از نكات ريز از نگاه مسئولين و متوليان مرد مساجد دور مي‌ماند. شما با همكاري ساير خانم‌هاي محله‌تان وارد عمل شويد و اين قسمت‌ها را پوشش دهيد؛ مثلا چادرهاي نماز مسجد را بين خودتان تقسيم كنيد و آنها را به خانه ببريد و با ماشين لباسشويي خودتان بشوييد. با اين كار، هم در زمان و هم در هزينه‌ها، صرفه‌جويي كرده‌ايد علاوه بر اينكه در ثواب غبارروبي مسجد هم شريك شده‌ايد. با همين روش مي‌توانيد جانمازها و پرده‌هاي مسجد را هم تميز كنيد.

  • هدف‌گذاري كنيد

در تمامي اين مراحل سعي كنيد كودكان‌تان را همراه خودتان داشته باشيد و در كارهايي كه داخل خانه به‌عهده گرفته‌ايد به آنها هم مسئوليت‌هايي بدهيد تا مفهوم كار كردن بي‌چشمداشت را ياد بگيرند و ياد بگيرند كه نگاهشان را به آسمان بدهند نه به دست‌هاي انسان‌ها. كارهاي ساده‌اي را به‌عهده‌شان بگذاريد؛ مثلا مرتب كردن قرآن‌ها و كتاب‌هاي ادعيه داخل مسجد درون قفسه‌ها يا تميز كردن تسبيح‌ها.

  • بچه‌ها را مسجدي كنيد

آمادگي براي ورود به‌ ماه مبارك رمضان را به شكل باشكوهي براي فرزندان‌تان به تصوير بكشيد و سعي كنيد آنها را در انجام امور خير شريك كنيد. شايد حضور در مسجد با كودكان كوچك و يكي دوساله سخت و درنظر بعضي‌ها غيرممكن باشد. هر بچه‌اي قلق خاص خودش را دارد. سعي كنيد با سعي و خطا و تجربه كارهاي مختلف، متوجه بشويد كودك شما با چه روشي در مسجد و زمان نماز در كنار شما آرام مي‌گيرد. همراه بردن خوراكي و اسباب‌بازي‌هاي مورد علاقه فرزندتان نخستين و ساده‌ترين راه‌حل‌هايي هستند كه به ذهن مي‌رسند. مي‌توانيد تصميمات جمعي بزرگ‌تري بگيريد و با هماهنگي و همكاري متصدي مسجد، قسمتي از حياط مسجد را پرده بزنيد و به نام اتاق بچه‌ها نامگذاري كنيد. هر كدام از نمازگزاران علاقه‌مند هم مي‌توانند يك يا 2 عدد اسباب‌بازي بياورند تا اين اتاق تجهيز شود و بچه‌ها ساعت‌هاي خوشي را با حضور در مسجد، تجربه كنند.

  • بهار را به مسجد بياوريد

از حياط مسجد غافل نشويد. اگر مسجد محله شما حوض كوچكي دارد از پسرهاي نوجوان بخواهيد زيرنظر شما آن را تميز كنند. همينطور گل‌هايي مانند شمعداني را براي حياط مسجد تهيه كنيد يا از گل‌هايي كه درون خانه پرورش داده‌ايد و براي هديه دادن آماده كرده‌ايد به مسجد بياوريد كنار پنجره و روي پله‌ها بچينيد. به همين راحتي مي‌توانيد زيبايي‌هاي بصري را به خانه خدا هديه دهيد. اگر پوستر، پرچم يا هر چيز ديگري به شكل غيرحرفه‌اي در گوشه و كنار مسجد قرار گرفته است جمع‌آوري كنيد؛ درست مانند خانه خودتان وقتي حواس‌تان به تميز شدن تمامي قسمت‌هاي آن است.

  • الگو بگيريد

حضور در مسجد بركاتي دارد كه مي‌تواند در قسمت‌هاي مختلف زندگي شما جاري شود. يكي از همين بركات اين است كه شما مي‌توانيد از برنامه مسجد الگو بگيريد و خانه را براي رسيدن‌ماه مبارك رمضان آماده كنيد. وراي همه كارهايي كه براي خورد و خوراك خانواده درنظر مي‌گيريد مي‌توانيد يك برنامه اساسي براي مرتب و تميز كردن خانه بچينيد تا با اين كار، خانه شما در روزهايي كه انرژي‌تان صرف روزه‌داري مي‌شود، تميز باشد و نيروي مضاعفي براي كارهاي خانه خرج نكنيد.

کد خبر 334789

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha