همشهری آنلاین: ورزشکاران جهان برای ورود به توکیو چهار سال دیگر در پیش دارند، اما برگزاری رقابت‌های المپیک را نمی‌توان به تعویق انداخت،‌از این رو شهر توکیو از سال ۲۰۱۳ تاکنون برای آماده‌سازی خود برای ورود ورزشکاران المپیکی به شدت مشغول و درگیر بوده‌است.

براساس گزارش فيوچريسم،‌ آماده‌سازي توكيو براي رقابت‌هاي المپيك نزديك به 18 ميليارد دلار هزينه دربر خواهد‌داشت و ژاپن، مانند بسياري از ديگر كشورها قصد دارد از فرصت برگزاري اين رقابت‌ها براي به نمايش گذاشتن برخي از پيچيده‌ترين فناوري‌هاي درحال ظهور جهان استفاده كند.

استفاده از فناوريهاي جديد در رقابت‌هاي المپيك سابقه‌اي طولاني دارد. در رقابت‌هاي المپيك تابستاني سال 1912 در استكهلم، براي اولين بار از كرونومترهاي الكترونيكي در ابعادي گسترده استفاده شد. رقابت‌هاي المپيك تابستاني برلين 1936 براي اولين‌بار به صورت زنده در تلويزيون پخش شد. ورزشكاران حاضر در رقابت‌هاي تابستاني توكيو در سال 1964 شاهد قدرت‌نمايي شينكانسن، اولين قطار سريع‌السير جهان بودند و در رقابت‌هاي زمستاني سالت‌ليك در سال 2002 براي اولين‌بار فناوري بازپخش زنده ويديويي مورد استفاده قرار گرفت.

اكنون توكيو قصد دارد براي رقابت‌هاي المپيك كه از چهار سال ديگر آغاز خواهند‌شد،‌ فناوري‌هايي پيچيده‌تر و جديد‌تر را معرفي كند، فناوري‌هايي چنان بلند‌پروازانه كه حتي منظره آسمان شب‌هاي توكيو را نيز متحول خواهد‌ساخت:

  • دهكده روباتيك

ژاپن هم‌اكنون پيشرو علوم روباتيك جهان به شمار مي‌رود،‌از اين رو عجيب نيست كه اين كشور تصميم دارد ارتشي كوچك از روبات‌هاي آماده به خدمت در اختيار داشته‌باشد تا در مراسم افتتاحيه از آنها استفاده كند. درواقع تعداد اين روبات‌ها به اندازه‌اي هست كه بتوانند براي خود دهكده‌اي بنا كنند، مكاني كه در نزديكي دهكده المپيكي توكيو بنا خواهد‌شد. اين روبات‌ها به مهمانان المپيكي در يافتن مسيرها، حمل و نقل و حتي ترجمه كمك خواهند‌كرد. ژاپن اميدوار است اين دهكده بتواند آينده‌اي را به نمايش بگذارد كه در آن روبات‌ها صرف‌نظر از سن،‌ مليت يا وضعيت اجتماعي به انسان‌ها كمك خواهند‌كرد.

  • ترجمه آني زبان

در المپيك 2020 توكيو ورزشكاراني از 206 كميته ملي المپيك مختلف حضور خواهند داشت و ژاپن اميدوار است پيش از رسيدن مهمانانش بتواند در زمينه ترجمه آني زبان‌هاي مختلف تحولي بزرگ ايجاد كند. درحال حاضر اپليكيشن دقيقي به نام VoiceTra وجود دارد كه مي‌تواند با دقتي بالا 27 زبان مختلف را به صورت كتبي ترجمه كند كه تعداد اين زبان‌ها تا زمان آغاز رقابت‌ها افزايش پيدا خواهد‌كرد. شركت پاناسونيك درحال تكميل ابزاري كوچك است كه مي‌توان آن را به گردن انداخت و با كمك آن زبان ژاپني را در لحظه به 10 زبان مختلف ديگر ترجمه كرد. اين شركت همچنين در تلاش است اپليكيشني را در اختيار توريست‌هايش قرار دهد كه مي‌تواند نشانه‌هاي ژاپني را اسكن كرده و آنها را در لحظه ترجمه كند.

  • تاكسي‌هاي خودكار

شركت نرم‌افزاري DeNA و شركت روباتيك ZMP با همكاري يكديگر تاكسي‌هاي روباتيكي ايجاد كرده‌اند كه مي‌تواند بدون نياز به راننده حركت كرده و خدمات آنلايني را براي حمل و نقل ورزشكاران و توريست‌ها براي تردد به ورزشگاه‌ها و هتل‌ها ارائه دهد. آزمايش‌هاي زيادي روي اين سيستم انجام شده و شهروندان توكيويي با استفاده از اسمارت‌فون‌هاي خود روبات‌تاكسي‌ها را براي رفتن به سوپرماركتي محلي و بازگشت به خانه احضار كرده‌اند. دولت ژاپن در نظر دارد تا سال 2017 قوانيني را براي تردد تاكسي‌هاي بدون راننده تصويب كند،‌درحالي كه شركت‌هاي تويوتا و نيسان در تلاش براي ساخت خودروهايي هستند كه تا حدودي از قابليت رانندگي خودكار برخوردارند.

  • پخش زنده 8K

شركت ژاپني شارپ در ماه اكتبر 2015  به اولين شركت الكترونيكي تبديل شد كه تلويزيون‌هاي 8K را وارد بازار جهان ساخت. متاسفانه قيمت بالا و 130 هزار دلاري اين ابزار الكترونيكي زيبا مانع از استقبال عمومي از آن شد. با اين‌همه قيمت گزاف باعث نشده كه شبكه تلويزيوني NHK برنامه خود براي پخش مستقيم رقابت‌هاي المپيك 2020 توكيو با كيفيت 8K را اجرا نكند، اين كيفيت به معني وضوحي 16 برابر بيشتر از كيفيت HD است. اين شبكه و شركت شارپ اميدوارند تلويزيون‌هاي 8K تا سال 2020 در خانه‌ها رواج پيدا كنند. شبكه NHK به منظور آماده‌سازي خود براي رقابت‌هاي المپيك قصد دارد فناوري پخش 8K را در ريودوژانيرو مورد آزمايش قرار دهد.

  • هواپيماهايي با سوخت خزه

ژاپن در راستاي استفاده از سوخت‌هاي پاك در سيستم حمل و نقل عمومي خود قصد دارد از خزه‌ها به عنوان منبع سوخت جت‌ها و اتوبوس‌هاي خود استفاده كند. بوئينگ درحال حاضر براي مشاركت در اين طرح اعلام آمادگي كرده‌است. خزه منبع سوخت پاك و كارآمد است كه مي‌تواند تا 70 درصد از ميزان انتشار دي‌اكسيد‌كربن در هوا بكاهد. با اين‌همه توليد سوخت زيستي از خزه هنوز فرايندي پرهزينه به شمار مي‌رود. براي عملي شدن اين پروژه شركت بوئينگ با بيش از 40 سازمان، از جمله دولت ژاپن، دانشگاه توكيو، شركت هواپيمايي توكيو و شركت هواپيمايي آل نيپون همكاري مي‌كند.

  • دهكده هيدروژني

دولت ژاپن درنظر دارد بيش از 330 ميليون دلار هزينه كند تا فرهنگ استفاده از سوخت هيدروژني را در سال‌هاي باقي‌مانده تا آغاز رقابت‌هاي المپيك، ترويج دهد. ژاپن مي‌خواهد دهكده المپيكش كاملا هيدروژني باشد از اين رو لوله‌كشي گسترده‌اي در زير اين دهكده ايجاد كرده‌است كه مي‌تواند هيدروژن را مستقيم به دهكده انتقال دهد. علاوه بر اين بيش از 100 اتوبوس هيدروژني براي حمل ورزشكاران و تماشاگران و خبرنگاران مورد استفاده قرار خواهند‌گرفت. دولت پيش‌بيني كرده‌است تا سال 2020 بيش از 6 هزار خودروي هيدروژني و بيش از 100 هزار خودروي هيدروژني تا سال 2025 در خيابان‌هاي ژاپن تردد خواهند‌كرد. توكيو همچنين 385 دلار بودجه را براي سفارش خودروي هيدروژني جديد تويوتا، ميراي، اختصاص داده‌است.

  • شهاب‌باران‌هاي مصنوعي

شركت نجومي ژاپني به نام ALE براي مراسم افتتاحيه المپيك 2020 توكيو قصد دارد شهاب‌باران مصنوعي را در آسمان شهر به نمايش بگذارد. اين شركت با همكاري دانشگاه‌هاي ژاپني درحال طراحي ريزماهواره‌هايي مكعبي شكل هستند كه به فضا فرستاده خواهند شد و از آنجا كره‌هايي كه از تركيب شيميايي خاصي ساخته شده‌اند را به سمت زمين پرتاب خواهند كرد. در مسير بازگشت به زمين اين كره‌ها در اتمسفر زمين سوخته شده و با سرعتي برابر هشت هزار متر بر ثانيه درخششي درحد ستاره‌اي با قدر 3 از خود ايجاد خواهند‌كرد. اين نمايش از الگوي شهاب‌باران‌ها پيروي مي‌كند و شركت ALE حتي به دنبال ايجاد درخشش‌هايي رنگي در آسمان شب است. هزينه اين پروژه درحدود چهار ميليون دلار تخمين زده شده‌است.

  • قطارهاي فوق سريع‌السير MAGLEV

در طول رقابت‌هاي المپيك سال 1964 توكيو، ژاپن قطارهاي گلوله‌اي شينكانسن را به جهان معرفي كرد. اكنون اميدوار است با برداشتن قدمي بلند رو به جلو بتواند در اين دور از رقابت‌ها نسل بعدي فناوري ريل قطارهاي سريع‌السير خود را معرفي كند: شناوري مغناطيسي يا MAGLEV. اين سيستم درحال حاضر در شانگهاي و ديگر شهرهاي جهان مورد استفاده قرار مي‌گيرد اما نسخه‌اي كه ژاپني‌ها قصد معرفي آن را دارند، سريعترين نوع آن است. ژاپن در اوايل سال 2016 دوره‌هاي آزمايشي سيستم MAGLEV را به پايان رسيده و ركورد سرعت زميني براي حركت روي ريل را با رسيدن به 601 كيلومتر بر ساعت شكست. دولت ژاپن اميدوار است بتواند تا زمان آغاز رقابت‌هاي سال 2020 ريل‌هاي مغناطيسي را در توكيو آماده بهره‌برداري كند.

  • اتصال بي‌سيم 5G

انتظار مي‌رود با آغاز رقابت‌هاي المپيك توكيو، بيش از نيم ميلون نفر خارجي راهي اين شهر شوند، و تمامي آنها نيز مي‌خواهند به صورت همزمان از اسمارت‌فون‌هاي خود استفاده كنند. بزرگترين شركت اوپراتور ژاپن،‌DoCoMo با همكاري شركت نوكيا در تلاش است تا سيستم نسل پنجم ارتباطات را راه‌اندازي كند تا شبكه‌ها بتوانند در طول رقابت‌هاي توكيو سرعتي بالا را در اختيار كاربران قرار دهند. اين دو شركت درحال حاضر پيشرفت‌هاي فني تجهيزات راديويي نسل پنجم را به نمايش گذاشته‌اند و به سرعت بيش از دو گيگابايت برثانيه در انتقال داده‌ها دست يافته‌اند كه در مقايسه با 300 مگابايت بر ثانيه در نسل چهارم،‌سرعتي قابل توجه به شمار مي‌رود.

کد خبر 334672

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha