۱۳ سال پس از اکران موفق انیمیشن «در جست‌وجوی نیمو» و داغ شدن بازار دلقک‌ماهی در گوشه و کنار دنیا، نمایش عمومی دنباله این فیلم محبوب در آینده نزدیک طرفداران و حامیان حفاظت از محیط‌زیست استرالیا را نگران کرده است.

انیمیشن

به گزارش همشهري، «در جست‌وجوي دوري» كه كمتر از يك‌ماه ديگر ابتدا در آمريكاي شمالي و سپس در ديگر نقاط جهان روي پرده مي‌رود، دنباله فيلمي است كه بسياري از مخاطبان خود را با گونه‌اي جاندار دريايي به نام دلقك‌ماهي آشنا كرد. همين ماجرا باعث جلب توجه مردم به اين ماهي بامزه شد و تلاش براي يافتن اين حيوان و نگه‌داشتن آن در آكواريوم‌هاي خانگي به كاهش عجيب دلقك‌ماهي در زيستگاه‌هاي سنتي آن منجر شد.

پس از بلايي كه در جست‌وجوي نيمو بر سر گونه دلقك‌ماهي آورد، پژوهشگران 2دانشگاه در استراليا دست به‌كار شدند و تأثير منفي اكران اين فيلم را بر سر طبيعت مطالعه كردند. گرچه بيش از يك‌دهه از آن دوران مي‌گذرد و در سال‌هاي اخير توجه مردم بيش از پيش به حفاظت از محيط‌زيست جلب شده اما اين نگراني همچنان وجود دارد كه اكران تازه‌ترين انيميشن استوديوهاي پيكسار و ديزني همان بلا را بر سر طبيعت و يك گونه تازه از ماهي‌هاي آب‌هاي آزاد بياورد.

در جست‌وجوي نيمو داستان همراه شدن يك دلقك‌ماهي را با ماهي فراموشكاري به نام دوري براي يافتن فرزندش نيمو روايت مي‌كرد. اين‌بار پس از 13سال، اين ماهي فراموشكار است كه به قهرمان داستان تبديل مي‌شود. دوري از گونه جراح‌ماهي است و برخلاف دلقك‌ماهي نمي‌توان آن را پرورش داد. به همين دليل، الن دي‌جنرس مجري مشهور تلويزيون و صداپيشه شخصيت دوري با راه‌اندازي يك پويش مردمي، خواستار حفاظت از حيات طبيعي آن شده است. در جست‌وجوي نيمو با حدود 94ميليون دلار بودجه توليد شده بود و در اكران عمومي 10برابر اين مبلغ يعني 937ميليون دلار فروخت تا به يكي از موفق‌ترين انيميشن‌هاي تاريخ سينما تبديل شود. ماجراي در جست‌وجوي دوري 6‌ماه پس از داستان فيلم اول روايت مي‌شود و تلاش‌هاي جراح‌ماهي فراموشكار را براي رسيدن به خانواده‌اش به تصوير مي‌كشد.

کد خبر 334459

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha