مجلس طی روزهای اخیر با مصوباتی درباره قانون جامعه اصلاحاتی را در قوانین تصویب نمود که منجر به تغییراتی در تسهیلات مورد نظر می‌شود، لذا پس از تأیید شورای نگهبان آن بخش از قوانین که مشمول این اصلاحات شده را به اطلاع خواهیم رساند.

در ادامه فصل مرتبط با قوانين و مقررات حوزه فرهنگي و آموزشي به موضوع مأموريت آموزشي فرزندان جانبازان و آزادگان اشاره مي‌كنيم:

در تاريخ 27/12/88 آيين‌نامه ساماندهي اشتغال فرزندان شاهد و فرزندان جانبازان 25درصد و بالاتر به استناد اصل يكصد و سي‌و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، توسط هيأت وزيران ابلاغ شد.

برخلاف تصور باطل برخي دستگاه‌هاي اجرايي كه حتي به رده‌هاي سازماني بخش‌هايي از بنياد شهيد و امور ايثارگران نيز تسري پيدا كرده بود، اين آيين‌نامه به هيچ‌وجه ابطال نشده و همچنان به قوت خود باقي است مگر در مواردي كه پس از آن قانوني مصوب به اصلاح، توسعه و يا تحديد مواد آن اقدام كرده باشد كه در اين صورت قانون و مصوبه بعدي ملاك خواهد بود.

براساس بند(ث) ماده يك اين آيين‌نامه فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان 25درصد و بالاتر مشمول مواد اين آيين‌نامه مي‌باشند و برابر ماده(9) اين آيين‌نامه مقررات حاكم بر مأموريت آموزشي جانبازان در مورد فرزندان شاهد و فرزندان جانباز 25درصد و بالاتر نيز لازم‌الاجراست. برابر اين ماده فرزندان جانبازان مي‌توانند در طول دوران خدمت خود براي هر مقطع تحصيلي يك‌ بار از مأموريت آموزشي تا بالاترين سطوح دانشگاهي استفاده نمايند.

علاوه بر آن طي دوره‌هاي آموزشي كه منجر به اخذ مدرك علمي يا استخدامي مي‌شود يا براي بالابردن سطح معلومات شغلي از طريق كارآموزش و آموزش كوتاه‌مدت و بلندمدت، در داخل يا خارج از كشور با رعايت قانون اعزام دانشجو به خارج از كشور نيز مشمول مأموريت آموزشي مي‌باشد و فرزندان جانبازان 25درصد و بالاتر مي‌توانند از اين تسهيلات در طول خدمت در دستگاه بهره‌مند شوند. ساير مقررات مربوط به مأموريت آموزشي آنان تابع آيين‌نامه اجرايي ماده(12) قانون تسهيلات استخدامي و اجتماعي جانبازان مي‌باشد.

با تصويب آيين‌‌نامه اجرايي ماده(66) قانون جامع درباره معافيت از شهريه دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي، بخشي از دغدغه‌هاي ايثارگران و فرزندان آنان به هنگام ثبت‌نام و اخذ مدرك تحصيلي كه به دليل عدم تسويه‌حساب با دانشگاه با مشكل مواجه مي‌شد، مرتفع شد. برابر ماده(2) آيين‌نامه و تبصره آن، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي موظف شده‌اند در هر نيمسال تحصيلي نسبت به ثبت‌نام و اخذ امتحانات بدون دريافت وجه اقدام نمايند.

لذا هيچ دانشگاه و مؤسسه آموزشي به بهانه عدم پرداخت شهريه نمي‌تواند در هيچ يك از مراحل فرآيند تحصيل شامل ثبت‌نام، اخذ امتحانات، فارغ‌التحصيلي و دريافت گواهي و مدرك تحصيلي مانعي براي دانشجو ايجاد كند. بديهي است هرگونه اخلال و ممانعت در امور تحصيلي ايثارگران و فرزندان آنان قابل پيگيري در مراجع قانوني است.

از نكات قابل تأمل در اين آيين‌نامه محدوديت‌هايي است كه براي پرداخت شهريه در مقاطع مختلف تحصيلي ايجاد شده است. با توجه به مقاطع تحصيلي براي كارداني تا تخصص پزشكي از 4نيمسال تحصيلي تا 10نيمسال تحصيلي معافيت از پرداخت شهريه قابليت اجرايي دارد. براي فوق‌تخصص 5نيمسال تحصيلي نيز در نظر گرفته شده است.

در تبصره ماده(3) براي موارد خاص سقف سنوات تحصيلي براي پرداخت شهريه به تشخيص كميسيوني با مسئوليت بنياد و وزارتخانه‌هاي مربوط اشاره شده كه مي‌توانند تا دو ترم بر نيمسال‌هاي تحصيلي اشاره شده اضافه كنند.

استفاده مجدد از معافيت شهريه در مقطع تحصيلي و يا مقاطع تحصيلي پايين‌تر ممنوع مي‌باشد. واحدهاي تابستاني در زمره نيمسال‌هاي تحصيلي محاسبه نمي‌شود و پرداخت شهريه تحصيلي آن مشمول سقف سنوات نمي‌باشد. دانشجوياني كه در مقاطع تحصيلي حدنصاب نمره را كسب نكنند و مشروط شوند، در آن نيمسال تحصيلي مشمول معافيت شهريه نخواهند بود و شهريه آن را بايد شخصاً پرداخت كنند.

دانشجوياني كه در خصوص تبديل وضعيت از خارج كشور به داخل كشور منتقل و به دانشگاه دولتي معرفي مي‌شوند، مشمول مفاد اين آيين‌نامه نمي‌باشند. نظارت بر حسن اجراي اين آيين‌نامه بر عهده بنياد شهيد است و وزارتخانه‌‌هاي مربوط، دانشگاه آزاد اسلامي، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي موظفند همكاري كامل با بنياد را انجام دهند.

کد خبر 334763

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha