همشهری آنلاین: رئیس سازمان ثبت احوال گفت: باتوجه به آمار ولادت در سال ۹۴ افزایش ۲.۳ درصدی موالید، خفیف و نسبی است و در سال‌های آینده شاهد کاهش موالید خواهیم بود. وی همچنین از کاهش ۵ درصدی ازدواج خبر داد.

جمعیت

به گزارش ایرنا، علیرضا آوایی چهارشنبه (29 ارديبهشت) در همایش ملی روز جمعیت افزود: رشد نسبی موالید در سال‌های اخیر به دلیل رسیدن موج متولدین دهه‌های 50 و 60 است که به سنین ازدواج و فرزندآوری رسیده‌اند.

وی ادامه داد: با عبور این موج از هرم سنی جمعیت در سن ازدواج و فرزندآوری دوباره کاهش تعداد موالید در سال‌های آینده محتمل است؛ به طوری که کاهش رشد موالید از 4.2 درصد در سال 93 به 2.3 درصد در سال 94 شاهدی بر این مدعاست.

آوایی تصریح کرد: در راستای بند اول سیاست‌های کلی جمعیت، یعنی افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی در جهت جبران شدید باروری در سال‌های اخیر ضرورت رفع گره‌های ذهنی و اجتماعی موجود در این زمینه بیش از پیش نمایان می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از آمارهای مهمی که در این سازمان تولید و منتشر می‌شود، آمارهای مربوط به ازدواج است. در سال گذشته حدود 685 هزار ازدواج به ثبت رسید که در بین مردان 86.3 درصد مربوط به آقایان 19 تا 34 ساله و در بین زنان 88.3 درصد آن مربوط به خانم‌های 13 تا 31 ساله است.

آوایی ادامه داد: بر اساس اطلاعات موجود، میانگین سن ازدواج برای آقایان 28.5 سال و برای خانم‌ها 23.8 سال رسیده است که در سال‌های اخیر همواره روند افزایشی داشته است.

  • تفاوت قابل ملاحظه افزایش سن ازدواج در کلانشهرها با میانگین کشوری

آوایی خاطرنشان کرد: میزان افزایش سن ازدواج در کلانشهرها تفاوت قابل ملاحظه‌ای با میانگین کشوری دارد؛ به طوری که در کلانشهری مثل تهران میانگین ازدواج برای آقایان 31.1 سال و برای خانم‌ها 27.2 سال است و حتی در نقاط مختلف تهران نیز تفاوت‌های چشمگیری ملاحظه می‌شود.

وی اضافه کرد: به‌عنوان مثال در شمال شهر تهران میانگین سن ازدواج برای آقایان 32.4 سال و برای خانم‌ها 29 سال است و این می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله تفاوت در سبک زندگی در شهرهای مختلف و مناطق گوناگون باشد.

  • کاهش 5.4 درصدی آمار ازدواج نسبت به سال 93

آوایی گفت: ازدواج در سال 94 ، 5.4 درصد نستب به مدت سال قبل (سال 93) کاهش داشت و در کنار آن جمعیت بیش از 11 میلیون نفری جوانان هرگز ازدواج نکرده در سن ازدواج حاکی از این واقعیت است که برای تحقق دومین بند از سیاست‌های کلی جمعیت یعنی رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده باید اقدامات اساسی انجام شود و ریشه بخشی از این اقدامات را باید در خانواده‌ها فراهم و زمینه ازدواج آسان برای جوانان را مهیا کرد.

رئیس سازمان ثبت احوال در زمینه تحکیم بنیان و پایداری خانواده نیز تصریح کرد: این امر از دیگر بندهای سیاست کلی جمعیت است که علاوه بر اقدامات مربوط به توانمندسازی جوانان با تکمیل آموزش‌های عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزندپروری و همچنین آموزش مهارت‌های زندگی باید از فروپاشی خانواده در اثر پدیده طلاق تا حد امکان پیشگیری کرد.

وی افزود: آمارهای موجود در این زمینه پیام‌های مثبتی را ارائه نمی‌دهند، در این خصوص به همین میزان بسنده می‌کنم، بنابراین می‌بایست به منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرتبط با این موضوع گام‌های جدی برداشت.

وی تاکید کرد: ترویج سبک زندگی اصیل اسلامی - ایرانی در این خصوص راهگشا خواهد بود، چرا که آمارهای ما نشان می‌دهد در مناطقی از کشور که سبک‌های زندگی و آداب و رسوم اصلی حفظ و صیانت شده آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق نیز کمتر از سایر مناطق روی داده است.

آوایی ادامه داد:باز توزیع فضایی و جغرافیایی جمعیت و مدیریت مهاجرت با تاکید بر مولفه‌های هویت بخش ملی از جمله مباحث بسیار مهم مطرح شده در سیاست‌های کلی جمعیت است که به طور قطع اجرایی کردن سیاست‌های کلی آمایش سرزمین که پیش از این از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است می‌تواند زیرساخت‌های اولیه برای برنامه‌ریزی ملی و منطقه‌ای را فراهم کند.

وی افزود: سازمان ثبت احوال کشور با ثبت قانونی تغییر نشانی، زمینه تولید آمار جمعیتی به صورت مکان محور را فراهم کرده و جزو اولویت‌های کاری امسال خود قرار داده است.

وی تاکید کرد: اجرایی کردن سیاست‌های کلی جمعیت، نیازمند قوانین مترقی و جامعه، ساختارهای اجرایی دقیق و کارآمد و برنامه‌ریزی منسجم و هدفمند در این زمینه و همسویی تمام نهادها و دستگاه‌هایی اجرایی است.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سیاست‌های کلی جمعیت گفت : این سیاست‌ها مشتمل بر 14 بند است و به نظر می‌رسد هیچ یک از موضوعات مرتبط با تحولات جمعیتی در آن مغفول نمانده است که از جمله بندهای این سیاست به رفع موانع ازدواج، تحکیم خانواده، سبک زندگی اسلامی - ایرانی و ارتقای امید به زندگی می‌توان اشاره کرد.

آوایی تصریح کرد: توجه ویژه به رصد تحولات و نتایج اجرای سیاست‌های کلی جمعیت از بندهای ویژه این سیاست‌هاست که باعث شده است سازمان ثبت احوال به عنوان یکی از اعضای نظام آماری کشور خود را موظف بداند تا در زمینه تقویت بیش از پیش پایگاه اطلاعات جمعیت کشور تلاش کند.

همایش ملی روز جمعیت امروز در سازمان ثبت احوال کشور برگزار شد. روز ملی جمعیت روز 30 اردیبهشت است.

کد خبر 334309

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha