همشهری آنلاین: محمد حیدری مدیرعامل موزه سینما از برنامه هایش برای ارتقای این موزه و همچنین موانع و مشکلات پیش رو صحبت کرد.

haydari

به گزارش خبرنگار مهر، در روز ۲۹ اردیبهشت، روز جهانی موزه که امسال با یکصدمین سال تاسیس موزه ملی ایران و هفتادمین سال تاسیس ایکوم در موزه ملی همزمان شده است، کمیته ملی موزه‌های ایران و موزه ملی ایران در برنامه‌ای مشترک این روز را پاس داشتند و از موزه‌های برتر سال براساس معیارهای ایکوم ایران تقدیر شد که موزه سینما به عنوان موزه برتر از نظر اعمال استانداردهای فنی توسعه فیزیکی و پژوهش انتخاب شد به همین دلیل با محمد حیدری مدیرعامل موزه سینمای ایران گفتگویی داشتیم که وی درباره دلایل این انتخاب گفت: طی دو سال گذشته که به عنوان مدیرعامل موزه سینما فعالیت خود را آغاز کرده‌ام، مجموعه کارهایی در حوزه توسعه فضای موزه، بازسازی فضا و توسعه بخش‌های فرهنگی انجام داده‌ایم. همچنین بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بخش پژوهش موزه سینما نیز به صورت کاملاً علمی فعالیت خود را آغاز کرده است و در همین راستا برنامه‌های پژوهشی خوبی دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین ساختمان شماره دو موزه سینما واقع در خیابان لاله‌زار نیز ایجاد شده و در حال حاضر کتابخانه آن فعال است. علاوه بر آن، اسناد و پژوهش‌های موجود در این ساختمان جمع‌آوری شده و به زودی گالری و نمایشگاه‌های آن نیز فعال می‌شود.

حیدری تاکید کرد: موزه سینما به عنوان ویترین سینمای ایران باید به گونه‌ای فعالیت خود را دنبال کند که در بین اهالی سینما و مردمی که می‌خواهند از تاریخ سینمای ایران آگاه شوند، جذاب و معتبر باشد و برنامه‌ریزی‌ برای توسعه این موزه باید به گونه‌ای صورت گیرد که موزه سینمای ایران در شأن سینمای ایران باشد.

رایزنی برای همکاری با موزه تورین ایتالیا

مدیرعامل موزه سینما با اشاره به فعالیت‌های بین‌المللی این مرکز بیان کرد: تعداد محدودی از کشورهای دارای سینما، از موزه سینما برخوردار هستند به همین دلیل ما در تلاش هستیم تا بتوانیم با موزه‌های بین‌المللی در حوزه سینما ارتباط برقرار کنیم. در حال حاضر مشغول رایزنی با موزه تورین ایتالیا برای همکاری هستیم.

وی با اشاره به اینکه راه های زیادی برای رسیدن به استانداردهای بین‌المللی یک موزه سینما موجود است و باید برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه صورت گیرد، عنوان کرد: در طراحی جدیدی که برای ساختمان موزه در نظر گرفته شده، بخش‌های مختلفی برای تاریخ سینمای ایران طراحی شده است. به هر حال ما یک سینمای صد ساله داریم و باید بتوانیم به خوبی این تاریخ را در موزه سینما نمایش دهیم.

حیدری با اشاره به اینکه تا پیش از این موزه سینما تنها محلی برای جمع‌آوری اشیا و جوایز سینمای ایران بود، گفت: بخش اعظمی از سینما، بصری است و من معتقدم که اگر مخاطبان موزه سینما افزایش پیدا کنند بی‌شک مخاطبان سینما نیز افزایش پیدا می‌کنند. اگر بتوانیم استانداردسازی مناسبی در موزه سینما داشته باشیم، مردم هم به تاریخ سینمای ایران علاقه‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: سینمای ایران در جهان و به ویژه خاورمیانه حرفی برای گفتن دارد و معمولاً از جشنواره‌های بین‌المللی جوایز بسیاری کسب می‌کند. همین امر نشان می‌دهد که موزه سینما می‌تواند برای مردم و مخاطبان خارجی که به سینما علاقه‌مند هستند، جذاب باشد.

بخش آرشیو طراحی شده است ولی تهویه مناسب نداریم

مدیرعامل موزه سینما با اشاره به کاستی‌های این موزه بیان کرد: یکی از مهمترین مشکلات ما نبود فضای مناسب و کافی برای موزه است. درست است که محل موزه از جایگاه جغرافیایی خوبی برخوردار است و ساختمان زیبایی دارد اما فضای کمی برای اجرای طرح‌های استانداردسازی در اختیار ما قرار دارد.

وی تاکید کرد: متاسفانه موزه سینما، آرشیو ندارد و در همین راستا ما از هشت ماه پیش بخش آرشیو را در این ساختمان طراحی کرده‌ایم که این طراحی همسو با استانداردهای جهانی است البته این را هم باید بگوییم که ساختمان موزه تهویه مناسبی ندارد و نگهداری آرشیوها در آن به سختی انجام می‌شود.

این مدیر سینمایی ادامه داد: خوشبختانه مخاطبان موزه سینما در ۱۵ روز تعطیلات نوروزی ۹۵ نسبت به سال گذشته دو برابر شد که این امر بسیار قابل توجه است. خوشبختانه مردم بیش از گذشته از فضای ایجاد شده در موزه راضی هستند و این برای من بسیار خوشحال‌کننده است.

وی با اشاره به فضای تفریحی اطراف موزه که شامل سینما، کافه و رستوران می‌شود، توضیح داد: در حال حاضر موزه سینما زیر سایه این فضای تفریحی قرار دارد که این امر باید برعکس شود البته این اطمینان را می‌دهم که طی یک سال آینده چنین اتفاقی رخ می‌دهد.

حیدری در پایان گفت: برنامه‌های مختلفی در سال جاری برای موزه سینما طراحی شده است که از خرداد ماه آغاز می‌شود.

کد خبر 334398

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha