تنها ۲ روز پس از انتشار خبر رونمایی از طرح کارت آتیه جوانان، اعلام شد فعلا چنین طرحی اجرا نمی‌شود. شنبه گذشته معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در یک نشست خبری گفت: «طرح کارت ملی آتیه جوانان که مراحل اولیه خود را در ستاد ملی طی کرده است در روز دوشنبه رونمایی می‌شود.»

محمدرضا رستمي با بيان اينكه طرح كارت ملي آتيه جوانان در ابتدا در تهران و پس از آن در سراسر كشور اجرا خواهد شد، توضيح داد:« 2هزار كالا و خدمات با تخفيف ويژه براي جوانان در اين طرح پيش‌بيني شده است كه 3.5درصد از كارمزد بخشي از خريد جوان به‌عنوان پس انداز آنها ذخيره مي‌شود. با پس‌انداز كارمزد خريد جوانان، پس از طي 15سال، مبلغ 7ميليون تومان ذخيره مي‌شود كه با توجه به ناچيز بودن مبلغ مذكور، اين مجموعه پس‌انداز براي ارتقاي مبلغ 7به 40ميليون تومان وارد سرمايه‌گذاري بورس خواهد شد.»

البته زمزمه‌هاي خبرنگاران حاضر در همان نشست خبري، نشان از پرابهام‌بودن اين طرح و احتمالا بي‌فرجام بودن آن داشت.البته زمان زيادي طول نكشيد تا بي‌فرجامي اين طرح اعلام شود، وقتي صبح روز گذشته وزير ورزش و جوانان ترجيح داد اصلا از آن رونمايي نكند.

محمود گودرزي در جلسه ستاد ساماندهي امور جوانان با بيان اينكه اين طرح با ابهاماتي مواجه است كه به‌دليل گستردگي، براي عملياتي‌شدن آن بايد نگاه عميق‌تري داشت و از شتاب‌زدگي پرهيز كنيم، گفت: «پيشنهاد مي‌كنم اين طرح در ابتدا به‌صورت آزمايشي در محدوده كوچك با افراد كم‌درآمد‌تر ظرف يك تا 2سال عملياتي و در نهايت پس از ارزيابي نهايي، در سراسر كشور به‌صورت گام به گام اجرا شود.در طرح‌هايي كه پيشنهاد مي‌شود هيچ‌يك از ما به درستي از توفيق صددرصدي طرح و موفقيت آن با خبر نيستيم بنابراين اجراي گام به گام منطقي‌تر به‌نظر مي‌رسد. پس از كش و قوس‌هاي فراوان و با اعلام نظرات موافق و مخالف اجراي اين طرح در نهايت اين طرح به تصويب ستاد ساماندهي امور جوانان نرسيد و رونمايي از آن صورت نگرفت.»

به اين ترتيب طرحي كه شنبه اين هفته در يك نشست خبري به‌عنوان اقدام مهم وزارت ورزش و جوانان در آستانه هفته جوان معرفي شده بود، 2روز هم دوام نياورد و اجراي آن موكول به آينده شد؛ آينده‌اي كه مي‌تواند پيش از رسيدن آن، كودكان اين سال‌ها هم سالمند شده باشند.

  • تجربه‌هاي تكراري

اين البته نخستين باري نيست كه طرح‌هاي مربوط به حوزه جوانان يا اصولا اجرا نمي‌شوند يا جوانان اصلا از آنها استقبالي نمي‌كنند. در يك نمونه سوم شهريور سال 93معاون وقت جوانان وزير ورزش و جوانان وعده داد ظرف يك‌ماه كارت‌هاي خريد جهيزيه فعال شوند؛ كارت‌هايي كه قرار بود جوان‌هاي در آستانه ازدواج بتوانند با آنها 5 تا 10ميليون تومان براي جهيزيه خريد كنند. از آن زمان تا‌كنون هزاران جوان با همه سختي‌ها جهيزيه خود را فراهم كرده‌اند اما از اين كارت‌ها خبري نشده است.

فروردين امسال مسئولان وزارت ورزش و جوانان مسئول پيگيري اجراي طرح با بانك‌ها را اعلام كردند و بعد هم به‌طور كلي به فراموشي سپرده شد.به اين ترتيب اگر قرار بود تشكيل خانواده معطل چنين طرح‌هايي بماند، آمار ازدواج از اوضاع فعلي هم پايين‌تر مي‌آمد.

در يك نمونه ديگر وزارت ورزش و جوانان مدعي اجراي طرح بيمه ازدواج شده است؛ طرحي كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد هيچ تفاوتي با بيمه‌هاي عادي فعلي ندارد و تنها تكرار آنها با نامي ديگر است. اگر چه اين وزارتخانه آمار دقيقي اعلام نمي‌كند اما بررسي‌ها و شواهد نشان مي‌دهد از اين طرح استقبال نشده است.

  • در سايه ورزش

كم نيستند منتقدان عملكرد وزارت ورزش و جوانان كه معتقدند اين وزارتخانه در حوزه جوانان كار جدي و اثر‌گذاري انجام نمي‌دهد. اگر چه بخشي از اين اثر كم‌ به‌دليل تعدد دستگاه‌هاي مسئول در اين زمينه، توزيع اعتبارات و بودجه‌ها و پاسخگو نبودن هيچ كدام از آنهاست اما منتقدان مي‌گويند اين وضعيت نتيجه يكي‌بودن حوزه ورزش و جوانان در كشور است. حالا نزديك 3سال مي‌شود كه اين موضوع در مجلس، دولت و محافل كارشناسي مطرح است و هنوز تصميم درستي درباره آن گرفته نشده است. اوضاع ورزش آنقدر پرحاشيه هست كه فرصتي براي جوانان باقي نماند. در حالي دغدغه‌هاي اصلي جوانان فراموش شده‌اند كه برنامه ازدواج سبز در اين وزارتخانه براي كاهش مصرف آب در عروسي‌ها و عدم‌استفاده از گل طبيعي براي حفظ محيط‌زيست در دستور كار قرار گرفته بود.

کد خبر 334115

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha