جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

«علت سقوط ام‌اس ۸۰۴ می‌تواند حمله تروریستی یا مشکل فنی باشد»، «درباره علت سقوط هواپیمای مصری شایعه‌سازی نکنید»؛ با وجود گذشت ۴۸ ساعت از سقوط هواپیمای مسافربری مصر که با ۶۶مسافر و خدمه از پاریس راهی قاهره بود این اظهارنظرها از سوی وزیر هوانوردی مصر و هواپیمایی «ایجپت ایر» نشان می‌دهد که هنوز همه بیشتر از خبر سقوط به‌دنبال پیدا کردن عامل ماجرا هستند.

هواپیمای مصری

پرواز شماره ام‌اس۸۰۴ در ساعات نخست بامداد پنجشنبه پس از پروازي 3ساعت‌و40دقيقه‌اي قرار بود 30دقيقه بعد در فرودگاه قاهره فرود بيايد اما بدون آنكه تماس اضطراري از سوي خلبان گرفته شود پس از ورود به حريم هوايي مصر و بر فراز درياي مديترانه به‌صورت ناگهاني از صفحه رادار محو شد.

روز گذشته سرانجام ارتش مصر اعلام كرد كه پس از جست‌وجوي گسترده در سواحل اسكندريه براي پيدا كردن جعبه سياه قطعاتي از اين هواپيماي ايرباسA320 و همچنين وسايل متعلق به مسافران را در 290كيلومتري شهر اسكندريه كشف كرده است. با اين كشف احتمالا خبر كشته شدن همه 66سرنشين اين پرواز به‌زودي رسما اعلام مي‌شود. اما از لحظه انتشار خبر گم شدن اين پرواز بر فراز مديترانه همه در جست‌وجوي پيدا كردن علت اين سقوط بوده‌اند و سؤال‌هاي متعدد خبرنگاران از وزير هوانوردي مصر در اين رابطه حتي خشم او را به‌دنبال داشت. بي‌بي‌سي گزارش داده كه مقام‌هاي مصري براي پاسخ دادن درباره علت سقوط اين هواپيما تحت فشار قرار دارند.

گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه هواپيماي مسافربري مصر كه ارتفاع خود را كم كرده بود از ارتفاع 7620متري به دريا سقوط كرده است. مسئله مهم اما دو چرخش 90‌و‌360درجه‌اي سريع هواپيما در آسمان و قبل از سقوط بوده كه احتمال تروريستي بودن ماجرا را بيشتر مي‌كند. مقام‌هاي مصري هم گفته‌اندكه احتمال ساقط شدن هواپيما در اثر اقدام تروريستي بيش از احتمال سقوط بر اثر اشكال فني است. همچنين گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه از زمان آخرين تماس ترافيك هوايي يونان با هواپيماي مصر تا 40دقيقه خلبان هواپيما به تماس‌ها پاسخي نداده و دقايقي بعد از رادار محو شده است.

گروهي اعتقاد دارند كه بار ديگر ممكن است بمبي وارد اين هواپيما شده باشد و به همين دليل مقام‌هاي فرانسوي هم تحقيقات خود را در اين مورد كه آيا علت سقوط اين هواپيما ناشي از نقض تمهيدات امنيتي در فرودگاه پاريس بوده، آغاز كرده‌اند. در فرانسه به‌دنبال حملات پاريس مجوز امنيتي گروهي از كاركنان فرودگاهي اين كشور به‌خاطر احتمال ارتباط با داعش باطل شده بود. اين مسئله باعث شد تا كشورهاي غربي بارديگر درجه هشدار امنيتي را در فرودگاه‌هاي خود افزايش دهند. به‌همين خاطر روز گذشته پيداشدن يك بسته مشكوك باعث وضعيت اضطراري و تخليه فرودگاه پاريس شد.

  • از بمب تا موشك زمين به هوا

روز گذشته مؤسسه تحقيقاتي و تحليل اطلاعات استراتفور احتمال هدف قرار گرفتن اين هواپيما را با موشك زمين به هوا از سوي نيروهاي تروريستي حاضر در منطقه سقوط مطرح كرد. هر چند در اين تحليل هم آمده است كه احتمال سقوط هواپيما با بمب جاسازي شده بسيار بيشتر است. رئيس سازمان اطلاعاتي فرانسه يك هفته قبل از اين سقوط به مقام‌هاي دولت هشدار داده بود كه اين كشور در معرض حملات تروريستي داعش به انواع شيوه‌هاي جديد است.

نشريه فارين پاليسي همچنين به كمپين رسانه‌‌اي داعش طي هفته‌هاي اخير درباره قدرت گرفتن گروه‌هاي وابسته به خود در شبه جزيره سينا اشاره كرده است. مصري‌ها تجربه تلخي از سقوط داشته‌اند. در اكتبر سال گذشته ميلادي هم يك هواپيماي مسافربري روسي با ۲۲۴مسافر و سرنشين اندكي پس از برخاستن از فرودگاه قاهره در بازگشت به روسيه، سقوط كرد. پس از گذشت چندي مقام‌هاي مصري سرانجام مجبور شدند تاييد كنند كه علت سقوط اين هواپيما، انفجار بمبي بود كه از سوي گروه تروريستي داعش در هواپيما جاسازي شده بوده است.

داعش اما پس از سقوط اين هواپيما در مدت كوتاهي مسئوليت اين اقدام را بر عهده گرفت اما در رابطه با ام‌اس۸۰۴ هنوز به‌صورت تاييد شده موضع‌گيري مشخصي نداشته است. علت اين سقوط اما هر چه باشد براي كساني كه نزديكان خود را از دست داده‌اند شايد تفاوت چنداني به‌وجود نياورد. خانواده سرنشين‌هاي اين پرواز حالا همگي با چشم گريان در فرودگاه قاهره جمع شده‌اند تا پس از ساعت‌ها اضطراب و تعليق شايد خبري از بستگان خود بشنوند.

کد خبر 334466

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha