دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: او بیش از آنکه مدیر باشد، بازیگر و کارگردانی است که در سال‌های اخیر، از حضور در عرصه تئاتر به بازی مستمر در سینما و تلویزیون رسید.

نمایش

اتابك نادري كه آخرين بار حدود 20سال پيش نمايشي را در شهر اردبيل در مقام كارگردان روي صحنه برده بود، پس از مدت‌ها، شرايط را براي بازگشت به عرصه كارگرداني تئاتر مناسب ديد. زنگ آغاز نمايش «دپوتات» از دهه سوم فروردين با حضور جواد رضويان در تالار ايوان شمس به صدا درآمد و اجراي آن تا آخرين روز ارديبهشت ادامه دارد.

  • يك كارگردان مدير

دپوتات نمايشنامه‌اي است طنز از ديميتري پساتهاس، طنزنويس مدرن يوناني كه با ترجمه كريم عظيمي و دراماتورژي محمد نادري براي اجرا آماده شد. نادري درباره انتخاب اين متن و بازگشت به كارگرداني تئاتر مي‌گويد: «نمايش «در آغوش خورشيد» آخرين كارم بود و بعد از آن فرصت و شرايط براي كارگرداني مهيا نشد. سال‌ها در سمت‌هاي مديريتي فعاليت مي‌كردم و از چند وقت پيش دغدغه كارگرداني باز هم سراغم آمد. از آنجا كه مي‌خواستم يك متن كمدي اجرا كنم، 6‌ماه دنبال متن بودم. در اين مدت نمايشنامه‌هايي پيشنهاد شد و درنهايت به دپوتات رسيدم؛ متن را چندبار خواندم كه برايم جذاب بود و تصميم به اجراي آن گرفتم.»

  • دوري از طنز كلامي

وي در ادامه مي‌گويد: «دپوتات را چندبار خوانديم و بازنويسي كرديم و در نهايت محمد نادري آن را دراماتورژي كرد. بعد نوبت به انتخاب بازيگران رسيد و نمايش را از 21فروردين روي صحنه برديم. دپوتات يك كمدي موقعيت و شيرين است كه طنز كلامي جايي در آن ندارد. به جاي اينكه مانند ديگر نمايش‌ها از طنز كلامي استفاده كنيم، شخصيت‌ها را رنگ‌آميزي كرديم و بيشترين پرداخت را روي بازيگران داشتيم تا آن فضاي لازم و مطلوب را ايجاد كنيم. تلاش ما اين بود كه يك كمدي ساده و محترم براي مخاطبان روي صحنه ببريم.»

نادري كه مديريت مجموعه تئاتر شهر و تماشاخانه سنگلج را در كارنامه دارد، با اشاره به علاقه خود به نمايشنامه‌هاي ايراني، يادآور مي‌شود: «اولويت اول من كارگرداني يك متن ايراني بود اما در عين حال دوست داشتم متني متفاوت كار كنم و آن چيزي كه مي‌خواستيم، متأسفانه در متون ايراني نبود. در نهايت «به‌دنبال دروغگو» را انتخاب كرديم كه دپوتات برداشتي آزاد از اين اثر نمايشي است و در اجرا با مخاطبان به خوبي ارتباط برقرار كرده است.»

  • اجراي مستمر

اين بازيگر كه علاوه بر كارگرداني در نمايش خودش بازي هم مي‌كند، درباره انتخاب بازيگران مي‌گويد: «توانايي بازيگران، معيار ما براي انتخاب بود و نمي‌خواستيم با آوردن چهره‌ها، مخاطب را به سالن نمايش بكشانيم. با اينكه دپوتات تا پايان ارديبهشت در ايوان شمس اجرا مي‌شود اما نمايش، قابليت اجرا در هر زمان و مكاني را دارد و اگر با استقبال روبه‌رو شود، قصد دارم آن را در سالن‌هاي ديگر هم اجرا كنم. نمايشي با هزاران زحمت توليد مي‌شود و يك‌ماه اجرا براي آن كافي نيست، به همين دليل تلاش مي‌كنيم آن را در سالن‌هاي مختلف روي صحنه ببرم.»

  • آخرين اجراهاي يك نمايش كمدي

سامان دارابي، بهنام شرفي، پندار اكبري، ماه‌چهره خليلي، اتابك نادري، سوسن پرور، ياشار نادري و قاسم روشنايي بازيگران نمايش كمدي «دپوتات» هستند كه تا 31ارديبهشت هرروز در 2نوبت 18:30و 20:30در سالن ايوان‌شمس اجرا مي‌شود. علاقه‌مندان مي‌توانند با خريدن بليت‌هاي 20، 25و 30هزار توماني در 3روز آينده به تماشاي آن بنشينند.

کد خبر 334098

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha