دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۱
۰ نفر

به‌زودی تمام باغات تهران دارای شناسنامه می‌شوند تا همـــه راه‌هــا بــرای سوءاستفاده‌کنندگان و تخریب‌کنندگان آنها بسته شود.

صیانت از باغات

به همين منظور ديروز طرح حفظ و صيانت از باغات مزروعي شهر تهران از سوي 2كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري و كميسيون معماري و شهرسازي در صحن شورا ارائه شد؛ طرحي كه 10ماده دارد اما آنطور كه سخنگوي شوراي شهر تهران گفت هنوز بايد در كميسيون‌هاي مختلف بررسي شود.

با نهايي شدن اين طرح از يك‌سو شهرداري تهران ملزم مي‌شود طي مدت زمان معيني شناسنامه‌اي براي باغات تهران تهيه كند تا در قالب لايحه‌اي مطالعاتي (نه به‌صورت الزام‌آور) به طرح تفصيلي اضافه شود. از سوي ديگر مشوق‌هايي براي مالكان باغات درنظر گرفته مي‌شود تا حق و حقوق آنها پايمال نشود.

رضا تقي‌پور، سخنگوي شوراي شهر تهران روز گذشته پس از اتمام جلسه غيرعلني شورا در ميان خبرنگاران حاضر شد تا توضيحاتي در رابطه با اين طرح ارائه كند. سخنگوي شوراي شهر تهران‌ در مورد طرح پيشنهادي حفظ و صيانت از باغات و اراضي مزروعي شهر تهران گفت كه سال گذشته يك‌فوريت اين طرح رأي آورد و در كميسيون‌هاي مختلف مورد بررسي قرار گرفت.

به گفته تقي‌پور ديروز از 10ماده اين طرح، 4ماده به‌طور كامل بررسي شد اما با توجه به حساسيت‌ها و نظرات اعضا قرار شد مجددا به كميسيون‌هاي پيشنهاد‌دهنده بازگردد. اينطور كه وي عنوان كرد با نهايي شدن و تصويب طرح، شناسنامه و اطلاعات دقيق باغات در سامانه‌اي گنجانده مي‌شود تا از طريق آن هم شهروندان هنگام خريد و فروش يك‌ملك از وضعيت آن مطلع شوند و هم امكان نظارت‌عمومي روي باغات براي همه فراهم باشد.

اين عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه باغات در 3دسته طبقه‌بندي مي‌شوند، افزود: «براساس متراژ 500تا 2هزارمترمربع، 2هزار تا 5هزار مترمربع و 5هزار مترمربع به بالا، همچنين تراكم درختان داراي سند باغ، مزروعي، مشجر و فاكتورهاي ديگر باغات شهر دسته‌بندي مي‌شوند اما به‌خاطر اينكه برخي باغات‌شان را معرفي نكرده‌اند هنوز شناسنامه همه باغات بين 500تا 2هزارمتر تهيه نشده است.» تقي‌پور ادامه داد كه طبق يكي از بندهاي طرح ديروز، شهرداري موظف مي‌شود كه ظرف 6ماه شناسنامه باغات با اين متراژ را تهيه كند.

البته سخنگوي شوراي شهر ديروز صحبت‌هاي خود را به مناسبت روز جهاني ارتباطات، با 2خواسته از اصحاب رسانه شروع كرد. تقي‌پور گفت: «درخواست اولم از خبرنگاران اين است كه با اطلاع‌رساني صحيح آسيب‌هاي فضاي مجازي در زندگي را به شهروندان بشناسانند و از همين راه‌هاي درست نشان دهند.» وي اضافه كرد: «همچنين درخواست دارم در انتشار اخبار به صحت و دقت خبر توجه كنيم چراكه در غيراين صورت ممكن است خبري به يك ‌آسيب اجتماعي تبديل شود.»

  • سنگ بناي تخريب باغات پيش از سال 82بود

رئيس شوراي شهر تهران نيز در جريان بررسي طرح پيشنهادي حفظ و صيانت از باغات مزروعي شهر تهران گفت: «تا سال 82آنچه بر شهر حاكم بوده عدم‌اجراي قوانين در حفظ و صيانت از باغات بوده است.» به گفته مهدي چمران، در آن سال‌ها مالكان مي‌بايست 7.5درصد ملكي كه باغ تشخيص داده شده بود را مي‌ساختند اما در عمل 60درصد مي‌ساختند و سنگ بناي تخريب باغات هم از همان زمان‌ها بود. وي اظهار داشت: «از اين‌رو با تدوين قانوني مالك را مجاز كرديم تا 30درصد مساحت باغ و تا 9طبقه را بسازد با اين شرط كه درختان را از بين نبرد و 70درصد باغ ايجاد كند. اين قانون به مجلس فرستاده شد و حتي مورد تأييد مجمع تشخيص مصلحت هم قرار گرفت، اما متأسفانه بد اجرا كردن اين قانون سبب شد كه باغات در معرض تهديد قرار گيرند.»

رئيس شوراي شهر تهران بر اين نظر است كه اگر اين قانون خوب اجرا مي‌شد و افرادي سود جو سعي نمي‌كردند قانون را دور بزنند به يقين امروز وضعيت باغات شهر بهتر از اين مي‌بود. چمران اضافه كرد كه در موارد تخلفي هم شورا نظارت خود را داشت و با مالكيني كه مبادرت به ساخت 40تا 45درصد مساحت باغ مي‌كردند برخورد شد اما بد اجرا كردن قانون سبب شد كه باغات آسيب ببينند. چمران با اشاره به طرح پيشنهادي ارائه شده ديروز گفت: « قوانين بايد در جهت تشويق مردم به حفظ باغات باشد چراكه تا وقتي كه مردم متمايل به حفظ باغات نباشند نمي‌توانيم از باغات صيانت كنيم.» به اعتقاد وي براي حفظ باغات بايد تبعات اجتماعي هم درنظر گرفته شود و نمي‌شود به مردم گفت كه تنها 7.5درصد از مساحت باغات را مي‌توانند بسازند.

چمران؛ رئيس شوراي شهر تهران ديروز هنگام ذكر وقايع ايام هفته نيز به شهادت سردار نظري و همچنين شهيد بدر الدين اشاره كرد و درخصوص سالروز بزرگداشت شاعر پارسي‌گو حكيم ابوالقاسم فردوسي (25ارديبهشت) گفت: «از فردوسي به‌عنوان يك‌عارف گرانقدر نيز ياد مي‌شود كه توجه زيادي به مباحث توحيدي و يكتاپرستي داشت. توصيه ما به جوانان اين است كه از فردوسي و اشعار او هر چه بيشتر استفاده كنند.»

جدول

کد خبر 333986

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha