همشهری آنلاین: جشن هفت سالگی «حقوق همشهری» سوم خرداد ماه با حضور دکتر محسن اسماعیلی استاد دانشگاه تهران و عضو حقوقدان شورای نگهبان و مدیران موسسه همشهری برگزار شد.

جشن هفت سالگی «حقوق همشهری»

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر سید محمدمهدی غمامی سردبیر حقوق همشهری در این آئین، راهبردهای «حقوق همشهري» را آموزش حقوق و اخلاق شهروندی، تبیین حقوق مسائل شهری، تحلیل حقوقی آسیب‌های اجتماعی، بررسی و آموزش قوانین و مقررات عمومی و بررسی حقوقی قضایی بین‌المللی دانست و از سبک زندگی، کافه حقوق، حقوق جزا، حقوق همگانی، حقوق بین‌الملل، حقوق شهری، حقوق رسانه و دانستنی‌های حقوقی به عنوان بخش‌های ثابت این نشریه نام برد.

دكتر مهدي ذاكري، مديرعامل موسسه همشهري نیز با بيان اينكه «دكتر محسن اسماعيلي، نشريه حقوق همشهري را غرس كردند»، گفت: نشريه حقوق همشهري، نكات حقوقي و مسائل روزمره و مورد نياز مردم اين حوزه را به زبان ساده و با بيان روان مطرح مي‌كند. حقوق همشهري مي‌تواند باني يك سليله جلسات علمي در دانشگاه‌هاي كشور باشد و همواره افتخار كرده‌ايم كه اين نشريه حقوقي زير نظر دكتر اسماعيلي به عنوان يك حقوقدان مجتهد منتشر مي‌شود.

دكتر بهزاد پورسيد، قائم‌مقام پژوهشگاه قوه قضائيه که از دیگر سخنرانان این آئین بود، ضميمه حقوق همشهري را يك خدمت بزرگ در زمينه آموزش عمومي حقوق در كشور دانست و گفت: كار فرهنگي در كشورمان كار بسيار سخت و مجاهدگونه‌اي است و در عين حال كار حقوقي سخت‌تر نيز است؛ هم به لحاظ مخاطبان خاص و هم زباني كه براي ارائه مطلب انتخاب مي‌كند. ضميمه حقوق همشهري در اين هفت سال توانسته است به طور مستمر و با نگاه توأمان به مخاطبان عام و خاص، در فضاي افكار عمومي و جامعه حقوقي كشور تاثيرگذار باشد.

دكتر گرجي حقوقدان و عضو هيئت علمي دانشگاه شهید بهشتی نیز درباره ژورنالیسم حقوقی گفت: ژورنالیسم حقوقی به صورت حرفه‌ای به تولید، گردآوری یا توزیع محتواهای حقوقی در رسانه‌ها می‌پردازد و کارویژه‌اش این است که حقوق را بدون اینکه به ابتذال بکشاند، به سطح جامعه ببرد؛ که این کاری بسیار سنگین، ظریف و طاقت‌فرساست. چراکه گاهی اوقات برای اینکه یک مفهوم حقوقی را به زبان ساده‌تر وارد رسانه‌ها کنیم، با چالش‌هایی روبرو می‌شویم.

گرجی از عدم ورود متخصصین و استادان حقوق به عرصه ژورنالیسم حقوقی، محافظه‌کاری در ژورنالیسم حقوقی ایران، فقدان قدرت تحلیل در قسمت‌های حقوقی رسانه‌ها و عدم جدی گرفته شدن بخش حقوقی در سازمان‌های رسانه‌ای به عنوان چالش‌های ژورنالیسم حقوقی در ایران نام برد.

وی در برشمردن اولویت‌های ژورنالیسم حقوقی به شش اولویت ترویج فرهنگ قانون اساسی، رصد آسیب‌های حاکمیت قانون و توجه به حکومت قانون‌مدار، حقوقی‌سازی سیاست، الزامات حقوقی توسعه و حقوق دوران گذار، ترویج جوانب حقوقی حق‌ها و آزادی‌ها بویژه حقوق شهروندی و مستدل و مستندنویسی و وفادار بودن به ارائه آگهی‌های واقعی اشاره کرد.

دكتر محسن اسماعيلي نیز در جشن هفت سالگي «حقوق همشهري»، انتشار بدون وقفه 330 شماره از اين نشريه ظرف  7 سال گذشته را مرهون پشتيباني‌هاي سخاوتمندانه و با روحيه گشاده مديريت اين موسسه فرهنگي مطبوعاتي دانست و گفت:

  • اصولا حقوق، چهره عبوس و تلخي دارد و از طرف ديگر وضعيت اقتصادي مردم و اوضاع فرهنگي جامعه طوري است كه نمي‌توان از آنها انتظار هزينه كردن براي مشاوره و وكيل را داشت. لذا «حقوق همشهري» با دغدغه همگاني شدن دانستني‌هاي حقوقي متولد شد.
  • هدف «حقوق همشهري»، بيان حقوق به زبان ساده و قابل فهم براي عموم مردم است؛ از اين رو مطالب اين ضميمه از ابتدا طوري تهيه شد كه وقتي مردم مي‌خوانند، از اينكه احساس مي‌كنند چيزي فهميده و آموخته‌اند، لذت ببرند.
  • مخاطبان ضميمه حقوق همشهري، مردم هستند؛ هر چند كه اين نشريه محبوب جامعه حقوق نيز بوده و در مجامع دانشگاهي شناخته شده است. بسياري از اساتيد حقوق شخصا مي‌گويند كه مشتري دائمي آن هستند.
  • اين ضميمه در عين تخصصي بودن، جاذبه‌هاي ژورناليستي را نيز رعايت كرده و مسائل روز را مورد توجه دارد؛ در عين حال بخش قابل توجهي از مطالب آن كهنه نخواهند شد و آرشيو بسيار خوبي از مطالب حقوق به زبان ساده را دربرمي‌گيرد.
  • وب سايت «شهر قانون» در كنار ضميمه همشهري، به عنوان ظرفيتي در فضاي مجازي براي ايجاد زمينه جهت آگاهي‌رساني عمومي در حوزه حقوق راه‌اندازي شده است.
  • در ضميمه «حقوق همشهري» سعي كرديم كه جرأت نويسندگي را به دانشجويان و جوان‌ترهاي اين رشته منتقل كرده و نسلي از متخصصين حقوق كه دست به قلم هم هستند را در عرصه حقوقي نشريات تربيت كنيم.
  • مطالب هفت سال انتشار ضميمه «حقوق همشهري» اين ظرفيت را دارند كه با دسته‌بندي مطالب، چندين كتاب ماندگار را به دست دهند؛ كما اينكه تا كنون شش جلد از كتاب براي ايجاد ادبيات عمومي حقوق منتشر شده است. ضمن اينكه اين ضميمه، داراي ظرفيت تبديل شدن به يك مجله مستقل است.

در خاتمه این مراسم، دكتر يونس شكرخواه، استاد دانشگاه تهران و سردبير همشهري آنلاين گفت: در جمع‌بندي رفاقت 25 ساله با دكتر محسن اسماعيلي، چهار صفت «نجابت»، «حرفه‌اي‌گرايي»، «راه‌حل‌گرايي» و «مردم‌داري» را در ايشان برجسته مي‌بينم.

وی افزود: دكتر اسماعيلي را حرفه‌اي مي‌دانم چون از حوزه حقوق حركت كرده و براي حقوق رسانه‌ها فعاليت كرده است. همچنين در تدوين آئين‌نامه اجرايي قانون دسترسي آزاد به اطلاعات، بسيار موثر بوده است. محسن اسماعيلي فردي راه‌حل‌گراست چون هميشه سعي مي‌كند دانش خود را در خدمت راه‌حل درآورد.

به گزارش همشهری آنلاین، در خاتمه این مراسم از دست اندرکاران ضمیمه «حقوق همشهری» با حضور دکتر محسن اسماعیلی و مدیران موسسه همشهری تقدیر بعمل آمد.

کد خبر 334754

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha